چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 شمسی /5/1/2024 12:35:13 AM
عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان:

اقتصادنامه، درحالی‌که طی هفته گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت لوازم‌خانگی در ۲ سال گذشته وعده کاهش قیمت‌ها در روزها و هفته‌های آتی را داده است بسیاری از فعالان حوزه لوازم‌خانگی و صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که باتوجه‌به تورم موجود در کشور تحقق این امر غیرممکن است.
سیاست‌های دستوری در بازار لوازم‌خانگی تنها قیمت سایه‌ای ایجاد می‌کند

در همین خصوص کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با اقتصاد نامه با اشاره به اراده آهنی در نظام قیمتی گفت: با وجود این اراده آهنی در نظام قیمتی به‌راحتی و باسیاست‌های دستوری نمی‌توان شاهد کاهش قیمت‌ها بود.
این کارشناس اقتصادی بر این باور است که باسیاست‌های دستوری و دخالت‌های دولت به طور حتم بازار سایه‌ای و قیمت‌های سایه‌ای ایجاد می‌شود که پیامد آن شکافی عمیق بین قیمت واقعی و همچنین قیمت سایه‌ای خواهد بود و اختلاف بسیار زیاد و نوسانی را در بازار ایجاد خواهد کرد.
طیبی ضمن بیان این مطلب که تنها سیستم اقتصادی تعیین‌کننده قیمت‌ها است، اظهار داشت: قیمت‌ها در بازار بر حسب میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود به شکلی که اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت‌ها کاهش‌یافته و درصورتی‌که تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت‌ها افزایش می‌یابد به همین دلیل به طور معمول بازار و سیستم اقتصادی در مقابل سیاست‌های دستوری مقاومت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تحقق کاهش قیمت لوازم‌خانگی تنها در صورت عرضه بیشتر در بازار صورت می‌گیرد افزود: در شرایط کنونی درصورتی‌که میزان قبل توجهی از لوازم‌خانگی در انبارها نگهداری شده باشد و مازاد عرضه در بازار انجام بگیرد امکان کاهش قیمت لوازم‌خانگی در بازار وجود خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های کاهش قیمت لوازم‌خانگی واردات این محصولات است که این امر باعث ایجاد شرایط رقابتی و تأثیر آن بر نظام بازار خواهد بود که البته این مسئله نیز در شرایط کنونی میسر نیست.
عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه گفت: اگر دولت هزینه‌های تولید، نیروی انسانی، مواد اولیه و هزینه‌های جاری را کاهش دهد و سودهای بانکی را باهدف ارائه تسهیلات بانکی پایین آورد در درازمدت می‌توان شاهد رونق تولید و همچنین کاهش قیمت‌ها بود.
وی دررابطه‌با راهکار کاهش قیمت لوازم‌خانگی ابراز داشت: کاهش قیمت لوازم‌خانگی باسیاست‌های دستوری امکان‌پذیر نخواهد بود بلکه تنها راهکار برای این امر برنامه‌ریزی سیاست‌های ضد تورمی و تولیدی است که با اجرای آنها می‌توان به قیمت‌های تعادلی که مبنای اصول اقتصاد است، دست‌یافت زیرا باتوجه‌به جلوگیری از واردات اعمال سیاست‌های دستوری در خصوص قیمت‌ها تنها قیمت سایه‌ای را ایجاد خواهد کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین