سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 8:19:36 AM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:55540
  • زمان انتشار:شنبه 12 آذر 1401-14:11
  • کاربر:
یک مقام صنفی عنوان‌کرد:

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با اشاره به سهم اندک پنج درصدی ایران از بازار صنعت چاپ خاورمیانه، از برنامه‌ریزی برای افزایش این سهم و تبدیل شدن کشورمان به هاب (قطب) این صنعت در منطقه خبر داد.
سهم اندک ۵درصدی ایران از بازار صنعت چاپ خاورمیانه

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، «بابک عابدین» امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: این در حالی است که سهم کشوری همچون ترکیه در بازار بزرگ خاورمیانه ۵۰ درصد است.

وی خاطرنشان‌کرد: در ۱۰ سال گذشته هدفگذاری خوبی در این صنعت داشتیم، به‌ویژه در حوزه لیبل و بسته‌بندی برچسبی که تا یک دهه پیش سالیانه یک میلیارد دلار واردات داشتیم که نیمی از آن از ترکیه بود، امروز به خودکفایی رسیده‌ و حتی صادرکننده شده‌ایم.

این مقام صنفی بیان‌داشت: در ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی بسته‌بندی لیبلی در کشور احداث شده و افزون بر ۱۱۰ خط تولیدی آن وارد شده است که سبب شده دگرگونی عظیمی در موضوع لیبل شاهد باشیم.

وی گفت: چنین چشم‌اندازی را در سایر حوزه‌های صنعت چاپ نیز داریم و به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، چاپ سه‌بعدی و همچنین فیلم‌های انعطاف‌پذیر (که باید تولیدشان به سمتی برود که زیرست‌تخریب‌پذیر باشند) و اشاعه آنها به‌منظور حضور پر رنگ‌تر در بازارهای جهانی، برنامه‌های خوبی در دست اقدام است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران ادامه‌داد: مطابق آمارهای سایت‌های رسمی بین‌المللی، درآمد سالیانه صنعت چاپ تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گفت: دلیل اصلی رشد درآمدها در این صنعت، حرکت کشورهای درحال توسعه و صنعتی از فله‌فروشی به سمت فروش کالاها و محصولات در بسته بندی‌ها و فروش صنعتی است.

عابدین به رشد سالیانه ۶ درصدی صنعت چاپ در خاورمیانه و شرق آسیا اشاره و تاکید کرد: اگر به‌دنبال سهم بیشتری از این صنعت هستیم باید به استانداردهای روز جهانی تجهیز شده و محصولات خود را با این استانداردها روانه بازارهای بین‌المللی کنیم.

این مقام صنفی با اشاره به وجود مشکلاتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، تاکید کرد: باید تمرکزمان در کشور بر تولید محصولات دارای مزیت نسبی باشد؛ یعنی بتوانیم تولیدات پلیمری و اولفین که‌ محصولات پتروشیمی هستند تمرکز کرده و تولید کاغذ و مقوا را که به محیط زیست کشور آسیب می‌زنند، به حداقل برسانیم و به‌جای آن به واردات آنها بپردازیم.

مصرف ۲۰ لیتر آب برای تولید یک برگه A۴

وی یادآور شد: امروز در ماشین‌آلات پیش از چاپ و حین چاپ ۹۰ درصد وابستگی وجود دارد، اما در محصولات انعطاف پذیر تقریبا خودکفا هستیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران همچنین به محصولات سلولزی اشاره کرد و گفت: با توجه به آلاینده بودن این حوزه و همچنین کمبود منابع آبی در کشور، نباید بیش از این به توسعه حوزه سلولزی در صنعت چاپ پرداخته شود، زیرا به‌طور مثال تولید هر برگ ورق A۴  حدود ۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

وی تصریح‌کرد: در این صنعت باید به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم تا از محل صادرات آنها بتوانیم مواد اولیه و سایر محصولات و ملزومات مورد نیاز را وارد کنیم.

نمایشگاه آینده چاپ ایران (IFPEX)

عابدین در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین المللی «آینده چاپ ایران» (IFPEX) در ۲۰ لغایت ۲۳ دی‌ماه آینده اشاره کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه در فضایی به متراژ پنج‌هزار متر مربع در مرکز نمایشگاه‌بین المللی ایران‌مال برگزار خواهد شد که در صورت استقبال بیشتر تا هفت هزار متر مربع افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در این صنعت به‌دنبال تبدیل ایران به قطب و مرکز بین‌المللی ارائه خدمات، فناوری‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی هستیم تا به‌ویژه برای بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه به‌خصوص از خاورمیانه یک مرکز تخصصی باشیم.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با توجه به مرزهای مشترک کشورمان با ۱۵ کشور همسایه که به‌طور عمده مصرف‌کنندگان محصولات چاپی ایران هستند، می‌تواند درآمدزایی و ارزآوری خوبی برای کشورمان به دنبال داشته باشد.

وی گفت: در این راستا هدفگذاری شده تا با نمایندگان و هیات های تجاری از هفت کشور همسایه یعنی افغانستان، عراق، ارمنستان، روسیه، جمهوری آذربایجان، سوریه و اقلیم کردستان عراق دیدار، جلسات B to B و گفت‌وگو داشته باشیم، همچنین بسته‌های ویژه‌ای برای حضور هیات‌های این کشورها در نظر گرفته شده است.

عابدین خاطرنشان‌کرد: برگزاری پنل‌های تخصصی، همچنین دوره‌های تخصصی مدیریت رنگ در طراحی و پیش از چاپ، ساختار طراحی و بسته بندی و طراحی محصول در چاپ فلسکو، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این نمایشگاه خواهد بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین