شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 12:37:52 PM

طبق اعلام وزارت اقتصاد، میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر در دولت سیزدهم به معادل ۷.۷ میلیارد دلار رسیده است که این میزان تقریباً سه برابر میانگین سرمایه خارجی مصوب و معتبر ۹ سال گذشته است.
سرمایه‌گذاری خارجی ۳ برابر میانگین ۹ سال گذشته شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، طبق اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر در دولت سیزدهم به معادل ۷.۷ میلیارد دلار رسیده است که این میزان تقریباً سه برابر میانگین سرمایه خارجی مصوب و معتبر ۹ سال گذشته است.
تحقق این رقم با تغییر راهبرد سازمان در انتخاب کشورهای هدف، تسهیل و پذیرش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادستی نفتی، کاهش زمان بر گزاری جلسات هیات سرمایه‌گذاری خارجی وافزایش قابل توجه تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب، مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی جدید و ناشی از تسهیل و تسریع فرایند صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است.

از آنجا که تقویت توان تولیدی کشوردر دستورکار دولت سیزدهم قرار دارد علاوه بر تقویت این بنیه از طریق سرمایه گذاری در داخل، در بعد سرمایه گذاری خارجی اقداماتی در حوزه تعامل با کشورهای همسو، همسایه و شرکای راهبری اقداماتی انجام شده است.

ابلاغ دستورالعمل متنوع سازی ورود سرمایه به کشور هم البته در تداوم سیاست‌های دولت برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و تکمیل این زنجیره با روش‌های غیر قابل تحریم نیز از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است.

در این دستورالعمل امکان تهاتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی بین خود سرمایه‌گذاران خارجی در زمانی که ورود پول یا خروج سود از سرمایه‌گذاری وجود دارد، فراهم و تهاتر سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری داخلی نیز پیش بینی شده است. در این دستورالعمل مشوق خرید ارز از سرمایه‌گذاران خارجی چه به صورت اسکناس و حواله با نرخ تشویقی تعریف شده است.

از دیگر اقدامات شاخص وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی برگزاری موفق کمیسیون‌هایی مشترکی است که دولت مسئولیت آن را بر عهده این وزارتخانه قرار داده است. براساس مصوبه هیات وزیران، مسئولیت اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با کشورهای چین، عراق، بحرین، مجارستان، بولیوی، اسلواکی، جمهوری چک، بوسنی و هرزگوین، آلمان و ایتالیا به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار شده است.

با هماهنگی صورت‌گرفته با وزارت امور خارجه تاکنون به ترتیب اجلاس‌های زیر با طرف مقابل برگزار شده است:

- برگزاری دومین أجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مجارستان در آذر ماه ۱۴۰۰ در تهران

- برگزاری نخستین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اسلواکی در خرداد ماه ۱۴۰۱ در تهران.

- برگزاری اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بولیوی در شهریور ماه ۱۴۰۱ در تهران.

- برگزاری سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مجارستان در آبان ماه ۱۴۰۱ در بوداپست

- برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشتر ک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق در اسفند ماه ۱۴۰۱ در بغداد.

- برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و چین در تیرماه ۱۴۰۲ در پکن.

- مشارکت در ۱۶ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ابران با کشورهای خارجی با مسئولیت سایر وزارتخانه‌ها.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین