شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 2:48:50 PM

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که برای طرح کاشت یک میلیارد درخت هنوز اعتبارات لازم سال اول آن اختصاص داده نشده است کفت: ۴۶ میلیارد در نظر گرفته شده که هنوز به حساب ما واریز نشده و قابل برداشت نیست.
کاشت ۱ میلیارد درخت هنوز در انتظار تخصیص اعتبار است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، عباسعلی نوبخت؛ رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در نشست خبری اظهار کرد: برای طرح کاشت یک میلیارد درخت هنوز اعتبارات لازم سال اول آن اختصاص داده نشده است اما ۴۶ میلیارد در نظر گرفته شده که هنوز به حساب ما واریز نشده و قابل برداشت نیست.

وی افزود: ۱۹۱ میلیارد تومان از مبلغ اعتباری طرح کاشت یک میلیارد درخت از سال ابتدایی آن باقی می‌ماند که انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه آن را اختصاص دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال اول اجرای طرح، بخشی از اعتبارات از محل عملیات بیولوژیکی آبخیزداری خیرین حمایت‌های مالی صنایع و شهرداری‌ها اجرا شده است اما برای سال آینده نیاز به اعتبارات دولتی بیشتر داریم.

نوبخت تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲، ردیفی برای طرح کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده است و برای اجرای این طرح ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در طی ۴ سال نیاز است. یعنی هر ساله ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح خواهد بود.

وی افزود: برای سال اول اجرای این طرح در سال جاری باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌شد که با اقدامات انجام شده توانستیم حتی بیش از این رقم تولید کنیم اما تمام این نهال‌ها در سال ابتدایی طرح امکان کاشت در زمین را نخواهند داشت.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تا به امروز ۱۲۱ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی و ۱۱۶ میلیون اصله نهال توسط دولت تولید شده که از این راه ۱۱۵ میلیون آن نیز کاشته شده است.

نوبخت بیان کرد: از ۱۱۵ میلیون نهال کاشته شده، ۶۵ میلیون نهال مربوط به نهالستان‌های دولتی و ۵۰ میلیون نهال مربوط به نهالستان‌های خصوصی است.

وی در پاسخ به راستی‌آزمایی این طرح تصریح کرد: این طرح در تمام مراحل خود قابلیت راستی‌آزمایی دارد و به صورت آنلاین می‌توان آن را بررسی کرد. برای راستی‌آزمایی آن سخت‌گیری‌های زیادی انجام می‌شود حتی یکی از مدیران استان‌ها به دلیل ارائه آمار کاغذی و غیرواقعی تودیع شد.

نوبخت اظهار کرد: در صورتی که عملیات آبخیزداری به طور کامل انجام شود، در سال‌های بعدی ۶۰ میلیون متر مکعب آب به آبخوان‌های کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای احیاء ۵۰ هزار هکتار مرتع در کشور برای مدت ۵ سال برنامه‌ داریم و نظام‌نامه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی آماده شده که در اختیار اتحادیه مرتع‌داران قرار گرفته است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کارگروه مبارزه با زمین‌خواری برای مقابله با دانه‌درشت‌ها تشکیل و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود به طوریکه اخیرا یک ساختمان که قیمت هر متر مربع از طبقه اول آن فقط ۲۵۰ میلیون تومان داشت به طور کامل تخریب و این روند ادامه دارد.

وی گفت: یکی از مدیران استان‌های سازمان منابع طبیعی به دلیل ارائه آمار کاغذی و غیرواقعی درباره طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان خود تودیع شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین