جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 11:59:23 PM

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از همکاری کشور با ترکیه در زمینه تولید و واردات بذر گفت و از علاقمندی ایران برای توسعه این همکاری‌ها سخن به میان آورد.
همکاری ایران و ترکیه در زمینه تولید و واردات بذر

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در دیدار با معاون وزیر کشاورزی ترکیه با اعلام تولید ۱۲۵ میلیون تنی بخش کشاورزی کشورمان، گفت: ۸۰ درصد این میزان متعلق به بخش زراعت است که مهمترین محصولات آن گندم، پنبه، برنج، جو، ذرت، آفتابگردان و صیفی‌جاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و محصولات گلخانه‌ای است.

وی همکاری بر اساس شرایط اقلیمی دو کشور را عامل مهمی در تأمین نیاز در فصول مختلف سال خواند و گفت: با این روش می‌توان بخشی از محصولات صیفی را بدون نیاز به هزینه گزاف انرژی در کشت گلخانه‌ای، در فضای باز تولید کرد.

مهاجر از همکاری خوب کشورمان با ترکیه در زمینه تولید و واردات بذر گفت و از علاقمندی ایران برای توسعه این همکاری‌ها سخن گفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص افزود: تولید بذر سویا، پنبه، ارقام آفتابگردان، دانه‌های روغنی و تبادل دانش و تجربیات در قالب دوره‌های آموزشی و همکاری مستمر در بخش تبادل کارشناس از دیگر موارد همکاری دوجانبه است.

در ادامه ابوبکر گیزلیگیدر، معاون وزیر کشاورزی کشور ترکیه، بنا نهادن همکاری را بر اساس تحولات و تغییرات اقلیمی ضروری دانست و گفت: برای مبارزه با بحران‌های اقلیمی از دست کشورها به تنهایی کاری ساخته نیست و نیازمند همکاری و مشارکت بین‌المللی به ویژه با همسایگان هستیم.

وی موضوع آب کشاورزی کشورش را از مهمترین دغدغه‌های ترکیه برشمرد و گفت: کشاورزی ترکیه در حال تجهیز به سیستم‌های نوین آبیاری است و توسعه مکانیزاسیون از دیگر برنامه‌های توسعه کشاورزی ترکیه است.

در این دیدار نمایندگان هیأت‌های طرفین توضیحاتی در خصوص منابع پایه آب و خاک، همکاری دامپزشکی و لزوم تنظیم اسناد همکاری برای دیدار آتی مقامات عالی دو کشور ارائه دادند و تشکیل زیر کمسیون‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین