يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 2:18:03 PM

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان"سرعت سیر قطارهای باری در کشور زیر ۱۰ کیلومتر است"گفت: این مسئله باعث شده تا حمل بار جذابیتی برای صاحب کالا نداشته باشد.
حمل بار ریلی ۲۰ درصد از برنامه ششم عقب است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی با تاکید بر این‌که شرکت راه‌آهن باید به سمت نوسازی ناوگان برود، اظهار کرد: در زمان حاضر وضعیت واگن و لکوموتیو خوب نیست و عمر ناوگان بالاست.

وی با یادآوری این‌که به راه آهن گفته‌ایم برای تامین ناوگان موردنیاز روی ساخت داخل متمرکز شود، ادامه داد: تاکید کرده‌ایم هرچه را که می‌توانیم از داخل تامین کنیم، مابقی نیز از طریق واردات تامین شود.

وی بیان کرد: مدیرعامل راه آهن می‌گوید تعداد نیاز به ناوگان با چیزی که تولید داخل داریم، تناسب ندارد.گفتیم اشکالی ندارد، نگفته‌ایم انحصار را به چند شرکت داخلی بدهید، اما هرچه تولید داخل است باید خریداری شود. مابقی را از خارج بیاوریم تا سریع‌تر وضعیت لکوموتیو و واگن‌ها بهبود یابد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که باید بین تولید داخل و واردات تناسب ایجاد کنیم، گفت: سرعت حمل بار در شبکه ریلی زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت است؛ این یعنی حمل‌ونقل بار از طریق خط آهن هیچ جاذبه‌ای برای صاحب بار ندارد.
رضایی اضافه کرد: باید طبق برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد بار کشور از طریق خط آهن جابجا می‌شد که در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد است. خودشان می‌گویند ۱۱ درصد است اما ما آمار رسمی داریم که زیر ۱۰ درصد است.

وی با بیان این‌که شبکه ریلی کشور به کانون‌های بار وصل نیست، تصریح کرد: بسیاری از بنادر هنوز به ریل وصل نیستند، ضمن این‌که در خیلی از جاها که بار تولید می‌کنیم نیز به شبکه ریلی متصل نیستیم. به شبکه ترانزیت کشور هم وصل نیست. ایرادات اساسی در بخش حمل‌ونقل ریلی وجود دارد که امیدواریم این موضوعات برطرف شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین