يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 1:28:02 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:77991
  • زمان انتشار:شنبه 7 بهمن 1402-20:39
  • کاربر:
شرکت دانش‌بنیان صنعتی در آستانه ورود به فرابورس ایران؛

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران با حضور مدیران این مجموعه صبح امروز در فرابورس ایران برگزار شد.
«بیوتیک» امروز معرفی شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران در ابتدای این نشست سید احمد موسوی مدیرعامل آنتی‌بیوتیک سازی ایران به معرفی این مجموعه پرداخت و گفت: فعالیت اصلی این مجموعه تولید مواد اولیه دارو است. محل کارخانه نیز در ساری است که از سال ۱۳۷۴ تأسیس شده و در سال ۱۳۸۰ تولید آن آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و راه‌اندازی این شرکت با هدف تأمین و تولید خانواده آنتی‌بیوتیک‌ها بوده که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار به بهره‌برداری برداری رسیده است، ادامه داد: مجموعه آنتی‌بیوتیک سازی ایران سال ۱۴۰۰ در فرابورس پذیرش شد.


نیمی از سهم بازار آنتی‌بیوتیک‌ها در اختیار «بیوتیک»

مدیرعامل «بیوتیک» از در اختیار داشتن سهم ۶۰ درصدی بازار خانواده پنی‌سیلین و ۵۰ درصدی سفیکسیم توسط این مجموعه خبر داد و گفت: به طور متوسط حدود ۵۰ درصد از بازار آنتی‌بیوتیک در اختیار این مجموعه است‌ و در تلاش هستیم برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز جزو تولیدکنندگان اصلی و برترین تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک در کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در ادامه با اشاره به اینکه از سه سال قبل وارد حوزه‌های درمانی و گروه‌های درمانی جدید شدیم، افزود: بدین ترتیب بخشی از واردات و مصرف ارزی در این مجموعه حذف شده است.

موسوی در ادامه به توانمندی‌های تجهیزاتی شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران اشاره کرد و گفت: این مجموعه دارای راکتورهای تناژ متنوع است. هم‌چنین توانایی تولید واکنش‌های شیمیایی دمایی ۸۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد را در اختیار دارد که در کشور، چنین توانایی‌هایی محدود است.

به گفته وی آنتی‌بیوتیک سازی ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده ماده مؤثر آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکام در کشور با خطوط تولید جداگانه است. همچنین ظرفیت تولید محصولات جدید هم با راه‌اندازی دو واحد تولیدی عمومی با مقیاس بزرگ و یک واحد تولید عمومی در مقیاس کوچک فراهم شده است.

مدیرعامل این مجموعه در ادامه به تشریح نسبت‌های سود و زیانی «بیوتیک» پرداخت و گفت: نمودار مقایسه‌ای سود و زیان نشان می‌دهد بودجه سال جاری ۲۴۲ میلیارد تومان برآورد شده و سود سال ۱۴۰۰ این شرکت ۸۳ و سود ۱۴۰۱ نیز ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در بخش دیگری از نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس، وضعیت پروژه‌های شرکت را تشریح کرد و گفت: بهینه‌سازی تأسیسات مرکزی، خرید و نصب سیستم تولید آب موردنیاز شرکت، توسعه و بازسازی اتاق تمیز واحد تولید سفالوسپورین که با برآورد هزینه‌ای ۱۶۰ میلیارد تومان ظرفیت تولید این محصول را تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داد، بخشی از پروژه‌های این مجموعه هستند.


«بیوتیک» چگونه دانش‌بنیان صنعتی شد؟

به گفته موسوی، این مجموعه تکنولوژی تولید را در سال ۹۶ به روش آنزیماتیک تغییر داده که ارتقای کیفی بالایی برای محصولات تولیدی ایجاد کرده است. از این رو قیمت تمام‌شده محصولات ۱۵ درصد و بار آلودگی زیست‌محیطی نیز ۹۵ درصد کاهش یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک سازی ایران از سال ۹۶ به عنوان شرکت دانش‌بنیان صنعتی شناخته شده است، گفت: بیوتیک در حال حاضر ۵ محصول دانش‌بنیان تولید می‌کند، این شرکت برای سه محصول از تخفیف مالیاتی و برای دو محصول دیگر از تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند. همچنین ۷ محصول دانش‌بنیان جدید هم تا سال آینده وارد خط تولید خواهد شد.

 

نگاهی به روش‌های ارزش‌گذاری

در ادامه این نشست خبری، میثم بلگوریان مدیر خدمات مالی تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان ارزش‌گذار و متعهد خرید شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران اظهار کرد: در فرایند ارزش‌گذاری «بیوتیک» نرخ رشد برای همه دوره‌ها ۲۰ درصد، نرخ رشد مواد اولیه ۲۰ درصد، نرخ تسهیلات ۲۳ درصد و نرخ تقسیم سود هم ۸۰ درصد برآورد شده است.

وی با تأکید بر اینکه مفروضات کلی ارزش‌گذاری سهام نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از درآمدهای شرکت به دلیل دانش‌بنیان بودن، معاف از مالیات است، گفت: سود عملیاتی شرکت برای ۱۴۰۲ رقم ۲۹۰ میلیارد تومان و برای سال آینده ۳۵۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

بلگوریان در ادامه گفت: سود خالص سال آینده نیز حدود ۲۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. همچنین سود خالص امسال ۲۱۸ میلیارد تومان برآورد شده که ۹ ماهه حدود ۱۲۴ میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی در خصوص روش‌های ارزشیابی سهام بیوتیک این‌گونه توضیح داد: ارزشیابی سهام شرکت به روش‌های تنزیل سود تقسیمی در سال‌های آتی، روش تنزیل جریانات نقد، روش خالص ارزش روز دارایی سهام و روش ارزش‌گذاری نسبی بوده است. در نهایت جمع‌بندی این ۴ روش، عدد ارزش کل شرکت ۱۴۷۲ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۱۸۳۴ تومان برآورد شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین