دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 7:29:17 AM

وزیر نفت در آئین امضای قرارداد اجرایی طرح فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی گفت: بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار و برای تأمین امنیت کشور است.
فشار افزایی پارس جنوبی ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، جواد اوجی وزیر نفت در آئین امضای قرارداد اجرایی طرح فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی گفت: بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار و برای تأمین امنیت کشور است و از این حیث می‌توان آن را مهمترین پروژه کشور تلقی کرد.

وی ادامه داد: این پروژه را می‌توانستیم ۸ سال پیش کار اجرایی آن را آغاز کنیم مطالعات انجام می‌شد اما اجرا نمی‌شد و تصمیم شجاعانه ای بود.

به گفته وزیر نفت در این دولت رکورد جدیدی در برداشت گاز وجود داشت و ۷۰۷ میلیون متر مکعب برداشت گاز وجود داشت.

اوجی ادامه داد: افت فشار به معنای کاهش تولید است و در ۴ و ۵ سال آینده تأثیر خود را می‌گذارد آن هم برای کشوری که ۹۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز است. همچنین این صنعت کارشناسان زبده بسیاری دارد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست این افراد ساخته و به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: تولید از میادین مشترک یک دقیقه که به تعویق بیفتد حق مردم ضایع می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه قبل از افت فشار قابل توجه به کمک پیمانکاران بهره برداری از این میدان انجام می‌شود که اشتغال و ارز آوری به همراه خواهد داشت.

اوجی اضافه کرد: فشار افزایی مهمترین و ملی‌ترین که قرارداد آن امروز به امضا می‌رسد و اولویت را فازهای مرزی قرار می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و از نخبگان این صنعت استفاده کردیم، گفت: نمونه آن بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. امروز از ۳۸ سکو در پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نفت از راه‌اندازی سکوی فاز ۱۳ آلفا که کشتی بحرینی به آن برخورد کرده بود در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: طی سه تا چهار سال آینده فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای سازندگان داخلی با اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، افزود: با افزایش ۹۰ تریلیون فوت مکعبی برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه برداشت میعانات گازی، ۹۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد که نقشی مهم در تأمین امنیت انرژی کشور دارد.

وی تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک،‌ افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی را با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهیم کرد.

به گفته وزیر نفت با تدابیری که در نظر گرفتیم و ذخیره سوخت مایع که یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بود، توانستیم زمستان را با سوخت‌رسانی پایدار بگذرانیم.

اوجی تصریح کرد: صادرات نفت ایران امروز به بالاترین مقدار از سال ۹۷ تاکنون رسید و این افزایش صادرات با کمترین تخفیف‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمله به چهار خط لوله سراسری انتقال گاز ایران که هر خط ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز را انتقال می‌دهدد، افزود: این خطوط در کوتاه‌ترین زمان به مدار بازگشتند.

وزیر نفت اضافه کرد: صنعت نفت از ابتدای سال تاکنون رشد اقتصادی بالایی را ثبت کرده که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، این رشد در سال آینده نیز ادامه‌دار د.

وی خاطر نشان کرد: افزون بر تأثیر افزایش تولید و صادرات نفت، در سرمایه‌گذاری،‌ تولید ساخت داخل و بهره‌وری نیز صنعت نفت رتبه نخست را در کشور دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین