شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 5:43:57 PM

اخیراً این مطلب توسط مسئولی که نمی داند چه می گوید مطرح شد و نمونه هم یونان مطرح گردید. ضروری است توجه کنیم که هیچ کشوری خاک خود را نفروخته. 
فروش جزایر کشور

مگر دو بار قابل ذکر یکی فروش لویزیانا توسط فرانسه به امریکا که اصولا سرزمین مستعمره در آمریکا بود و خاک فرانسه نبود و دیگری آلاسکا که روسیه به امریکا فروخت. مسئله خرید جزیره دچار سوء تفاهم است، چطور شما می توانید در تهران یا اصفهان زمین یا خانه بخرید؟ در برخی مناطق جهان تعداد بسیار زیادی جزیره کوچک در سر زمین دریایی کشور ها وجود دارد.

خرید جزیره های کوچک در اطراف امریکا، در حوزه کارائیب و کشور های اروپایی مانند فروش ملک در داخل کشور است. برخی از این جزایر ساکن و مالک داشته بعضا چون کوچک بوده یک نفر مالک بوده است. بعضاً ممکن است ملک دولت بوده و غیر مسکون و گاهاً به اتباع خود فروخته است. حق حاکمیت ملی بر قرار است پلیس و نظارت و قانون برقرار.

شما در جزیره هم نمی توانید زباله را غیر از ضوابط محیط زیست کشور انبار کنید آنجا هم باید مالیات بر در آمد و مالیات املاک بدهید. در جزیره هم نمی شود کسی را آزار رساند یا دستمزد کار گر را پرداخت نکرد، پلیس و دادگاه به سراغ صاحب جزیره می رود.

مالک هم باید تبعه یا ساکن قانونی باشد (مثلا در مورد امریکا) اندازه جزایر خصوصی به عنوان مثال در زیر آمده. این جزیره جفری ابستین است میلیاردری که به جرم سوء استفاده از دختران جوان زندانی بود و در زندان خود کشی کرد و اموال او را دادگاه فروخت برای جریمه و ادای خسارت و هزینه های دیگر.

این جزیره اخیرا به یک ثروتمند دیگر فروخته شده شصت میلیون دلار. صاحب جزیره پادشاه یا شیخ و صاحب اختیار نیست مالک یک خانه است که اطراف آن دریا است. در اطراف ایران جزایر ایرانی دارای سکنه و مالک است کیش خانوار های متعدد مالک دارد و همچنین ابو موسی و دیگر جزایر ساکنین متعدد دارند که مالک زمین ها هستند.

چند جزیره غیر مسکون هم در اختیار دولت است. هیچ دولتی نمی تواند زمین کشور را به غیر اتباع بفروشد یا در اختیار خارجیان به صورت طولانی مدت و انحصاری قرار دهد. این دولتیان بهتر است بفکر حسن اداره کشور باشند آنگاه نیازی به واگذاری و یا فروش سرزمین چه آب شور خزر یا جزایر خلیج فارس نخواهد بود.


دکتر محمد طبیبیان، اقتصاددان

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین