جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 4:20:34 AM
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اعلام کرد؛

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بر اهمیت نقش و جایگاه نمایشگاه‌های تخصصی تأکید کرد و گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی صنعت کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی موجب معرفی و شناساندن هرچه بهتر دستاوردها، قابلیت‌ها و کیفیت محصولات شرکت‌های ایرانی به بازارهای دیگر کشورها می‌شود.
معرفی دستاوردهای ایران با حضور در نمایشگاه‌هایی تخصصی و بین‌المللی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، مهدی صفری با حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی بر لزوم مشارکت قوی و حداکثری شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های اختصاصی تأکید کرد و گفت: حضور کاشی ایران در کشورهای همسایه و در بازار رقابتی این منطقه نشان‌دهنده قدرت رقابت و تنوع در تولید کاشی و سرامیک کشور است.

وی حضور خریداران از کشورهای همجوار در این نمایشگاه‌ها را موجب معرفی و شناساندن هرچه بهتر قابلیت‌ها و کیفیت محصولات ایرانی به بازارهای دیگر کشورها دانست و تأکید کرد: این حضور موجب می‌شود تا شرکت‌های داخلی در شرایط خاص اقتصادی کنونی برای متنوع‌سازی و ارتقای کیفی محصولات خود تلاش کنند. صفری تقویت روابط تجاری و اقتصادی با عراق و مجموعه کشورهای آسیای میانه را یکی از اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برشمرد و بر همراهی و همکاری و نقش تسهیلگری وزارت امور خارجه در صادرات تأکید کرد.

هدف‌گذاری برای صادرات ۲ میلیارد دلاری کاشی و سرامیک کشور

همچنین در حاشیه این دیدار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی «بهنام عزیززاده» رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران نیز با اشاره به فعالیت بیش از ۱۴۰ واحد تولیدی در صنعت کاشی و سرامیک که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها بخش خصوصی هستند، تصریح کرد: ظرفیت ایجاد شده این صنعت در کشور بیش از سه برابر مصرف داخلی است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶۰ میلیون مترمربع تولید عملیاتی انجام شده، یعنی حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید فعال است که ۱۸۰ میلیون مترمربع از آن به ۵۲ کشور جهان صادر شده است.

عزیززاده با اشاره به بازار هدف صادراتی این محصولات در ۳۸ کشور خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از کل میزان صادرات به عراق صورت گرفته که این کشور بخشی از آن را صادرات مجدد می‌کند. هرچند به‌خاطر محدودیت‌های مربوط به تحریم، صادرات به کشورهای اروپایی محدود است؛ اما صادرات به سایر کشورهای همسایه هم در جریان است.

وی با اشاره به رتبه ششم در تولید و رتبه پنجم صادرات کاشی و سرامیک ایران تاکید کرد: این صنعت یکی از ۱۵ پیشران صنعتی در کشور و موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۴۵۰ هزار نفر در این صنعت است و بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه این صنعت در داخل تامین می‌شود.

به گفته رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، هدف‌گذاری این صنعت رسیدن به تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع و صادرات دو میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ است. در حال حاضر صادرات سالانه کاشی و سرامیک ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است.

لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شهر آفتاب

«مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران نیز در بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و پرمخاطب در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تأکید کرد و گفت: زیرساخت‌های فراهم شده در شهر آفتاب، سالن‌های تعبیه شده برای نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه صنعت، احداث خط مترو و همچنین طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده، ظرفیت بسیار خوبی را برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ صنعتی فراهم کرده است.

وی افزود: کاهش بار ترافیک در هنگام برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهر تهران یکی از مهم‌ترین دلایل ساخت این مجموعه بوده است و در بازدید از نمایشگاه رضایت تولیدکنندگان از این مکان مشهود بود. رئیس شورای شهر تهران در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در این مجموعه بر تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مناسب جهت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این محل تأکید کرد و این مهم را نیازمند عزم جدی در این راستا دانست.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین