سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 5:12:40 AM
  • گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:55406
  • زمان انتشار:يکشنبه 6 آذر 1401-14:35
  • کاربر:
دنا و تارا به ونزوئلا می روند

ایران خودرویی ها در حالی صادرات به ونزوئلا را پس از سال ها از سر گرفته اند که این اتفاق را می توان یکی از دستاوردهای حذف خودروهای ناقص و عبور مستقیم محصولات این شرکت دانست.
دستاورد صادراتی ایران خودرو از دل تولید کامل

به گزارش خودرونامه، طبق اعلام ایران خودرو، این شرکت در مرحله نخست صادرات، دو هزار دستگاه دنا و تارا را به ونزوئلا ارسال می کند تا پس از سال ها بار دیگر در بازار آمریکای جنوبی حضور یابد. خودروساز بزرگ ایران پیش تر در دهه 80 سمند به ونزوئلا صادر کرد، اتفاقی که البته خالی از حاشیه نیز نبود. گفته می شود ونزوئلایی ها هنوز پول خودروسازان ایرانی (نه فقط ایران خودرو) را تسویه نکرده اند. هرچه هست، آبی های جاده مخصوص بار دیگر تصمیم گرفته اند در بازار آمریکای جنوبی حضور پیدا کنند و برای این کار، از ونزوئلا شروع کرده اند.

تا همین چند ماه پیش اگر بحث صادرات ایران خودرو به میان می آمد، این خودروساز با این پرسش مواجه می شد که وقتی توان تامین بازار داخل را ندارد، چرا می خواهد محصولاتش را صادر کند؟ جدا از اینکه پاسخ های مختلفی می توان برای این پرسش یافت (از جمله اینکه صادرات ارزآوری دارد و به نفع کشور است و می تواند بخشی از خودروهای داخلی را از قید قیمت گذاری دستوری رها کند)، نکته اینجاست که ایران خودرو به واسطه خلاص شدن از شر محصولات ناقص به سراغ صادرات خودرو به ونزوئلا رفته است. این خودروساز در دوران تحریم به شدت درگیر محصولات ناقص بود، محصولاتی که دارای کسری قطعه بودند و امکان تجاری سازی شان وجود نداشت. به همین دلیل، خودروهای موردنظر در پارکینگ ایران خودرو دپو می شدند و این شرکت برای تکمیل کاری و تجاری سازی آنها باید منتظر می ماند تا قطعات موردنیاز تامین شود. در این شرایط، ایران خودرو در تحویل خودرو به مشتریان داخلی نیز دچار چالش بود و خیلی به صادرات فکر نمی کرد. 

حالا اما چند وقتی است پرونده خودروهای ناقص بسته شده و خودروساز بزرگ ایران محصولاتش را به صورت کامل و به اصطلاح عبور مستقیم، تولید می کند. بنابراین ازسرگیری صادرات به ونزوئلا را پس از سال ها، می توان یکی از دستاوردهای عبور ایران خودرو از محصولات ناقص دانست.

صادرات به ونزوئلا اما مشروط بر آنکه این کشور مانند گذشته بدحسابی نکند، می تواند ارمغان ارزی و ریالی مناسبی برای ایران خودرو داشته باشد. صادرات یک اصل مهم در صنعت خودرو جهان به شمار می رود و بزرگان این صنعت همه در بازارهایی غیر از داخل نیز حضور دارند. صادرات می تواند ضمن ارزآوری و درآمدزایی بالا، به بهبود کیفیت منجر شده و همچنین امکان استفاده بیشتر از ظرفیت اسمی ایران خودرو را فراهم بیاورد. البته طبعا ایران خودرویی ها نباید تنها روی بازار ونزوئلا حساب کنند و بهتر است حالا که از زیر سایه سنگین محصولات ناقص خارج شده اند، راهی برای نفوذ به بازارهای منطقه (با توجه به حمل و نقل آسان تر و مسافت کمتر) نیز پیدا کنند.  



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین