سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 2:49:14 PM

بانک مرکزی ضمن تکذیب شکستن رکورد چاپ پول در ۱۰ سال گذشته اعلام کرد: روند سهم پول از نقدینگی کنترل شده و روند کاهشی دارد؛ سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی نیز نزولی بوده و در شهریورماه ۱۴۰۱ به پایین ترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است.
بانک مرکزی رکورد ۱۰ ساله چاپ پول را تکذیب کرد/ سهم پول از نقدینگی کاهشی است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، بانک مرکزی ضمن بدون پشتوانه و دروغین خواندن مطالبی با عنوان "رکورد ده سال چاپ پول شکست" اعلام کرد: طبق شاخص های اقتصادی و با توجه به تعدیل نسبی آثار پولی و تورمی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، روند سهم پول از نقدینگی کنترل شده و روند کاهشی دارد؛ سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی نیز نزولی بوده و در شهریورماه ۱۴۰۱ به پایین ترین سطح خود در ده سال اخیر (معادل ۱.۶درصد) رسیده است.

در این اطلاعیه تأکید شده: در مطلب بدون پشتوانه و آمارسازی دروغین با عنوان "رکورد ده سال چاپ پول شکست" با اشاره به سهم پول از نقدینگی در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ آمده است: «سهم پول از نقدینگی در پایان تابستان امسال به حدود ۲۳ درصد رسیده است. این بالاترین رقمی است که طی یک‌دهه اخیر رقم خورده است.»

رکورد ۱۰ ساله سهم پول از نقدینگی مربوط به اسفند سال ۱۳۹۱ است

بانک مرکزی در همین ارتباط تأکید دارد: در خصوص ادعا و آمارسازی دروغین رکورد ده ساله سهم پول از نقدینگی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ لازم به توضیح است، اولاً رکورد سهم پول در ده سال اخیر مربوط به اسفندماه سال ۱۳۹۱ و معادل ۲۴.۷ درصد می‌باشد. این در حالی است‌که سهم پول از نقدینگی در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ معادل ۲۲.۸ درصد بوده است.

ثانیاً افزایش سهم پول در نقدینگی در سال جاری عمدتاً به واسطه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شده که با توجه به تخلیه و تعدیل نسبی آثار پولی و تورمی اجرای طرح مذکور روند افزایشی سهم پول از نقدینگی نیز کنترل شده و روندی کاهشی را در پی گرفته است؛ به طوری که براساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، سهم پول از نقدینگی در پایان مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن با ۰.۳ واحد درصد کاهش از ۲۲.۸ درصد به ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است.

پایین ترین سطح اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در ۱۰ سال اخیر

در خصوص روند اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم لازم به اشاره است سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی به واسطه گسترش ظرفیت و امکانات سیستم¬های پرداخت الکترونیک و کاهش میل نقدینه¬خواهی در مردم نزولی بوده و در شهریورماه ۱۴۰۱ به پایین ترین سطح خود در ده سال اخیر (معادل ۱.۶ درصد) رسیده است.

کنترل رشد نقدینگی و تورم اولویت‌ اقتصادی دولت و بانک مرکزی

در خصوص اجرای دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی برای کنترل نقدینگی نیز لازم به توضیح است با آغاز به کار دولت سیزدهم مسئله کنترل رشد نقدینگی و تورم به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفت.

در این راستا، بررسی رشد نقدینگی در مهر¬ماه ۱۴۰۱ حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه-های گذشته بوده است به طوریکه نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۴.۳ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

همچنین روند رشد دوازده ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متاثر از رویکرد انضباط¬گرایانه دولت و سیاست¬های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه ای کاهشی بوده و از ۴۲.۶ درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.۵ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

بنابراین همانطور که تحولات متغیرهای پولی نشان می‌دهد علی رغم اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی و واریز یارانه نقدی، ضمن توفیق دولت و بانک مرکزی در مهار رشد نقدینگی، همچنان رویکرد کلی دولت سیزدهم در انضباط‌ بخشی به کل‌های پولی در سال جاری استمرار یافته و بازتعریف رابطه دولت و بانک مرکزی از جمله اتکا بیشتر به منابع سپرده‌ای و عملیاتی شدن حساب واحد خزانه و همچنین استفاده محدودتر از تنخواه‌گردان خزانه در دستور کار قراردارد.

بر این اساس طرح ادعاهای بی‌اساس در پیگیری اهداف اقتصادی دور از واقعیت‌های اقتصادی کشور می‌باشد. لذا ضرروی است رسانه‌ها ضمن پرهیز از القای یاس و نومیدی نسبت به تحولات اقتصادی کشور با انتشار اخبار، اطلاعات و تحلیل¬های درست، معتبر و شفاف، مجموعه اقتصادی دولت را در اجرای برنامه‌های اقتصادی بویژه در زمینه مدیریت انتظارات تورمی و تحقق هدف کنترل تورم یاری نماید.

در پایان انتظار می رود کارشناسان و صاحب نظران محترم در ارائه آمار و اطلاعات و تفسیر آن دقت نظر بیشتری لحاظ نموده و از ارائه اطلاعات و تفسیرهای نادرست پرهیز نمایند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین