شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 11:24:22 PM

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، گروه بریکس تا سال ۲۰۲۸ به میزان ۳۶.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را بر حسب برابری قدرت خرید (PPP) تشکیل خواهد داد.
قدرت اقتصادی بریکس از گروه هفت عبور کرد؟

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در مجمع فدرال مسکو گفت که کشورهای بریکس از نظر سهم در تولید ناخالص داخلی جهانی از نظر شاخص برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی می‌گیرند.

بر اساس برآوردهای ارائه شده توسط رئیس‌جمهور روسیه، سهم بریکس تا سال ۲۰۲۸ به ۳۶.۶ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که سهم گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

پوتین گفت: ۱۰ سال پیش، وضعیت متفاوت بود و با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۲ کشورهای بریکس از نظر تولید ناخالص داخلی (۳۱.۵ درصد در مقابل ۳۰.۳ درصد) از گروه هفت پیشی گرفتند در سال ۱۹۹۲ این رقم ۱۶.۵ درصد اعلام شد.

گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور که قبلا برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را تشکیل می‌داد، پس از پیوستن ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ژانویه سال جاری میلادی، دستخوش توسعه گسترده‌ای شد.

عربستان سعودی نیز دعوت شده و قرار است به عضویت آن درآید. بسیاری دیگر نیز برای پیوستن ابراز علاقه کردند، در حالی که برخی از آنها قبلا به‌طور رسمی درخواست ارسال کرده‌اند.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، سهم گروه هفت (شامل کانادا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، ایالات‌متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا) از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید طی چند سال گذشته در حال کاهش بوده است و از ۵۰.۴۲ درصد در سال ۱۹۸۲ به ۳۰.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید.

موسسه مستقر در واشنگتن انتظار دارد این رقم در سال جاری به ۲۹.۴۴ درصد کاهش یابد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین