سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 7:23:44 PM
کاهش قیمت لوازم خانگی؛ چگونه؟

وزیر صمت گفته که قیمت لوازم خانگی طی روزها و هفته‌های آینده کاهش می‌یابد.
چرا وزیر صمت فقط وعده کاهش قیمت می‌دهد؟

پشتوانه این نوع وعده‌ها چیست؟ چه تضمینی وجود دارد که از فردا یا هفته‌های آینده قیمت لوازم خانگی کاهش یافته و در کشوری که سال‌ها با تورم مزمن دو رقمی روبروست، قیمت برخی از کالاها با "تورم منفیِ چند واحدِ درصدی" مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادنامه، کاهش قیمت لوازم خانگی در نبود رقبای خارجی و انحصار تولیدکنندگان داخلی موضوعی‌ست که از منظر علم اقتصاد و حتی تجربه کشورهای سوسیالیستی و چپ‌زده رد شده است.

پس این پرسش به‌وجود می‌آید که آیا دولت قرار است با برخوردهای دستوری قیمت این کالاها را کاهش دهد؟ علم اقتصاد می‌گوید: خیر؟
آیا قرار است چند تولیدکننده از این فضا استفاده کرده و با دامپینگ بازار ایجاد کنند؟ علم اقتصاد می‌گوید: چون عرضه و تقاضا متناسب هستند این اقدام انجام نخواهد شد.

آیا تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت‌ها را بصورت کاذب بالا برده‌اند؟ علم اقتصاد می‌گوید: در شرایط انحصار و نبود رقبای خارجی ممکن است.
در این صورت ممکن است، تولیدکنندگان در اتحادیه‌های خود تصمیم بگیرند تا "مالیات انحصار" را با روش کاهش قیمت برای مدتی کوتاه به مردم‌ بپردازند و با اندکی چشم‌پوشی از سود خود قدری از قیمت‌ها بکاهند و سپس قیمت‌ها را به حالت اولیه برگردانند.
فرض بعدی آن است که تولیدکنندگان لوازم خانگی کیفیت را فدای قیمت پایین کرده و با استفاده قطعات کم کیفیت، بسته بندی ارزان و حذف برخی آپشن‌ها محصولی با قیمت مد نظر دولت را روانه بازار کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین