شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 8:57:40 AM

وزیر اقتصاد گفت: ۲۵۰ هزار حساب اصلی و فرعی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به حدود ۴ هزار حساب کاملا شفاف تبدیل شده است.
شفاف شدن دخل و خرج شرکت‌های دولتی با تبدیل ۲۵۰ هزار حساب به ۴ حساب نزد خزانه

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش وزارت اقتصاد در کنترل ناترازی بانک‌ها گفت: کنترل ناترازی بانک‌ها به عنوان یکی از ارکان بسته کنترل تورم سال ۱۴۰۲، در اردیبهشت ماه تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: اجرای آن نیز در ذیل این بسته آمده است و مسئولیت اصلی آن برعهده بانک مرکزی است. ما نیز در وزارت اقتصاد بسته به اینکه در حوزه بانک‌های دولتی یا سایر اختیاراتی که قانون‌گذار محول کرده است، امکان کمک داشته باشیم، این کار را به عنوان یک اصل کاهنده تورم در دستور کار قرار می‌دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: پایان شهریور ماه مهلت بانک مرکزی به موسسات ناتراز پایان پیدا می‌کند و نتیجه پایبندی موسسات مشخص خواهد شد. به این ترتیب موسساتی که نتوانسته‌اند معیارهای بانک مرکزی را رعایت کنند مشخص خواهند شد.

وعده تحقق پرداخت به ذی‌نفع نهایی تا پایان سال

وی در پاسخ به سوالی در مورد حساب واحد خزانه و جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این خصوص گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در زمینه نظارت بر تحقق کامل حساب واحد خزانه گزارشی را از وزارت اقتصاد خواستند و ما یک گزارش تفصیلی در این خصوص ارائه کردیم.

خاندوزی با بیان اینکه براین اساس در یک اقدام تحولی ۲۵۰ هزار حساب اصلی و فرعی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به حدود ۴ هزار حساب کاملا شفاف تبدیل شده است، گفت: با اقدام این وزارتخانه از رسوب پول در حساب‌های پنهان جلوگیری شده و گردش وجوه خزانه‌داری کل کشور تسریع یافته است. در حوزه چشم‌انداز حساب واحد خزانه این قول را داده‌ایم که تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت اعتباری به ذی‌نفع نهایی را اجرایی کنیم. به این ترتیب مستقیما پرداخت به آخرین حلقه پرداخت خواهد شد که در حوزه شفافیت و نظارت‌پذیری بی‌سابقه است.

رشد ۵۰ درصدی شفافیت و پاسخگویی شرکت‌های دولتی

وی با اشاره به اینکه همچنین از استقراض بانک مرکزی از تنخواه خزانه در سال ۱۴۰۲ جلوگیری شد، گفت: صورت مالی یک ‌هزار و ۱۲۴ شرکت دولتی در سال گذشته شفاف شده، اما همچنان برخی از شرکت‌های سطح ۳ و ۴ بود‌ه که از انتشار اطلاعات خود پرهیز کرده‌اند. امیدوار هستیم تا پایان سال شفافیت شرکت‌های دولتی را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

تصمیم بانک مرکزی ضربه‌ای به حقوق سپرده‌گذاران بانک سرمایه نخواهد زد

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌های سپرده‌گذاران بانک آینده به دلیل شایعه انحلال این بانک گفت: در حوزه سپرده‌گذاران هر تصمیمی که بانک مرکزی بگیرد قطعا هیچ ضربه و خللی به حقوق سپرده‌‌گذاران وارد نخواهد کرد.

۳ برابر شدن عملکرد مولدسازی در ۴ ماهه امسال

وی در مورد آمارهای مربوط به درآمد دولت از مولدسازی‌های انجام شده در سال جاری گفت: رقم مولدسازی انجام شده در سال جاری حدود سه برابر عملکرد ۴ ماهه سال گذشته بوده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین