شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 7:33:24 PM
سودی که غول های غلات از گرسنگی جهان می برند

سه روز پیش روزنامه گاردین خبر داد که غول های غلات از محل جنگ اوکراین و خشکسالی که بر جهان سایه افکنده سود سرشاری برده اند. بنا به نوشته این روزنامه خشم ناشی از این سود ناعادلانه بسیار سنگین است .
4 غول غلات  بر بازار خیمه زده اند

بنا بر این گزارش ، چهار شرکت اول غلات جهان که بر بازار غلات سلطه دارند بیشترین سود را برده اند و با توجه به اینکه تقاضا حداقل تا دو سال دیگر زیاد باشد احتمال آن وجود دارد که سودهای زیادتری ببرند.

بنا بر گزارش فائو ( سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل) قیمت مواد غذایی در سال جاری میلادی بیش از ‍ درصد افزایش داشته است. حدود 345 میلیون نفر در جهان از ناامنی غذایی رنج می برند که این تعداد نسبت به دوره پیش از پاندمی کووید 19 که بالغ بر 135 میلیون نفر بود حدود 2.7 برابر شده است.

اولیور دی شاتر ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور فقر و حقوق بشر می گوید :" حقیقت این است که غول های کالاهای جهانی در دوره ای که گرسنگی به شدت رو به افزایش است ، منافع زیادی را کسب می کنند. آنچه که حتی بدتر است این است که این بنگاهها برای جلوگیری از بحران غذایی می توانستند کاری بکنند ، اما نکردند."

بنا بر گزارش گاردین این چهار بنگاه عبارتند از : آرکر دانیلز - میدلند، بانگه ، کارگیل و لویس دریفوس که با توجه به حرف اول لاتین آن ها به ABCD معروف هستند که برآورد می شود بین 70 تا 90 درصد تجارت غلات جهانی دست این بنگاهها باشد. آن طور که دی شاترمی گوید :" بازارهای غلات جهانی نسبت به بازارهای انرژی متمرکزتر و شفافیت کمتری دارند و لذا ریسک منافع بیشتری در این بازار وجود دارد."

او می گوید که ما نیاز به این داریم که غول های غلات را مراقبت کنیم و بپرسیم که آنها چه کاری می توانستند برای جلوگیری از این بحران بکنند و الان دارند چه می کنند."

آن طور که کارگیل گزارش داده درامد این بنگاه در سال منتهی به 31 ماه می بالغ بر 165 میلیارد دلار بوده در حالی که بنا بر گزارش گاردین شرکت های ارکر دانیلز - میدلند در فصل دوم امسال بالاترین سود تاریخی خودشان را کسب کرده بودند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین