شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 3:15:05 PM
صورت‌های مالی ۱۰ شرکت دولتی‏‏‌ بررسی شد

انتشار کارنامه مالی شرکت‌های دولتی اگرچه با تاخیر همراه بود، اما گام مثبتی در جهت شفاف‌سازی قلمداد می‌شود. در گام دوم انتظار می‌رود شرکت‌های دولتی نسبت به عملکرد خود حساس‌تر و درصدد تغییر وضعیت خود باشند
عادی‌انگاری زیان دولتی‌ها

بررسی‌‏ها از صورت‏‌های مالی شرکت‌های دولتی نشان می‏‌دهد که زیان شرکت‏ هواپیمایی ایران، به نیم‌همت رسیده و ملی پست ایران و ایرنا زیان‏ده‏تر شده‌اند. در مقابل، شهرفرودگاهی امام خمینی، خدمات هوایی پست و سازمان مدیریت صنعتی با رشد دوبرابری سود نسبت به سال۱۴۰۰ همراه شدند. وضعیت ۶بانک دولتی نیز مورد واکاوی قرار گرفت.
علی قاسمی : صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی روی سامانه کدال منتشر شد. دولت سیزدهم در راستای شفافیت عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه خود، اقدام به انتشار این صورت‌های مالی می‌کند. در این گزارش به بررسی گزارش‌‌‌های منتخب شرکت‌های دولتی اشاره شده است. ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، طی سال ۱۴۰۱ زیان ۲۶۶میلیارد تومانی ایجاد کرده است. هواپیمایی جمهوری اسلامی هم طی سال مذکور زیان ۴۶۹میلیارد تومانی ساخته است. شرکت ملی پست ایران نیز در سال قبل، زیان ۵۶۵میلیارد تومانی را در صورت‌های مالی خود گزارش کرده است. همچنین سازمان خصوصی‌‌‌سازی سود ۳۷۲میلیارد تومانی را در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی
نگاهی به صورت‌های مالی یکی از خبرگزاری‌‌‌های بزرگ دولتی در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که این خبرگزاری ۵۷میلیارد تومان درآمد عملیاتی به ثبت رسانده و نسبت به سال قبل از آن، رشد ۳۹درصدی را تجربه کرده است. همچنین هزینه‌‌‌های عملیاتی این خبرگزاری، حدود ۳۱۸میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۰درصدی را نشان می‌دهد. زیان خالص ایرنا، طی سال گذشته، ۲۶۱میلیارد تومان بوده و سود خالص آن ۲۶۶میلیارد تومان گزارش شده که با ۲۵۸میلیارد تومان کمک دولت، زیان این رسانه، ۷میلیارد تومان عنوان شده است. افزایش هزینه‌‌‌ها مطابق با صورت‌های مالی، عمدتا مربوط به افزایش نرخ کاغذ و چاپ در نشریات عنوان شده است.
روزنامه رسمی کشور
دومین صورت مالی قابل‌توجه بازار، گزارش عملکرد سالانه روزنامه رسمی کشور بود. این سازمان که درآمد ۱۷۲میلیارد تومانی را ثبت کرده، سود ناخالصی معادل ۱۵۹میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. درآمد این سازمان، رشد ۴۸درصدی و سود خالص آن که معادل ۱۳۹میلیارد تومان است، رشد ۴۹درصدی را تجربه کرده است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی
درآمد عملیاتی یکی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دولتی طی سال ۱۴۰۱، حدود ۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بوده که ۷۷درصد نسبت به سال قبل‌‌‌تر از آن افزایش یافته است. سود ناخالص این شرکت طی سال مذکور، ‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۳۴درصدی را نشان می‌دهد. هزینه‌‌‌های اداری، عمومی و فروش نیز افزایش ۳۳درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع زیان خالص ۴۶۹میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰ این زیان ۷۰درصد بهبود یافته است. عمده دلیل زیان این شرکت مربوط به هزینه‌‌‌های اداری و هزینه حقوق و دستمزد پرسنل اعلام شده است. همچنین تسعیر ارز بدهی‌‌‌های خارجی شرکت موجب افزایش هزینه‌‌‌ها شده است.

سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها
سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها نیز طی سال ۱۴۰۱، ۵۲۸هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به سال قبل از آن ۵۵درصد افزایش یافته است. هزینه‌‌‌های عملیاتی سازمان، ۵۵۸هزار میلیارد تومان بوده است که تغییر منفی ۲۹هزار میلیارد تومانی را در وضعیت مالی نشان می‌دهد. عمده درآمد این سازمان از محل دریافتی خزانه بابت آزادسازی حامل‌‌‌های انرژی است. ۵۵هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی از شورای هماهنگی اقتصادی و ۱۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نیز ار محل ارز ترجیحی درآمد ثبت شده است.

سازمان خصوصی‌‌‌سازی
درآمد عملیاتی سازمان خصوصی‌‌‌سازی در سال ۱۴۰۱، ۵۷۷میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰درصد افزایش یافته است. این سازمان، ۴۲میلیارد تومان بهای تمام‌‌‌شده برای درآمدهای عملیاتی خود شناسایی کرده است. سود ناخالص سازمان خصوصی‌‌‌سازی ۵۳۵میلیارد تومان و سود خالص آن ۳۷۲میلیارد تومان است. عمده درآمدهای عملیاتی این سازمان مروبوط به حق‌الزحمه ارزیابی بنگاه‌‌‌های در فهرست واگذاری است. سازمان از این محل، ۳۹۲میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده و این در حالی است که درآمد سال گذشته سازمان از این محل، حدود ۲۶۴میلیارد تومان گزارش شده است.

ایمیدرو
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که از سوی دولت، صورت‌های مالی خود را روی سامانه پرطرفدار کدال بارگذاری کرده است. درآمد عملیاتی تلفیقی این سازمان در سال گذشته، ۷۱هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به سال۱۴۰۰، حدود ۱۰درصد افزایش یافته است. همچنین این شرکت سود ناخالصی معادل ۲۹هزار میلیارد تومان را گزارش کرده که با احتساب هزینه‌‌‌های عمومی و سایر هزینه‌‌‌ها، سود خالص این سازمان به ۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است. عمده درآمد این سازمان مربوط به فروش سنگ‌‌‌های معدنی است. پس از آن محصولات فولادی سهم بزرگی از درآمد فروش این شرکت را نشان می‌دهند.

شهر فرودگاهی امام‌‌‌خمینی
شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، طی سال گذشته، ‌هزار و ۹۰۰میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۷۲درصدی را نشان می‌دهد. سود خالص این شرکت، ۲۳۷میلیارد تومان است که از رشد ۱۵۷درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران
شرکت ملی پست، طی سال ۱۴۰۱، درآمد عملیاتی معادل ۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومان را به به ثبت رسانده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۴۰درصدی را نشان می‌دهد. همچنین زیان خالص این شرکت، ۵۶۵میلیارد تومان بوده است. میزان زیان این شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، ۱۵درصد بیشتر شده است. عمده درآمد این شرکت از محل پست پیشتاز و پست ویژه است.

خدمات هوایی پست و مخابرات
این شرکت برای پشتیبانی شرکت مخابرات و ملی پست تاسیس شده است. درآمد عملیاتی این شرکت طی سال ۱۴۰۱ مطابق با صورت‌های مالی ۱۲۲میلیارد تومان ذکر شده که نسبت به سال قبل‌‌‌ از آن، ۶۱درصد افزایش یافته است. سود خالص این شرکت هم ۱۵میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود پنج‌برابر شده است.

سازمان مدیریت صنعتی
سازمان مدیریت صنعتی نیز حدود ۹۲میلیارد تومان درآمد عملیاتی به ثبت رسانده که نسبت به سال قبل، با رشد ۵۳درصد مواجه شدهه است. سود خالص این صنعت ۱.۴میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل‌‌‌تر از آن بیش از شش‌برابر شده است. این شرکت دلیل افزایش ۹میلیارد تومانی درآمد طرح‌‌‌های آموزشی را که سهم بزرگی از درآمد کل شرکت دارد، توسعه فضای آموزشی اعلام کرده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین