شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 8:10:21 PM

معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مجوز اجرای یک طرح پتروپالایشی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ نفت خام را صادر کرد.
مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای صادر شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، حسین بارگاهی، مدیرعامل پتروپالایش نگین لاوان با اعلام این خبر گفت: مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام این شرکت، به استناد ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، با موافقت وزیر نفت از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت صادر شده است.

وی از امضای تفاهم‌نامه تأمین خوراک این پروژه با وزارت نفت در روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد: امضای این تفاهم‌نامه از طریق مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در حال پیگیری است و به‌زودی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا خواهد شد.

مدیرعامل پتروپالایش نگین لاوان تأکید کرد: طرح پتروپالایش نگین لاوان با ظرفیت خوراک ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز (سبک و سنگین) در جزیره لاوان و در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار در حال احداث است.

بارگاهی تصریح کرد: این طرح ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی تعریف شده و همسو با منویات مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و ایجاد توسعه پایدار با رویکرد عدالت‌محور و صیانت از محیط زیست در جزیره لاوان استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.

وی سرمایه‌گذاری موردنیاز این طرح را ۵.۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: طرح پتروپالایش نگین لاوان با نرخ بازگشت سرمایه ۲۱ درصد (ارزی) به‌عنوان یکی از طرح‌های ماندگار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قالب هفت پروژه تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت نگین لاوان بیان کرد: احداث واحدهای پالایش، پتروشیمی - پلیمری، یوتیلیتی و سرویس‌های جانبی، احداث مخازن ذخیره‌سازی خوراک و فرآورده‌ها، احداث اسکله و آبگیر، احداث شهرک مسکونی ویژه کارکنان و احداث خط لوله انتقال گاز، هفت زیر پروژه طرح احداث پتروپالایشگاه نگین لاوان است.

بارگاهی با اشاره به موقعیت طرح در جزیره لاوان و تخصیص مزایا و مشوق‌های اهدایی قانونی طرح توسط مجلس، دولت و وزارت نفت گفت: تنفس خوراک به مبلغ ۷.۱ میلیارد دلار و تخفیف ۱۰ درصدی آن به مدت ۱۰ سال از مزایای اعطایی قانونی این طرح است که می‌تواند بهترین مشوق برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اجرا باشد.

وی با اشاره به نبود تعهد تحویل فرآورده‌های تولیدی به دولت به‌عنوان یکی دیگر از مزایای قانونی این پروژه افزود: امکان پیش‌فروش بخشی از محصولات تا ۵۰ درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح برای تأمین مالی، از دیگر مزایا و مشوق‌های قانونی طرح پتروپالایشی نگین لاوان است.

مدیرعامل شرکت نگین لاوان دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف را از دیگر مزایا برشمرد که موجب ارزندگی بیشتر طرح نگین لاوان می‌شود و تأکید کرد: این طرح در منطقه ویژه لاوان اجرا می‌شود و به تبع آن از مزایای پروژه‌های احداث شده در مناطق ویژه نیز برخوردار است.

بارگاهی افزود: یکی دیگر از مزایا و مشوق‌های این طرح معافیت مالیاتی به‌مدت ۱۳ سال است که این مهم نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارند.

وی با اشاره به هم‌جواری طرح پتروپالایش نگین لاوان با منابع تأمین خوراک اظهار کرد: این طرح با عنوان پتروپالایشگاه در جزیره لاوان در غرب استان هرمزگان و در کنار پالایشگاه نفت لاوان در حال اجراست.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین