سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 3:02:32 PM

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از پیشرفت ۹۷ درصدی و آمادگی بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان برای بهره‌برداری خبر داد.
بزرگترین واحد پالایشی کشور در آبادان آماده بهره‌برداری شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، احمد فرزانه گفت: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران آن را اجرا می‌کند چهار فاز دارد که فاز دوم آن از سال ۹۶ با امضای قراردادی با مشارکت کنسرسیومی متشکل از شرکت طراحی و ساختمان نفت و یک شرکت چینی وارد مرحله عملیاتی شد.

وی با تأکید بر اینکه این طرح هم‌اکنون با پیشرفت بیش از ۹۷ درصد در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است، درباره جزئیاتش افزود: بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان هم‌اکنون با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز آماده بهره‌برداری است که در بخش دوم نیز کیفیت محصولات تولیدی افزوده خواهد شد. ۱.۵ درصد از تولیدات جدید پالایشی در این پروژه، گاز مایع، ۲۲ درصد، نفت‌سفید و سوخت جت، ۲۱ درصد، بنزین و ۲۴ درصد، گازوئیل خواهد بود.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تأکید کرد: با اجرایی شدن کامل این طرح، مقدار نفت کوره تولیدی در پالایشگاه آبادان به اندازه قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

آقای فرزانه از دستیابی به رکورد پیشرفت سه درصدی ماهانه برای نخستین بار در این پروژه خبر داد و تصریح کرد: پیشرفت ۳۳ درصدی این طرح در طول یک سال گذشته و تکمیل آن در بازه زمانی ۱۲ ماهه یک رکورد به شمار می‌آید. زمانی که طرح را از دولت گذتشه تحویل گرفتیم، در بخش اجرا اوضاع خوبی نداشت و به‌دلیل مسائل و چالش‌هایی که در میان کارگران حاکم بود، کرونا و آلودگی، پیشرفت پروژه در مدت چهار ماه صفر بود، اما با تمرکز برای به نتیجه رساندن این واحد بزرگ پالایشی، با به‌کارگیری ۷ هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان زبده، توانستیم این طرح را در مدت کوتاهی آماده کنیم.

وی درباره مقدار اشتغالزایی این پروژه در طول اجرا گفت: با اجرایی شدن آن برای بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در کشور اشتغالزایی شد.

وی درباره اهداف اجرای این طرح گفت: تثبیت ظرفیت تولید، نوسازی واحدها، بهینه‌سازی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در پالایشگاه آبادان اهداف اجرای این طرح است که با اجرای بخش دوم آن، تمامی محصولات این پالایشگاه بر اساس استاندارد یورو ۵ اروپا تولید خواهد شد. کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی محصولات، افزایش میزان تولید نفت‌سفید و بنزین سوپر با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و تثبیت ظرفیت پالایشگاه همچنین از دیگر دستاورد‌های اجرای این پروژه است که با جمع‌آوری واحد‌های قدیمی و احداث و راه‌اندازی واحد‌های جدید تقطیر فاز ۱ و ۲ با ظرفیت ۲۱۰ و ۱۵۰ هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.

ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان به روزانه نیم میلیون بشکه افزایش می‌یابد

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، انعطاف‌پذیری در مدیریت مصرف سوخت کشور با راه‌اندازی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان را از دیگر دستاورد‌های این طرح برشمرد و اظهار کرد: با اجرای فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، ظرفیت این پالایشگاه روی ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد. راه‌اندازی واحد جدید این امکان را به مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت می‌دهد تا در صورت نیاز به مدیریت مصرف سوخت کشور، ظرفیت این پالایشگاه تا بیش از روزانه نیم میلیون بشکه افزایش یابد.

آقای فرزانه با تأکید بر اینکه با اجرای کامل فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در کنار واحد‌های قدیمی، افزون بر افزایش خیره‌کننده ظرفیت پالایشی، امکان صادرات فرآورده در کشور مهیا شده و کشور نیز از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد، افزود: بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان دارای ۶ واحد تحت لیسانس از جمله واحد‌های تقطیر در جو و خلأ، گاز مایع و واحد‌های یوتیلیتی است.

سرمایه‌گذاری ۲.۶ میلیارد یورویی در طرح توسعه آبادان

وی سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان را ۲.۶ میلیارد یورو اعلام و تصریح کرد: یک میلیارد یورو از این رقم در بخش نخست پروژه سرمایه‌گذاری شده و نزدیک به ۱.۶ میلیارد یورو نیز به بخش دوم پروژه اختصاص خواهد یافت.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با ابراز امیدواری از بهره‌برداری این پروژه در روز‌های آینده گفت: امیدواریم با توجه به آماده بودن قرارداد بخش دوم، کلنگ احداث این بخش از فاز دوم نیز هم‌زمان با بهره‌برداری از بخش نخست آن به زمین زده شود. در بخش دوم فاز ۲ واحد‌های تصفیه هیدروژنی و بنزین‌سازی شامل CCR، NHT، ISOM، GHT، KHT و واحد‌های یوتیلیتی و تأسیسات جانبی مربوطه ساخته خواهد شد.

ساخت عظیم‌ترین سازه‌های پالایشی کشور در فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان

آقای فرزانه با اشاره به قدمت ۱۱۰ ساله پالایشگاه آبادان به‌عنوان یکی از پالایشگاه‌های منحصربه‌فرد در دنیا افزود: تولید در این پالایشگاه حتی در زمانی که هدف حمله مستقیم دشمن در جنگ تحمیلی قرار گرفت، متوقف نشد و همچنان به‌عنوان قطب استراتژیک محصولات نفتی کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود که ۱۹ درصد سهم تولید بنزین کشور را به‌عهده دارد.

وی همچنین از ثبت رکورد ساخت بزرگ‌ترین سازه‌های پالایشی کشور در این طرح خبر داد و اظهار کرد: احداث بزرگ‌ترین واحد‌های تقطیر، بلندترین کوره یکپارچه نفت‌خام با ارتفاع ۷۰ متر، بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر و مرتفع‌ترین مشعل پالایشگاهی کشور با ارتفاع ۱۲۷ متر از جمله ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شود که توانسته است رکورد پیشین در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را جابه‌جا و به نام خود ثبت کند.

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تأکید کرد: نصب و راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تقطیر کشور در پالایشگاه آبادان که توانایی تقطیر روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت‌خام را دارد، از دیگر دستاورد‌ها و رکورد‌های این پروژه به شمار می‌آید.

آقای فرزانه درباره سهم داخلی از اجرای این پروژه گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مجری این پروژه است و بیش از ۶۰ شرکت در زیرمجموعه شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران (ODCC) هدایت و راهبری این پروژه را به‌عهده داشتند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین