شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 4:03:08 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:70872
  • زمان انتشار:چهارشنبه 1 شهريور 1402-15:56
  • کاربر:
پرونده معاملات دومین ماه تابستان در فرابورس بسته شد

فرابورس ایران در مردادماه ۱۴۰۲ میزبان تغییر مالکیت بیش از ۱۳۲ میلیارد برگه اوراق مالی به ارزش بالغ‌بر ۱.۳ میلیون میلیارد تومان بود که این حجم از دادوستدها در ۹ میلیون و ۵۰۰ نوبت دادوستدی انجام شد.
میانگین ارزش معاملات روزانه به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی ۲۲ روز کاری مردادماه بازارهای فرابورس به‌طور میانگین شاهد معاملاتی به ارزش حدودی ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده و میانگین روزانه حجم مبادلات نیز ۶ میلیارد برگه بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش کل معاملات در مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد و حجم معاملات ۵۴ درصد افزایش داشته است.

شاخص کل و ارزش بازار فرابورس در میانه تابستان جاری با افت ۵ درصدی مواجه شدند. بدین ترتیب در آخرین روز کاری مردادماه، آیفکس در ارتفاع ۲۴ هزار و ۷۸۹ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار فرابورس نیز به ۲.۴ میلیون میلیارد تومان رسید.

نگاهی به ارزش معاملات بازارهای مختلف فرابورس به تفکیک نشان می‌دهد که بازار ابزارهای نوین مالی با ارزش معاملاتی بالغ‌بر ۱.۲ میلیون میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

بازار سهام زیر ذره‌بین

مقایسه بازارهای مختلف سهام در فرابورس بیانگر آن است که بازار دوم با ثبت دادوستد ۱۶ هزار میلیارد تومانی پیشتاز است و پس از آن بازارهای اول و پایه بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داده‌اند. حجم مبادلات بازار دوم نیز ۳۰ میلیارد برگه بود.

از سوی دیگر در بازار اول شاهد نقل‌وانتقال ۱۶ میلیارد برگه سهم به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان بودیم. در بازار پایه نیز معامله‌گران اقدام به جابه‌جایی ۲۲ میلیارد ورقه سهام به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان کردند.

مقایسه حجم و ارزش مبادلات این بازارها نسبت به مردادماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد بازارهای اول و دوم در مرداد جاری به ترتیب با رشد ۱۸۱ و ۱۲۶ درصدی ارزش معاملاتی و افزایش ۷۶ و ۱۰۴ درصدی حجم دادوستدها همراه بوده‌اند.

بازار پایه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حالی با رشد ۷۴ درصدی ارزش معاملات همراه بود که افت ۳۲ درصدی را در حجم معاملات تجربه کرد.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در پی رشد چشم‌گیر حدود ۱۰ هزار درصدی در حجم و ارزش مبادلات، میزبان نقل‌وانتقال ۸۶ میلیون ورقه به ارزش ۸۴ میلیارد تومان بود.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای مشتقه، دادوستد ۴۹۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان از سوی معامله‌گران این بازار به ثبت رسید.

معاملات اوراق بدهی در میانه تابستان چگونه بود؟

بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با میزبانی از معامله بیش از ۶۲ میلیارد ورقه به ارزش ۱.۲ میلیون میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان بازارهای فرابورس در اختیار گرفت. این ارقام از رشد ۱۱۷ درصدی در حجم و افزایش ۴۰ درصدی ارزش این معاملات نسبت به مرداد پارسال حکایت دارد.

در این میان بیشترین ارزش معاملاتی مربوط به اوراق بدهی بود و رشد ۳۵ و ۳۷ درصدی را در حجم و ارزش این اوراق شاهد بودیم.

از سوی دیگر معامله‌گران فعال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اقدام به نقل‌وانتقال ۴۹ میلیارد ورقه ETF کردند که ارزش آن به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید.

در بخش مربوط به اوراق تسهیلات مسکن نیز مبادله ۶.۳ میلیون ورقه تسه و تملی به ارزش ۵۵۶ میلیارد تومان انجام شد.

گفتنی است میانگین معاملات روزانه در بازار اوراق مالی اسلامی ۶۲۹ میلیون برگه به ارزش ۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

۱۱ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار سرمایه‌گذاری‌ها

بررسی صنایع پیشرو در مردادماه نشان می‌دهد گروه سرمایه‌گذاری‌ها با ثبت معامله ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، ۱۱ درصد از ارزش معاملات خرد بازار را به خود اختصاص داده و در صدر جدول قرار گرفت.

پس‌ازآن سه گروه خودرو و ساخت قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری و محصولات شیمیایی قرار گرفتند که هر کدام با اختصاص بیش از ۷ درصد از ارزش معاملات، جایگاه‌های دوم تا چهارم را از آن خود کردند.

در نهایت کل ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME رقم ۳۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین