جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 11:39:45 AM

با توجه به فراخوان اشخاص حقوقی از ابتدای فروردین برای اتصال به سامانه مودیان شاهد اتصال اولین گروه از مودیان به سامانه بودیم با این وجود با توجه به تعداد بالای مودیان سازمان مالیاتی باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.
اتصال نخستین گروه از شرکت‌های خصوصی به سامانه مودیان و صدور صورت حساب الکترونیک

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، فرآیند فراخوان مودیان به منظور اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از اواسط سال گذشته آغاز شد.

براین اساس ابتدا شرکت‌های بورسی که زیرساخت مناسب‌تری برای اتصال به سامانه مودیان داشتند به عنوان اولین گروه فراخوان شدند. در حال حاضر اعلام شده است که بیش از ۳۵۰ شرکت بورسی به سامانه مودیان متصل شده‌اند که بخش عمده مشمولان این فراخوان را شامل می‌شود.
شرکت‌های دولتی نیز از ابتدای دی ماه فراخوان شدند و فرآیند عضویت آنها در سامانه مودیان آغاز شده اما به گفته رییس سازمان امور مالیاتی اتصال این شرکت‌ها به سامانه مودیان به کندی در حال انجام است و براساس آخرین امار اعلام شده تنها ۲۳ شرکت دولتی به این سامانه متصل شده‌اند.

بخش خصوصی؛ چالش برانگیزترین قسمت فراخوان مودیان برای اتصال به سامانه جدید

با توجه به اینکه مرحله سوم این فراخوان‌ها که از ابتدای فروردین ماه ابلاغ شده و شامل کلیه اشخاص حقوقی در بخش خصوصی است، پیگیری‌های نشان می‌دهد در هفته جاری اولین گروه از اشخاص حقوقی (حوزه مخابرات و تلفن همراه) به این سامانه متصل شده‌اند.

اما نکته اساسی اینجا است که برای اینکه اجرای این قانون به نتیجه قابل قبولی برسد، باید همه طرف‌های معامله (از جمله خرید و فروشنده) شامل ضوابط قانون مذکور شوند. به عبارت دیگر وقتی یک فروشنده در ابتدای زنجیره صورت‌حسابی را به ثبت می‌رساند باید تا انتهای زنجیره که مصرف کننده نهایی است در سامانه حضور داشته باشند در غیر این صورت شاهد اختلال در زنجیره خواهیم بود.

باید توجه داشت که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان جرایم سنگینی برای عدم صدور صورت حساب در نظر گرفته شده که این مسئله می‌تواند در آینده به چالش بزرگی برای افرادی که از اتصال به این سامانه سرباز می‌زنند تبدیل شود. البته روی دیگر سکه به سازمان امور مالیاتی بازمی‌گردد چرا که در کنار فراهم کردن زیرساختها، وظیفه وصول مالیات و جرایم آن را برعهده دارد.

بنابراین اگر بحث اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و جرایم مربوط به آن با مقاومت از جانب مودیان مواجه شود، سازمان امور مالیاتی نیز با چالش روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه با توجه به تعداد قابل توجه اشخاص حقوقی این ریسک همچنان وجود دارد و لازم است در مراحل اجرا این موضوع مورد توجه سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار بگیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین