چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 8:20:14 PM

مدیرعامل بانک مسکن از کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت‌های فرسوده به ١٦ درصد خبر داد.
سود وام در بافت فرسوده ١٦ درصد شد

به گزارش اقتصادنامه، رحیمی انارکی که به تازگی جایگزین بت شکن (مدیر عامل سابق بانک مسکن) شده است در نخستین نشست خبری خود، خبر تازه‌ای برای متقاضیان تسهیلات این بانک داشت.

وی اعلام کرد که بانک مسکن تصمیم گرفته به مناسبت دهه فجر، نرخ سود تسهیلات از محل اوراق حق تقدم در بافت‌های فرسوده را از ١٧.٥ درصد موجود تا ١.٥ درصد کاهش داده و ١٦ درصد تعیین کند. این تصمیم بانک مسکن در حالی اجرایی می‌شود که شامل تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق نخواهد شد و سود در این بخش همچنان ١٧.٥ درصد است.

اما مدیرعامل بانک مسکن از پیشنهاد این بانک به بانک مرکزی برای افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات در بافت فرسوده خبر داد و گفت که در صورت صدور مجوز بازپرداخت وام از محل اوراق در بافت فرسوده از ١٢ به ١٥ سال افزایش می‌یابد.

وی همچنین در مورد پیشنهادی که قبلا از سوی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز یکم مطرح شده بود نیز توضیح داد که با توجه به اینکه صندوق پس انداز یکم براساس مدلی طراحی و عمل می‌کند که باید هر تغییری با توجه به تامین منابع و گردش آن باشد یعنی نباید افزایش دوره بازپرداخت مانع از کمبود منابع برای گردش مالی شود از این رو اگر تامین مالی وجود داشته و منابع کافی باشد، آنگاه امکان افزایش دوره بازپرداخت وجود دارد.

صندوق پس‌انداز یکم ورشکسته نیست

صندوق پس‌انداز یکم که بیش از سه سال از افتتاح و اجرایی شدن طرح آن از سوی بانک مسکن می‌گذرد، با دریافت سپرده یکساله و تا سقف ۸۰ میلیون برای انفرادی و ۱۶۰ میلیون زوجین تسهیلات مسکن پرداخت می‌کند که سود اختصاص یافته به آن حدود ۹ درصد است.

اخیرا مباحثی درباره کسری منابع در صندوق پس انداز یکم و احتمال ورشکستگی آن مطرح شد، این در حالی است که مدیرعامل بانک مسکن این موضوع را نپذیرفته و با اعلام این‌که صندوق ورشکسته نیست توضیح داد: صندوق پس‌انداز یکم ماهیت مستقلی دارد و براساس مدلی که تشکیل شده فعالیت می‌کند و اکنون هیچ مشکلی در آن وجود ندارد. منابع صندوق کافی است، اما آنچه که وجود دارد این است که میزان افتتاح حساب‌ها برای آن بیش از پیش‌بینی انجام شده بود به طوری که باید آنچه که تا پایان امسال افتتاح حساب می‌شد تا آذرماه ثبت شده است.

۱۰ هزار میلیارد از خط اعتباری مسکن مهر به بانک مسکن می‌رسد

در ادامه این نشست موضوع تسهیلات مسکن مهر که بانک مسکن با دریافت خط اعتباری حدود ۴۵ هزار میلیاردی از بانک مرکزی نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کند، مطرح شد. رحیمی انارکی در این باره توضیح داد که اقساط وصولی مسکن مهر تا سال ۱۴۰۵ تعیین تکلیف شده و عملا اقساطی باقی نمی‌ماند که به سایر بخش‌ها اختصاص پیدا کند. این در حالی است که باید خط اعتباری دریافتی از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ شروع به بازپرداخت می‌شد ولی شامل استمهال سه ساله‌ای شد که در ادامه نیز با توجه به افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ و از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از خط اعتباری استمهال شد.

بنابر توضیحاتی مدیرعامل بانک مسکن در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ و در تبصره آن از محل منابع ناشی از تجدید ارزیابی خالص دارایی‌های بانک مرکزی منابعی برای افزایش سرمایه بانک‌ها در نظر گرفتند که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز شامل بانک مسکن شد که تاکنون ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن در قالب بدهی این بانک به بانک مرکزی تهاتر شده و بنابراین از بدهی ۴۵ هزار میلیاردی که بابت خط اعتباری مسکن مهر به بانک مرکزی وجود دارد ۴۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده است که عملا منابع آن به طور نقدی تا  سال ۱۴۰۵ به بانک اضافه خواهد شد، ولی در مجموع باید گفت که ۱۰ هزار میلیارد تومان از خط اعتباری بانک مرکزی بابت مسکن مهر با توجه به افزایش سرمایه‌ای که قانون بودجه در نظر گرفت به بانک مسکن اختصاص پیدا می‌کند.



منبع: ایسنا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین