يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 7:29:29 AM

🔻روزنامه دنیای اقتصاد
📍 بازار سهام؛ منزلگاه تردیدها
بازار سهام طی روزهای اخیر با موج جدیدی از مسائلی روبه‌‌‌‌‌‌‌رو است که عملکرد بازار را تا حد زیادی تغییر داده است از این رو به‌نظر می‌رسد دادوستدهای بورسی در مدار جدیدی قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند. بازار سهام در حال‌حاضر پابه‌‌‌‌‌‌‌پای دلار در مدار نزولی حرکت می‌کند و همگام با آن ریزش دارد. در چنین شرایطی به‌رغم اینکه پول‌های راکد بسیاری وجود دارد، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران تمایلی به خرید سهم در بازار سرمایه ندارند؛ این در حالی است که بسیاری معتقدند نوسان و افت و خیزهای نماگر اصلی بازار سهام در محدوده فعلی طبیعی است؛ چراکه جریان پولی در بازار وجود ندارد و اغلب سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بازار تماشاچی هستند.
در چنین شرایطی علاوه‌بر ابهامات و مسائل داخلی، متغیرهای جهانی از دیگر مسائلی هستند که معاملات بورسی را می‌توانند تحت‌تاثیر قرار دهند، به‌طوری‌که آمار منتشرشده از متغیرهای اقتصاد چین بازارهای جهانی و بالطبع اقتصاد ایران را از خود متاثر می‌کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که چین مشتری اصلی برای تولیدات شرکت‌های ایرانی است و از این‌رو میزان صادرات ایران تا حد زیادی وابسته به اقتصاد چین است و این وابستگی به بزرگ‌ترین خریدار و واردکننده دنیا می‌تواند در صورت تداوم این وضعیت و منفی‌‌شدن آمار اقتصادی این کشور مهم در عرصه اقتصادی به‌ضرر اقتصاد ایران به‌ویژه بورس اوراق‌بهادار تهران در شرایط کنونی باشد؛ آن‌هم در شرایطی که چشم‌انداز اقتصاد آمریکا نیز چندان مناسب نیست. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در دام عرضه‌ها قرار گرفته و از این‌رو به‌نظر بسیاری شکی در ارزنده‌بودن آن نیست، اما در حالت کلی با توجه به اینکه ارزندگی بازار در شرایط ریسکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اظهارنظر درخصوص ارزنده‌بودن نمی‌تواند چندان امر درستی باشد.

بورس؛ چرایی ریزش دلار؟
حکایت بورس اوراق‌بهادار تهران بورس در این روزها به گونه‌‌‌‌‌‌‌ای است که از طرفی بی‌‌‌‌‌‌‌خبری از روند مذاکرات معاملات آن را تحت‌تاثیر قرار داده و از طرف دیگر بازار سهام پابه‌‌‌‌‌‌‌پای دلار در مدار نزولی حرکت می‌کند و همگام با آن ریزش دارد. در چنین شرایطی به‌رغم اینکه پول‌های راکد بسیاری وجود دارد، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران تمایلی به خرید سهم در بازار سرمایه ندارند. بر این اساس می‌توان گفت نوسان و افت و خیز نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای در محدوده فعلی طبیعی است؛ چراکه جریان پولی در بازار وجود ندارد و اغلب سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بازار صرفا تماشاچی هستند و در شک و تردید به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌برند. روز گذشته ارزش معاملات خرد در بورس در محدوده ۱۸۲۷‌میلیارد ‌تومان بود. البته بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران نسبت به نوسانات نرخ ارز حساسیت دوچندان پیدا کرده‌اند و در چنین وضعیتی که دلار با پایداری در مدار نزولی به کانال ۲۸‌هزار‌تومان بازگشت داشته است، با واکنش قوی و البته منفی سهامداران بورسی در نمادهای کالایی همراه شده است، اما این تمام مساله نیست. بازار ارز روز یک‌‌‌‌‌‌‌شنبه نیز در ادامه افت روزهای اخیر که ناشی از موج امید و خوش‌بینی نسبت به احیای احتمالی برجام بود، با کاهش رو‌به‌روشد، به‌طوری‌که پس از گذشت حدود سه‌ماه دلار بازار آزاد مجددا در کانال ۲۸‌هزار‌تومان معامله شد. همه این موارد نشان می‌دهد در پی ریزش دلار احتمالا سهام‌‌‌‌‌‌‌ دلاری در ادامه چنین روندی همچنان کاهشی باشند و کام سهامداران خود را تلخ کنند، اما در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی در صورت حصول توافق در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای هم دلار توان رسیدن به سطح قیمتی پایین‌تر از نرخ دلار نیمایی را ندارد و اگر این اتفاق هم بیفتد صرفا موقتی بوده و بازار سهام را در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، با این‌حال ترس از سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما نیز خود نگرانی مهمی از سوی برخی از فعالان اقتصادی تلقی می‌شود. البته اگر سیاست سرکوب نرخ ارز مجددا در دستور کار دولت قرار نگیرد. در این میان عده دیگری از تحلیلگران نظر متفاوتی دارند. این دسته از تحلیلگران بر این باور هستند که هرچه مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای بهتر پیش برود یا به‌عبارتی رضایت بیشتری برای ایران به‌دنبال داشته باشد، سیر نزولی دلار و بالطبع نمادهای متاثر از آن در بازار سهام شدیدتر خواهد بود.
حال بد اقتصاد جهانی
در این میان آمار منتشرشده از متغیرهای اقتصادی چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده دنیا بدتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت و به‌طوری که پیشتر کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که نرخ رشد تولید صنعتی و خرده‌فروشی در اقتصاد چین به ترتیب ۶/ ۴ و ۵‌درصد طی‌ ماه ژوئیه افزایش یابد اما با کاهش رشد صنعتی و نرخ بهره در چین بازارهای کالایی تحت‌تاثیر قرار گرفته و با شوک قیمتی مواجه شدند، به‌طوری‌که کاهش رشد اقتصاد چین بازارهای جهانی به‌ویژه عرضه و تقاضا در بازارهای نفت و فولاد را با شوک مواجه کرده و به‌طور کلی میزان تقاضا در جهان را با چالش‌هایی همراه کرده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اقتصاد تحریمی ایران اغلب تولیدات خود از جمله نفت، فولاد و برخی از محصولات پتروشیمی را به چین صادر می‌کند و به‌عبارتی دیگر چین مشتری اصلی برای تولیدات ایران است، بنابراین با درنظر گرفتن چنین شرایطی رکود اقتصاد چین؛ بزرگ‌ترین خریدار و واردکننده دنیا، به ضرر اقتصاد ایران به‌ویژه بورس اوراق‌بهادار تهران در شرایط کنونی است. از طرفی می‌توان گفت اگرچه رکود اقتصادی چین نمود جدی در بازار سرمایه ایران دارد و گروه‌های فلزات اساسی و تا حدی پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است اما با در‌نظر گرفتن دو حالت متفاوت برای فعالیت شرکت‌های تولیدی در ایران می‌توان شرایط کنونی را بهتر درک کرد. در یکی از این حالت‌ها محصولات به بازارهای خارجی و عمدتا آسیایی صادر می‌شود که طبیعتا در این حالت نیز قیمت‌ها تابع قیمت‌های جهانی است. در حالت دوم محصولات تولیدی در داخل ایران به‌فروش می‌رسد. در این حالت اگرچه بخش مهمی از فروش داخلی است اما باید توجه داشت که بر مبنای قیمت‌های جهانی انجام می‌شود، از این‌رو در هر صورت افت قیمت‌های جهانی می‌تواند قیمت‌های فروش را تهدید کند.
ارزندگی؛ سراب یا واقعیت
زمانی‌که یکایک این عوامل کنار هم قرار می‌گیرد، شرایطی را شکل می‌دهد که ارزندگی بازار را تحت‌تاثیر داده و در پی آن سهامداران را در شک و تردید قرار می‌دهد. بازتاب این امر را می‌توان، در برآیند دادوستدهای بورسی طی‌ ماه‌های اخیر که حاکی از رکود و بی‎خبری از مسائل مختلف نظیر آنچه که شرح آن رفت، دید. افت شاخص‌کل به محدوده یک‌میلیون و ۴۲۹‌هزار واحد در پایان معاملات روز گذشته حکایت از آن دارد که ابهامات گوناگون، روند معاملات بازار سهام را چالشی و سرمایه‌گذاری در این بازار را دشوار کرده است. شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری دو‌قطبی‌‌‌‌‌‌‌های مختلف معاملاتی در بورس تهران شرایطی را رقم زده که بسیاری از فعالان به‌رغم تمام مسائلی که بازار سرمایه تحت‌تاثیر آن قرار دارد همچنان بر ارزندگی بازار تاکید دارند و صنایع بورسی را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌‌‌‌‌‌‌دانند، در مقابل عده‌‌‌‌‌‌‌ای از کارشناسان در مقطع فعلی بازار سرمایه را فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌‌‌‌‌‌‌دانند و ایرادات جدی بر آن وارد می‌کنند. در نگاهی دقیق‌‌‌‌‌‌‌تر می‌توان گفت بازار سهام طی روزهای اخیر در دام افزایش عرضه‌ها قرار گرفته و تحت‌تاثیر اخبار منفی با موج جدیدی از فروش‌ها مواجه شده است. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان با تاکید بر ارزندگی بازار بر این باور هستند با داشتن ابزار و دانش مالی مناسب و اتخاذ تصمیمی کارآ در مقطع کنونی می‌توان پرتفویی بهینه تنظیم کرد و به مراتب بازدهی بهتری در مقایسه با سایر بازارهای موازی کسب کرد؛ این در حالی است که در مقابل عده‌‌‌‌‌‌‌ای از کارشناسان عقیده دارند که نقدبودن بهترین تصمیم ممکن در مقطع فعلی است و تا مشخص‌نشدن ابهاماتی نظیر مذاکرات احیای برجام و سیاست‌های ارزی نمی‌توان تصمیمی قطعی برای ادامه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی اتخاذ کرد؛ شرایطی که بازار سهام را به کام عدم‌قطعیت‌ها کشانده است.


🔻روزنامه کیهان
📍 آب به شهرکرد رسید حرکت جهادی دولت در کمتر از ۲ هفته
مشکل آب شرب شهرکرد با همت دولت سیزدهم و عملیات شبانه‌روزی و جهادی در مدت کمتر از دو هفته تقریبا حل شد و تلاش برای حل مشکل آب همدان نیز در حال انجام است اما رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی به جای پاسخگویی درباره ترک فعل دولت خود مدام مشغول تحریف و سیاه‌نمایی هستند.
مشکل آب شهرکرد از کجا سر باز کرد؟
از بعدازظهر روز ۱۷ مردادماه جاری به دنبال بارش‌های مانسونی و ایجاد سیلاب‌های عظیم، چشمه کوهرنگ به دلیل کدورت بالا از مدار آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری خارج شد.
برهمین اساس خط لوله‌ای هم که ۶۰ درصد آب شهرکرد از طریق آن تأمین می‌شد از مدار خارج شد و خطوط اضطراری هم به دلیل ترک فعل دولت قبل قابل استفاده نبود لذا آب‌ محلات شهرکرد یک به یک قطع ‌شد.
بسیج مسئولان و امکانات
اما مسئولان بیکار ننشستند، به سرعت همه امکانات استانی بسیج ‌شد، ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار شکل‌ گرفت، در تماس استاندار با وزارت نیرو شخص وزیر رأسا وارد میدان شد و ستاد مرکزی در وزارت نیرو به فرماندهی رئیس ‌کل حوزه وزارتی تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت آبفای کشور با اولین پرواز راهی چهارمحال و بختیاری شد.
اولین برنامه این بود که چاه‌های کشاورزی و چند چاه دیگر از شهرداری و فرودگاه وارد مدار شود.
مذاکرات با کشاورزان به سرعت آغاز شد، همه پای کار آمدند و کارها یک به یک انجام شد.
همزمان امکانات ۲۲ استان برای آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری به شهرکرد اعزام ‌شد. بیش از ۷۰‌ تانکر آبرسانی در نقاط مختلف مسیر انتقال چشمه کوهرنگ مستقر گردید.
چاه‌های کشاورزی بعد از انجام آزمایش‌های بهداشتی یک به یک وارد مدار شد.
اتصال ۲۷ کیلومتر لوله در چند ساعت
برای اتصال این چاه‌ها به مدار آبرسانی ۲۷ کیلومتر لوله در یک روز از تهران و سایر نقاط کشور به شهرکرد رسید و تنها در چندین ساعت این اتصالات انجام شد.
همزمان برای اقدامات عمرانی و لوله‌گذاری‌ها ۲۴ بیل مکانیکی سنگین در یک روز با هماهنگی وزارت نیرو وارد استان شد.
آبرسانی از طریق تصفیه‌خانه سامان از ۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر افزایش پیدا کرد.
چندین اکیپ از تهران و استان‌های دیگر در تصفیه‌خانه گردنه خُلک مستقر شد و با اتصال تجهیزاتی که آوردند سعی کردند کدورت آب را کاهش دهند.
بیش از ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه از طریق منابع‌ زیرزمینی به مدار تزریق شد تا‌ اندکی اوضاع کنترل شود.
از بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه کدورت چشمه کوهرنگ به طور معجزه‌آسایی کاهش پیدا کرد و ۱۶۰ لیتر آب بر ثانیه وارد مدار شد خوشحالی که بیشتر از ۱۴ ساعت طول نکشید و صبح روز پنج‌شنبه اعلام شد کدورت آب به شدت بالا رفته و تصفیه‌خانه از مدار خارج شد.
اما در این مدت هم مسئولان بیکار نبودند و از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا جایگزین‌های مطمئنی برای تأمین آب پیدا کنند.
علاوه‌بر‌ تانکرهای آبرسانی تریلی‌های آب‌معدنی از نقاط مختلف کشور وارد استان شد و بین مردم شهرکرد و دیگر شهرها و روستاهای مسیر انتقال، آب توزیع گردید.
سه دستگاه بسته‌بندی آب آشامیدنی هم در سطح شهر مستقر شد.
امکانات سراسر کشور برای حل بحران آب در چهارمحال و بختیاری بسیج شد، ارسال فیلتر شنی عظیم، تجهیزات سنگین،‌ تانکرهای آبرسان، آب بسته‌بندی، آب معدنی و... از جمله این کمک‌ها بود که طی چند روز به دست مردم رسید.
با تمام این اقدامات اما به دلیل ارتفاع پایین آب در مخازن و افزایش مصرف، برخی از مناطق و یا طبقات بالا آب نداشتند و همین موضوع باعث شد مسئولان به فکر منابع پایدار دیگری باشند.
همزمان با تلاش برای رفع کدورت آب چشمه، اقدامات عمرانی برای ساخت یک حوضچه آرامش و خط تصفیه‌خانه موقت به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه آغاز شد و کاری که باید در چندین ماه تمام شود در طول چند روز انجام شد.
وزیر نیرو شخصا وارد شهرکرد شد و از تصفیه‌خانه گردنه‌ خُلک بازدید کرد با دستور وزیر نیرو اقدامات اتصال چهار خط اضطراری آبرسانی به شهرکرد آغاز شد.
مدیران آبفا با انجام اقدامات تخصصی درصدد برآمدند تا آب انتقالی از تصفیه‌خانه سامان را به ۱۳۰ لیتر افزایش دهند.
تمام این اقدامات به موازات هم انجام شد تا مردم شهرکرد، شهرها و روستاهای مسیر انتقال قطعی آب نداشته باشند.
همه پای‌کار آمدند تا آب شهرکرد وصل شود
خبرگزاری فارس طی مطلبی در این باره نوشت: این روزها سؤال‌های زیادی از مسئولان پرسیده می‌شود، از پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌هایی که باید قبل از وقوع بحران انجام می‌شد‌، امکانات ضعیف استان در حوزه آبرسانی، کم‌کاری دولت قبل و ده‌ها سؤال دیگر که قطعا باید بعدها درخصوص آنها به افکار عمومی پاسخ داده شود.
اما آن‌چه این‌ روزها بیشتر خودنمایی کرد بسیج امکانات کشور برای حل مشکل مردم استان چهارمحال و بختیاری بود، اینکه از مسئول گرفته تا کارمند و کارشناس و نیروی فنی و کشاورز همه پای کار آمدند و پشت به پشت هم شبانه‌روز کار کردند تا آب مردم وصل شود.
استاندار: مشکل حل شد
نهایتا دیروز ۳۰ مردادماه یعنی در کمتر از دو هفته استاندار چهارمحال و بختیاری خبر حل مشکل آب را اعلام کرد.
علی حیدری گفت: طرح پدافندی «عمان سامانی» برای تامین آب شرب بخشی از شهرکرد از چهار روز گذشته وارد مدار شده و در مجموع آبی که از این طرح و تصفیه‌خانه سامان به شهرکرد انتقال داده می‌شود، حدود ۱۶۰ لیتر بر ثانیه است. در طرح فدک نیز آبرسانی از مخازن تا تصفیه‌خانه شهرستان بن انجام شده است و ظرف یکی دو روز آینده به غرب شهرکرد می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ تصفیه‌خانه «خلک» نیز ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شهرکرد می‌شود و ۱۵۰ لیتر نیز از طریق چاه‌های کشاورزی تامین شده است. در مجموع با اقدامات صورت گرفته‌، نیاز آبی شهرکرد تامین شده است اما با توجه به خالی بودن مخازن و عقب‌ماندگی در مصرف آب تا حدودی کمبود وجود دارد.
همچنین سایت مشرق به نقل از یک کاربر شبکه مجازی نوشت: «تمام خطوط پدافندی شهرکرد با کار شبانه‌روزی به بهره‌برداری رسید و الان بیش از ۷۴۰ لیتر بر ثانیه آب شرب با کیفیت برای تامین نیاز مردم روانه شبکه می‌شه. نکته مهم اینکه مسئله این شهر به صورت پایدار حل شد. اینم فراموش نکنیم در شهرکرد کار بیشتر از شش ماه تو شش روز انجام شد.»
تلاش برای رفع مشکل آب همدان
از سوی دیگر نظیر مشکل آب همدان نیز که به دلیل کوتاهی دولت‌های قبل این روزها نمود جدی پیدا کرده با همت دولت سیزدهم در حال حل شدن است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر نیرو با اشاره به پروژه آبرسانی به شهر همدان گفت: پروژه آبرسانی به شهر همدان یک اَبَرپروژه است که از ۱۷ سال پیش شروع شده و متأسفانه همچنان تکمیل نشده است.
علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه از سال گذشته توجه ویژه‌ای به این پروژه داشتیم، افزود: پروژه آبرسانی به همدان تا پیش از سال گذشته پیشرفت قابل‌ توجهی نداشت، اما با توجه به اهمیت تأمین آب همدان این طرح را جز پروژه‌های ویژه قرار دادیم. این پروژه به طول ۱۴۰ کیلومتر لوله ۱۶۰۰ یعنی با قطر یک متر و ۶۰ سانتی‌متر به همراه سه ایستگاه پمپاژ که آب را به ارتفاع ۶۰۰ کیلومتر در کوهستان پمپاژ می‌کند و از مسیر سخت به تصفیه‌خانه می‌رساند، تشکیل شده است. بنابراین، در سال جاری با بسیج امکانات و اعتبارات تلاش خود را برای اتمام پروژه در اسرع وقت به کار بستیم.
وزیر نیرو درباره زمان افتتاح پروژه آبرسانی به همدان گفت: فاز یک این طرح می‌تواند مسئله آب همدان را مرتفع کرده و تلاش می‌کنیم طی دو تا سه هفته آتی این طرح را به بهره‌برداری برسانیم. در حال حاضر آب شرب مردم همدان از محل سد اکباتان و همچنین منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود که با توجه به شرایط نامطلوب میزان بارش در سد اکباتان میزان برداشت آب از چاه‌ها را افزایش داده‌ایم تا منابع آب شرب تامین شود.
محرابیان با تأکید بر تکمیل پروژه آبرسانی به همدان گفت: با افتتاح این پروژه مسئله آب همدان مسئله آب شرب این شهر به صورت پایدار حل خواهد شد.
مدعیان اصلاح‌طلبی
همچنان مشغول تحریف و سیاه‌نمایی
لازم به یادآوری است که مشکل دیرینه آب شهرکرد با همت دولت سیزدهم و با عملیات شبانه‌روزی در چند روز حل شد. آب همدان هم از منابع دیگر تامین شده و به‌زودی مشکل آب این شهر برای همیشه رفع می‌شود اما رسانه‌های اصلاح‌طلب به جای پاسخگویی درباره ترک فعل دولت خود، مشکلات را به گردن این دولت می‌اندازند و به بهانه مشکل آب در این دو شهر مشغول سیاه‌نمایی علیه دولت و نظام هستند.
رئیس‌ دولت قبل با ادعای اینکه ۳۰ درصد مشکلات به تحریم ربط دارد بر سر کار آمد اما پس از در دست گرفتن قدرت، با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، آب خوردن مردم را هم به پذیرش برجام منوط کرد اما در طول یک‌سال اخیر که مشکلات یکی پس از دیگری و بدون برجام و FATF در حال رفع است؛ طرفداران، همکاران و حامیانش به جای عذرخواهی و پاسخگویی، با تیترها و گزارش‌های طلبکارانه مشغول تحریف و سیاه‌نمایی هستند
چرا آشوب نشد؟!
مثلا روزنامه تندرو هم‌میهن که بعضا با انتخاب سوژه‌های خاص دست به تولید شایعات داغ می‌زند در یکی از گزارش‌های خود به بهانه مشکل آب شهرکرد از اینکه چرا در اثر قطعی آب در شهرکرد اغتشاش صورت نگرفت اظهار ناامیدی کرد. این روزنامه نوشت که پس از شهرکرد مشکلات آبی به همدان و ارومیه نیز رسیده است، اما مردم به خیابان نیامدند تا اعتراض کنند!
به نظر می‌رسد با توجه به بی‌عملی دولت قبل و اقدامات شبانه‌روزی دولت فعلی که هر دو جلوی چشم مردم است، مدعیان اصلاح‌طلبی با این‌گونه تیترها و گزارش‌ها، واقعا نیاز به دشمن ندارند و بهتر است ته مانده اعتبار خود را صرف توهین به شعور مردم نکنند.


🔻روزنامه تعادل
📍 تعلیق نماد فولاد در بورس
مجلس شورای اسلامی روز شنبه گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را منتشر کرد. گزارشی که از بروز تخلفات مالی حدود ۹۱ هزار میلیارد تومانی این شرکت حکایت داشت. پس از گزارش این تحقیق و تفحص نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس تعلیق شد.

ابعاد تخلفات فولاد مبارکه چنان گسترده و پیچیده است که شاید به صورت رندم هر نهاد دولتی و غیردولتی را انتخاب کنیم، نامش را بتوان در گزارش تحقیق و تفحص مجلس پیدا کرد. همچنان اعداد و ارقام این تخلفات به حدی بالاست که می‌توان فسادهای مالی سال‌های گذشته را در برابر آن یک سوءتفاهم دانست. به هر حال نکته اصلی این است که متخلفان هیچگاه از تورم عقب نمی‌مانند. همچنین ثبت تخلفات ۹۲ هزار میلیارد تومانی می‌تواند نمایشی از سقوط ارزش پول ملی باشد. رقمی که حدود ۳۰ برابر بیشتر از تخلف ۳۰۰۰ میلیارد تومانی محمود خاوری، مدیرعامل متواری بانک ملی، در حدود ۱۰ سال پیش است.این تخلفات در ۵ سرفصل منابع انسانی و استخدام، خرید و قراردادها، تولید و فروش، مسوولیت‌های اجتماعی و حقوقی و مدیریتی دسته‌بندی شده است. بیشترین حجم تخلف مالی در بخش فروش احراز شده که البته قسمت اعظم این اعداد مربوط به سرفصل فروش از تحقیق و تفحصی که در ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ انجام آن به تصویب مجلس رسیده بود و با نظر مجلس، رضا تقی‌پور، مصطفی رضاحسینی، لطف‌الله سیاهکلی، روح‌الله ایزدخواه، حجت‌الله فیروزی، سید احمد رسولی‌نژاد، وحید جلال‌زاده، سید ناصر موسوی لارگانی،‌الله‌وردی دهقانی، علی جدی، سید مصطفی آقامیرسلیم، حسین میرزایی، احسان ارکانی، ابراهیم عزیزی و علی اکبر کریمی به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان انتخاب شدند و در حین انجام آن نیز حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل وقت فولاد مبارکه برکنار شد.

این گزارش به‌طور مشخص بر مجموعه تخلفات و ترک فعل‌های مدیریت و معاونت‌های فولاد مبارکه از مهر ۹۷ تا شهریور ۱۴۰۰ تمرکز کرده و بنا بر آنچه در گزارش آمده «با همکاری ۱۳ دستگاه و با مشورت تیم حقوقی و برخی قضات عالیرتبه، با بررسی بیش از ۵۰ هزار صفحه مدرک، گزارشی مشتمل بر ۲۶۷ صفحه و بالغ بر ۸ هزار صفحه سند به پیوست، بدون دریافت هزینه‌ای از مجلس، تنظیم شده است.»

احراز ۹۰ عنوان تخلف

انتخاب مدیرعامل سیاسی و غیر متخصص، ترکیب سهامداری پیچیده، به کارگیری بازنشستگان و انتصاب مدیران سفارشی در هلدینگ‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه اعم از متیل، توکا و سایر شرکت‌های تابعه و سایر موارد مشابه از جمله موارد مهمی است که به تفصیل در این گزارش آمده و تاکید شده «در گزارش این هیات ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صد‌ها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و پیشنهاد‌هایی برای اصلاح ساختار و قوانین و مقررات موجود برای رفع مشکلات در شرکت فولاد مبارکه ارایه شده است.»

ذی نفعان سیاسی مدیرعامل

رد پای سیاسیون نزدیک به دفتر رییس‌جمهور سابق نیز در این گزارش کاملا مورد تاکید بوده و در بخشی اشاره شده که «قرارداد با افراد ذی نفوذ سیاسی از جمله همسر رییس دفتر رییس‌جمهور سابق، وزیر اسبق راه و شهرسازی، شهردار سابق اصفهان» از تخلفات مهم بوده است و اشاره شده که «توزیع رانت از طریق فروش صادراتی به فرزند یکی از معاونین رییس‌جمهور سابق بدون رعایت تشریفات قانونی، شرکت فولاد مبارکه در پوشش فعالیت اجتماعی مقادیر قابل توجهی از منابع خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی به صورت هدیه، کمک، تبلیغات و ... ارایه نموده است.بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بودجه مستقیم برای انجام کمک در کنار چند هزار میلیارد ریال بودجه در حوزه روابط عمومی، خدمات و در پوشش برخی پروژه‌های توسعه‌ای منجر به ایجاد لایه حفاظتی از مدیرعامل سابق فولاد مبارکه و خودداری مسوولان دولت سابق در برخورد با وی شده و ممانعت معاون اول و رییس دفتر رییس‌جمهور سابق و استاندار سابق اصفهان، از برکناری مدیرعامل متخلف و عدم تشکیل جلسات هیات‌مدیره به مدت ۳ ماه، از جمله مداخلات مقامات ارشد دولت سابق بوده است.»

معضل در بورس به واسطه توکا

اخلال در بازار سرمایه نیز دیگر مورد مهمی است که به عنوان تخلف یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه مورد تاکید هیات تحقیق و تفحص قرار گرفته و در آن از شرکت توسعه توکا که کلیه فعالیت‌های بورسی مجموعه فولاد از جمله بازارگردانی و سبدگردانی و کارگزاری در دوره مدیریت قبلی شرکت در آن متمرکز شده بود نام برده شده است.

در این گزارش آمده است: «اخلال در بازار سرمایه از طریق خرید و فروش سهام برخی از شرکت‌های تابعه توسط شرکت توسعه توکا و همچنین ایجاد سود‌های میلیاردی برای برخی مدیران ارشد فولاد مبارکه، نظیر معاون سابق مالی، مدیر سابق حراست، مدیر سابق حوزه مدیرعامل با خرید و فروش سهام با استفاده از اعتبار شرکت‌های تابعه»شرکت توسعه توکا از جمله شرکت‌های پر حاشیه فولاد مبارکه است که عملکرد مالی آن بررسی فراوان دارد. این شرکت محلی برای کسب انتفاع شخصی مدیران شرکت و اشخاص خاص بوده و طرف مقابل این فرآیند نیز سهامدارانی بوده‌اند که در پی سودده شدن پروژه‌سازی سهام، متضرر شده و در سال ۹۹ نیز پس از ریزش شاخص بورس، سرمایه بسیاری از سهامداران شرکت‌های پروژه شده نابود شد.

بر اساس گزارش کئال، شرکت توسعه توکا در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ خود ۱۶۴ میلیارد تومان زیان محقق کرده است. ارزش سبد سهام این شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ با ۱۷۰ میلیارد تومان کاهش، به نصف ارزش خود رسید.

زیان هنگفت سهامداران

همچینن سهامداران توکا فولاد و زیر مجموعه‌های آن، در خلال سال‌های مورد بررسی مجلس، ضرر و زیان هنگفتی را به خاطر مدیریت غیرتخصصی و اقدامات خلق‌الساعه متحمل شدند. شکایاتی علیه این مجموعه در واحد حقوقی سازمان بورس نیز در مواردی همچون طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه و ارزشگذاری عجیب فولاد وجود دارد.

افزایش سرمایه توکا فولاد از مبلغ ۲۶۰ به ۴۰۳ میلیارد تومان از محل آورده و مطالبات سهامداران درسال ۱۳۹۹ پس از چند ماه بلاتکلیفی به تصویب هیات‌مدیره رسید. حق تقدم نماد وتوکا تقریبا یک ماه پس از افزایش سرمایه در تابلوی معاملات بازگشایی شد و پس از دو ماه معامله برای به روز رسانی حساب سهامداران و تجمیع حق‌های استفاده نشده و نهایتا حراج حق‌های استفاده نشده متوقف شد. نکته مهم اینجاست که بازه زمانی بین این توقف و حراج حق‌های استفاده نشده به علت اشتباهات پشت هم امور سهام و عدم تسلط آنها بر موارد قانون تجارت و ترک فعل نسبت به حساسیت به سرمایه شش ماه زمان برد و زیان عمده به سهامداران رساند. اقدام کاملا عجیب توکا فولاد در واگذاری ۴.۵ درصد از سهام فولاد تاراز به قیمت ۳۹ میلیارد تومانی بدون اجازه از مجمع عمومی باعث شد. با شکایت سهامداران خرد، پرونده حقوقی علیه شرکت در سازمان بورس تشکیل و با اعمال نظر سازمان بورس، این واگذاری لغو شود.


🔻روزنامه جهان صنعت
📍 رشد ۶۸ درصدی درآمدهای بانک ملی
رشد ۶۸ درصدی درآمدهای بانک ملی بیش از دو برابر هزینه‌های این بانک، رشد ۱۵۵ درصدی تسهیلات قرض‌الحسنه، ورود به بخش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ایجاد شعب بانکداری شرکتی، توسعه شعب دانش‌بنیان، کاهش و بهبود ناترازی نقدینگی بانک، رشد سودآوری و توسعه بیش از پیش فعالیت‌های ارزی، پیگیری برای توسعه شعبه در خارج از کشور، سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، و سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی در پروژه تامین مالی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان تنها بخشی از عملکرد محمدرضا فرزین مدیر عامل بانک ملی است که از ابتدای آبان سال گذشته و در مدت کمتر از ۱۰ ماه به آن دست یافته است؛ وعده‌ای که فرزین در مراسم معارفه خود با عنوان توقف ماشین زیان‌دهی بانک ملی داده بود.
بخشی از عملکرد بانک ملی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک اعلام شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با تاکید بر اینکه از زمان تغییر فرمان مدیریتی در بانک ملی ایران، خروجی و شاخص‌های بانک نیز شروع به تغییر جهت کرده‌اند، گفت: بانک ملی ایران ویترین و پیشانی بانک‌هاست و باید در مساله اصلاح چهره و تصویر عملکرد بانکی، مجموعه‌ای از خدمات را به نمایش بگذارد. به عبارتی، این بانک به تنهایی آنقدر موج بلندی است که بتواند تمام خواست‌های نامناسب و تهدیدکننده شبکه بانکی را اصلاح کند.
سیداحسان خاندوزی در این مراسم گفت که درخواست ما از مدیرعامل بانک ملی از ابتدا احیای بخش ارزی بانک بود که اتفاقات خوبی را در شاخص‌های ارزی شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه گزارش خوب و با دقتی در مجمع عمومی بانک ارائه شد که جای تقدیر دارد، تصریح کرد: بانک ملی ایران در معرض انتظارات و ماموریت‌های بسیار زیاد و سنگینی است که قطعا بر وضع شاخص‌های آن اثرگذار خواهد بود.
خاندوزی تصریح کرد: بانک ملی ایران، بانک دولت به معنای تمام کلمه است و در سیاست‌های اصل ۴۴ نیز به عنوان پیشانی عملیات بانکی دولت شناخته می‌شود. اما فارغ از اینها، انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱ شاهد جهش‌های ویژه‌ای نسبت به سال‌های گذشته آن باشیم.
به گفته وزیر اقتصاد، گزارش مجمع بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۱ باید حاکی از یک تحول و نقطه چرخش نسبت به سنوات گذشته باشد؛ ضمن اینکه تاکنون هم تلاش‌های خوبی انجام شده است.
وی اظهار کرد: چندین مساله در این بانک قابلیت طرح دارد که شامل بانک و در بخش دیگر، اقتصاد ملی و دولت است. در بخش بانک، مساله اصلاح ساختار مالی باید به عنوان یک دستور جدی در دستور کار قرار گرفته باشد. از طرفی، دولت باید رسیدگی ویژه‌ای از جهت نسبت کفایت سرمایه داشته باشد.
همچنین برای کاهش هزینه‌های غیرجاری نیز باید برنامه‌های قابل اتکایی وجود داشته باشد.
خاندوزی افزود: توقع دولت این است که بانک ملی ایران، پیشتازی خود در سایر زمینه‌های بانکی را نیز نشان دهد و با خلق شاهکار، خروجی قابل توجهی به عنوان رهبر جریان بانک‌های دولتی کشور داشته باشد.
افزایش درآمدها در مقابل کاهش هزینه‌ها
بر اساس صورت‌های مالی موجود، جمع درآمدهای بانک ملی از ۱۳۷ هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال در تیرماه سال گذشته به رقم ۲۳۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال در تیرماه سال جاری افزایش داشته است که رشد ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. در نقطه مقابل جمع هزینه‌های این بانک در تیرماه امسال رقم ۲۵۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال را ثبت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳۱ درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، رشد درآمدهای بانک در این مدت، بیش از دو برابر رشد هزینه‌ها بوده است.
نکته بسیار مهم در صورت‌های مالی بانک ملی ایران این است که زیان این بانک از رقم ۵۸ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال در سال گذشته به رقم ۲۵ هزار و ۷۸۲ میلیارد ریال در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
سهم قابل توجه بانک ملی در تامین مالی خرد
مدیرعامل بانک ملی ایران در مجمع عمومی و عادی سالانه این بانک ورود این بانک به بخش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ایجاد شعب بانکداری شرکتی، توسعه شعب دانش‌بنیان در سراسر کشور به عنوان اولین شعب تخصصی این شرکت‌ها، کاهش و بهبود ناترازی نقدینگی بانک، رشد سودآوری و توسعه بیش از پیش فعالیت‌های ارزی را از محوری‌ترین اقدامات این بانک عنوان کرد.
در همین راستا، محمدرضا فرزین در این نشست با اشاره به ارائه برنامه جامع نیروی انسانی بانک به سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: جذب نیروی انسانی جدید از اهمیت بالایی برای بانک برخوردار است چرا که با بازنشستگی نیروها، خلاء جدی کمبود نیرو را خواهیم داشت و از این رو برنامه جامع نیروی انسانی به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه شده است.
وی با اشاره به جبران بخش عمده‌ای از ناترازی نقدینگی بانک با طرح تلاش ملی و همت ملی افزود: با این طرح‌ها شاهد رشد جذب سپرده‌ها و جبران بخش زیادی از ناترازی نقدینگی بانک بودیم.
فرزین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از دارایی‌های بانک، فاقد جریان نقدینگی هستند، اظهار کرد: ۱۴۰ همت از دارایی‌های بانک فاقد جریان نقدینگی است که بخش عمده مشکلات بانک در زمینه ناترازی نقدینگی هم از همین موضوع نشات می‌گیرد. در این راستا و به منظور کاهش زیان، دفتر مهندسی مالی در بانک راه‌اندازی شد که این مهم می‌تواند کمک شایانی به کاهش جریان زیان مالی کند.
ایجاد شعب تخصصی دانش‌بنیان‌ها
مدیرعامل بانک ملی ایران ایجاد گروه مالی را از مهم‌ترین اقدامات این بانک در تغییر ساختاری خود عنوان کرد و گفت: همچنین بانکداری شرکتی، خرد، تجاری و دولتی در ساختار معاونت بانکداری جامع ایجاد شده و قرار است امسال چندین شعبه به بانکداری شرکتی اختصاص یابد. همچنین توسعه شعب دانش‌بنیان به عنوان اولین شعب تخصصی این شرکت‌ها در کشور از دیگر برنامه‌های جدی ماست.
توسعه فعالیت در سایر کشورها
فرزین با تاکید بر توسعه فعالیت بانک ملی ایران در سایر کشورها تصریح کرد: در پی ایجاد یک بانک در کشور چین هستیم. همچنین شعبه‌ هامبورگ ما می‌تواند به عنوان یک بانک مجزا با محوریت فعالیت در اتحادیه اروپا قرار گیرد. در روسیه نیز بیزینس سنتر را برای تجار ایرانی راه‌اندازی کرده‌ایم و افتتاح حساب برای حساب‌های کارگزاری‌ها نیز صورت گرفته است.
وی ورود به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را از محوری‌ترین اقدامات بانک ملی ایران در سال جاری عنوان و اضافه کرد: بانک ملی ایران تاکنون فعالیت خاصی در بخش انرژی نداشته است اما امسال به سرمایه‌گذاری در این بخش ورود کردیم و سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی در پروژه تامین مالی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان و سرمایه‌گذاری در پروژه تامین مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی را پذیرفتیم.
فرزین با تاکید بر سهم قابل توجه بانک ملی ایران در تامین مالی خرد کشور تصریح کرد: شرکت سککوک در پذیرش سفته و برات الکترونیک کشور پیشتاز و اولین بوده است و از این رو، نقش قابل توجهی در بحث تامین مالی خرد داریم.
وی توجه به توسعه شعب بانک ملی ایران با توجه به شرایط روز را خواستار شد و ابراز کرد: جریان جمعیتی و نقدینگی در کشور تغییر کرده؛ بر همین اساس توسعه شعب با ساختار جدید مد نظر است تا ارائه خدمات به نحو مطلوب‌تر انجام شود.
لازم به ذکر است که افزایش نقدی سرمایه، تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به بانک و پرداخت به صورت نقدی، اوراق و…، صدور مجوز شرکت تامین سرمایه بانک توسط شورای عالی بورس، افزایش بودجه سرمایه‌ای و جاری متناسب با نیاز واقعی و تورم، پیگیری و مساعدت در کاهش سپرده قانونی به ویژه قرض‌الحسنه پس‌انداز با توجه به حجم عمده تکالیف بانکی، خروج بانک‌ها از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری، بهبود وضعیت کارکنان و جبران خدمات متناسب با حجم کار و تورم از جمله درخواست‌های هیات مدیره از اعضای مجمع بود.
رشد ۱۵۵ درصدی پرداخت تسهیلات به بخش تولید و اشتغال
صورت‌های مالی بانک ملی ایران نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ملی ایران تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.
به استناد برخی اقلام صورت‌های مالی بانک ملی ایران تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه با موضوع تولید و اشتغال تا پایان تیرماه ۱۴۰۱، ۱۵۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. بر این اساس آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰، تعداد ۴۸۴ هزار و ۳۱۲ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۲۴۶ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
همچنین تعداد یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۹ فقره تسهیلات به ارزش ۲ میلیون و ۲۷ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.
لزوم جذب نیروی انسانی در بانک
همچنین سیدعباس حسینی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد در این مراسم با تاکید بر اینکه باید برنامه جامع نیروی انسانی بانک ملی ایران ارائه شود و با توجه به لزوم جذب نیروی انسانی در این بانک، مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: همچنین امیدواریم در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در بخش واگذاری‌های اموال مازاد و موضوع ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید از سوی این بانک باشیم.
امیرمسعود رزازان، معاون مالی بانک نیز با بیان اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد سودآوری بانک و کاهش بیش از پیش جریان زیان‌دهی و ناترازی نقدینگی باشیم، گفت: تکالیف تکلیفی بسیار سنگینی بر دوش بانک ملی ایران است به طوری که در سال ۱۴۰۰ مانده تسهیلات تکلیفی صرف نظر از مطالبات از دولت و تسهیلات قرض‌الحسنه حدود ۳۴ همت بوده است. امسال نیز میزان تسهیلات تکلیفی بانک در حدود ۱۴۰ همت است.
وی همچنین گزارشی از وضعیت مالی و عملیاتی بانک در سال ۱۴۰۰ به اعضای مجمع ارائه کرد.


🔻روزنامه همشهری
📍 رونمایی وزارت صنعت از طرح توان خرید
مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت با رونمایی از «طرح توان خرید»، از پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸درصد و دوره بازپرداخت ۳ساله برای خرید لوازم‌خانگی خبر داد. به‌گزارش همشهری، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای، امکان خرید اقساطی جهیزیه و اثاث منزل با قیمت مناسب و اطمینان از اصالت کالا را برای زوج‌ها فراهم آورده است. تاکنون ۸۰تولیدکننده و ۵ بانک برای همکاری در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت www.tavankharid.ir، به‌عاملان فروش محصولات در سامانه جهاد کالا (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام) مرتبط شده و از این تسهیلات استفاده کنند. طبق اعلام سایت جهاد کالا، تسهیلات خرید جهیزیه زوج‌های جوان به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

تسهیلات ۱۰۰میلیونی برای همه
مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح توان خرید برای خرید قسطی لوازم‌خانگی ایرانی، می‌گوید: متقاضیان در این طرح می‌توانند با یک ضامن معتبر و بدون نیاز به چک، از تسهیلات بانکی تا ۱۰۰میلیون تومانی ۳ساله با سود ۱۸درصد استفاده کنند. محمدحسین قمری، درخصوص جزئیات خرید لوازم‌خانگی در طرح توان خرید می‌افزاید: طبق آخرین آمار از ۲۴۱‌تولیدکننده لوازم‌خانگی هم‌اکنون ۸۰تولیدکننده و ۵ بانک شامل بانک گردشگری، بانک آینده، بانک پارسیان، بانک تجارت و بانک رفاه حاضر به همکاری شده‌اند. مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: فرایند وام‌دهی در ۵ بانک با هم متفاوت است و پس از اعتبارسنجی وام تعلق می‌گیرد؛ اما این فرایند برای همه بانک‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و حضوری نیست.

تسهیلات قرض‌الحسنه برای زوجین
مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه استفاده از طرح توان خرید به‌خصوص برای زوج‌های جوان می‌گوید: متقاضیان با مراجعه به سامانه طرح توان خرید به آدرس www.tavankharid.ir می‌توانند با مراجعه به عاملان فروش محصولات که سامانه جهاد کالاست به‌صورت مستقیم از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، به‌صورت اقساطی جهیزیه دریافت کنند. نکته اینجاست که در مراحل ثبت‌نام زوج‌های جوان در سایت جهاد کالا، تسهیلات اختصاص یافته به زوج‌های جوان تحت عنوان «قرض‌الحسنه» ثبت شده است. البته ثبت‌نام در این طرح شروطی و مقرراتی دارد که رعایت آنها الزامی است. نکته اول این است که متقاضیان باید تابعیت ایرانی داشته و دارای سند ازدواج باشند.
بر این اساس، اتباع خارجی و ایرانیانی که ازدواج خود را رسماً در دفاتر ازدواج ثبت نکرده‌اند، قادر به استفاده از تسهیلات این طرح نیستند. نکته دوم این است که فقط یکی از زوجین باید در این سامانه ثبت‌نام کند و هر دو نفر درخواست استفاده از تسهیلات ندهند. بعد رعایت این دو شرط و تکمیل مراحل ثبت‌نام، متقاضیان به یکی از بانک‌های طرف قرارداد با جهاد کالا معرفی می‌شوند. شرایط دریافت تسهیلات مطابق ضوابط بانک‌های عامل و ارائه تضامین معتبر بانکی خواهد بود و متقاضیان باید توانایی بازپرداخت اقساط وام را داشته باشند. طبق اعلام فروشگاه اینترنتی جهاد کالا به‌عنوان زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و عامل فروش اصلی در طرح توان خرید، متقاضی می‌تواند براساس نیاز و توانایی مالی خود در بازپرداخت اقساط درخواست تسهیلات تا سقف یک‌میلیارد ریال را در این سامانه ثبت کند؛ اما پس از تکمیل فرایند بانکی، حساب کاربری متقاضیان در این سامانه معادل مبلغ تسهیلات دریافتی شارژ خواهد شد و این مبلغ مستقیماً به او پرداخت نمی‌شود. بر این اساس، متقاضیان می‌توانند بعد از دریافت تسهیلات، از میان محصولات موجود در این سامانه فروشگاهی یا به‌صورت حضوری انتخاب و خریداری کرده و اگر مبلغ سبد خرید از سقف تسهیلات بیشتر باشد مابقی مبلغ را از کارت‌های عضو شتاب خود پرداخت کند.
در ادامه، محصولات جهیزیه پس از تکمیل فرایند با اطلاع‌رسانی قبلی به نشانی ثبت شده متقاضی در سامانه ارسال خواهد شد. نکته آخر اینکه چنانچه در هر مرحله از فرایند بررسی اطلاعات، احراز شود که اطلاعات نادرست و خلاف واقع از سوی متقاضی ارائه شده، فرایند ثبت‌نام و دریافت وام لغو می‌شود، متقاضی حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد و مسئولیت عواقب آن بر عهده متقاضی است.

مدارک موردنیاز
متقاضیان استفاده از تسهیلات طرح توان خرید، بعد از ثبت‌نام در سایت این طرح و وارد کردن مشخصات خود و همسر و ثبت نشانی پستی، باید مدارک‌شناسایی خود و همسر را نیز در این سامانه بارگذاری کنند. تصویر روی کارت ملی، تصویر صفحه اول و صفحه ازدواج و طلاق شناسنامه برای هر یک از زوجین الزامی است و تصویر ۵صفحه اول عقدنامه نیز باید به تفکیک بارگذاری شود. در ادامه، با ارسال مدارک، متقاضی باید مبلغ وام خود را از‌بین ۳پیشنهاد ۵۰، ۷۰و ۱۰۰میلیون تومان انتخاب کرده و درخواست خود را برای ثبت نهایی ارسال کند تا بعد از بررسی، به‌منظور تکمیل پرونده دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شود. نکته قابل‌توجه این است که در سایت جهاد کالا، تسهیلات تعیین شده برای پرداخت به زوجین، به‌صورت قرض‌الحسنه ثبت شده درحالی‌که مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت، نرخ سود این تسهیلات برای عموم مردم را ۱۸درصد اعلام کرده است. با توجه به اینکه طرح توان تولید هنوز اجرایی نشده و ستاد اجرایی امام نیز تعریف خاصی برای زوجین واجد شرایط دریافت وام خرید جهیزیه اعلام نکرده، متقاضیان باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی وزارت صنعت بمانند؛ هرچند در شرایط فعلی نیز می‌توانند با ورود به سایت جهاد کالا فرایند ثبت‌نام در طرح ملی جهیزیه را انجام دهند تا کارشناسان با آنها تماس بگیرند.


🔻روزنامه اعتماد
📍 زمان خداحافظی با یارانه نقدی
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش درباره آخرین وضعیت ارایه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم اعلام کرده بود؛ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارایه می‌کند که پس از اجرای آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. این در حالی است که روز گذشته محمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد اعلام کرد که این طرح قرار است از مهرماه اجرایی شود و پرداخت کالابرگ را به پاییز موکول کرد. براساس این گزارش پیش از این قرار بود که در سه شهر ایلام، گرمسار و آبیک کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا شود. البته سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد از شهرهای هدف اجرای آزمایشی طرح کوپن اطلاعات جدیدتری نداد. طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت ماه و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دست کار قرار گرفت و اعلام شد اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد و گفته شده که یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است. کالاهایی نظیر برنج که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. محسن زنگنه، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به عملکرد دولت در بحث اصلاح قیمت‌ها گفته است: ما از ابتدا هم با دادن یارانه نقدی به مصرف‌کننده مخالف بودیم، این مساله که افزایش قیمت چهار کالای اساسی باعث افزایش قیمت سایر کالاها می‌شود، امری واضح و روشن بود. متاسفانه مشاوره‌هایی که برخی به مسوولان می‌دادند حرف‌های غیرعلمی بود. اینکه فقط چهار کالا گران می‌شود یک نوآوری در علم اقتصاد بود مگر می‌شود چهار کالا افزایش قیمت داشته باشد، اما سایر کالاها افزایش قیمت نداشته باشند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در بودجه ۱۴۰۲ از طرف دولت و مجلس در مورد ارز ۴۲۰۰ تجدیدنظر شود، گفت: ارز ۴۲۰۰تحت هیچ شرایطی برنمی‌گردد. اثرات ارز۴۲۰۰در بازار کاملا خودش را نشان داده است هر کاری که کنیم دیگر قیمت‌ها به قبل برنمی‌گردد و‌ ارزان نمی‌شود، چراکه ما تورم معکوس که نداریم.

رونق بازار سیاه با ارایه کالابرگ
پیمان مولوی، کارشناس امور اقتصادی در واکنش به اجرای طرح کالابرگ از مهرماه به «اعتماد» گفت: بنده از روز اولی که پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اعلام شد به پرداخت این نوع ارز انتقاد داشتم و همواره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید می‌کردم حال که امروز پس از سال‌ها این رانت از بین رفته است، اما باز هم به برنامه دولت برای طرح کالابرگ و یارانه نقدی و دهک‌بندی‌ها انتقاد دارم، چراکه دولت باید حداقل یک ماه پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این منابع را به عنوان درآمد پایه همگانی به حساب همه ایرانیان واریز می‌کرد و اصلا نیازی به دهک‌بندی نبود. مولوی با تاکید بر اینکه ارایه کالابرگ سیاست درستی نیست، تصریح کرد: هرگونه پرداخت کوپنی یا کالابرگ منجر به بازار سیاه می‌شود که در دهه ۶۰ اقتصاد ایران نیز در کشور رخ داد و آنچه حایز اهمیت است، درآمد پایه همگانی است که امروز برای (هر فرد و نه خانوار) حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود، ضمن آنکه این اقدام دولت به هیچ‌وجه پوشش صددرصدی کالای اساسی را نخواهد داد و باز هم این شکاف طبقاتی بیشتر خواهد شد.

موضوع اصلی دولت باید کنترل تورم باشد
نه ارایه کالابرگ
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: مشکل اساسی اقتصاد ایران موضوع تورم است و تا زمانی که این ابرچالش حل نشود، مسوولان همواره به دنبال مسائل دیگری خواهند رفت که هیچ کدام اقدام اساسی نیست. مولوی تصریح کرد: تنها در صورتی که نرخ بهره بانکی تا ۳۰درصد بالا می‌رفت و به نرخ تورم نزدیک بود، می‌شد امید داشت که مردم بیش از این آسیب نبینند،اما تا زمانی که تورم ذی‌نفعانه اداره می‌شود متاسفانه چنین شرایطی به وجود می‌آید و در این سیاستگذاری‌ها فرق چندانی میان دولت‌ها وجود ندارد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه دولت اعلام کرده نرخ‌ها برای کالابرگ براساس قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ نخواهد بود کاملا درست است، چراکه قیمت‌های جهانی هم رشد داشته‌اند ضمن آنکه مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار است. مولوی با اشاره به تورم موجود در کشور خاطرنشان کرد: این تورم ناشی از کسری بودجه دولت و عدم درآمدهای کافی و عدم رشد اقتصادی است که باعث این میزان از تورم شده است و تنها در صورتی که اقتصاد ایران در اولویت دولت قرار گیرد و تنها هدفش رشد اقتصادی باشد و بخواهد از تمامی مواهب آن استفاده کند، کنترل تورم کلید می‌خورد و درآمد پایه همگانی هم اشاعه پیدا می‌کند.

با رشد اقتصادی کسی نیاز به اعانه دولت ندارد
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر اقتصاد کشور رشد کند مردم نیازی به اعانه ندارند، تصریح کرد: با کنترل نرخ تورم می‌توان در عرض ۴ تا ۸ سال درآمد پایه همگانی را تنها برای افرادی در نظر گرفت که واقعا به این کمک دولتی نیازمندند. مولوی در ادامه گفت: با اجرای سیاست کالابرگ می‌توان گفت برآورد دولت از نیاز مردم تنها به کالاهای اساسی ختم شده و با ارایه کالابرگ به دنبال رفع این نیاز و مایحتاج روزانه آنهاست. این در حالی است که امروزه نیازهای مردم بسیار متنوع شده و موضوعی که تحت عنوان کوپن یا کالابرگ مطرح شده است چندان راه‌حل مناسبی برای فردی که به یارانه نقدی نیاز داشته، نیست و این امر باعث می‌شود فرد از روی ناچاری این کالابرگ را در بازار بفروشد و آن را تبدیل به پول نقد و در بازار برای نیاز خود صرف کند و همان اتفاقاتی که در دهه ۶۰ و ۷۰ افتاد مجددا تکرار خواهد شد.

درآمد پایه همگانی بهترین جایگزین
برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یک زمانی به تعداد زیادی از افراد ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفت و با انحرافاتی که در این پرداخت‌ها صورت گرفت و واردات اقلامی غیر از اقلام اساسی لیست افرادی که این ارز را می‌گرفتند چند دوره در بانک مرکزی اعلام شد و از آن زمان انتقادات به این موضوع بالا گرفت، اما به نظر می‌رسد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه‌هایی که دولت برای این منابع دارد اوضاع آن پیچیده‌تر شده است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به اعتقاد بنده تنها جایگزینی که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند مفید باشد، درآمد پایه همگانی
(Universal Basic Income) است که در ایران ‌باید براساس درآمدهای حاصل از فروش نفت اتفاق می‌افتاد که راهی برای تامین حداقل هزینه‌های مردم است که بر این اساس می‌شد تا حدودی این فشار تورمی را کنترل کرد یا اینکه درآمدها و حقوق کارمندان و کارگران افزایش می‌یافت. او با بیان اینکه بسیاری از افراد درآمدهای دولتی و بازنشستگی ندارند و خارج از این دایره هستند، گفت: این اقدام دولت شبیه یک دیکته نوشته شده غلط است که بارها تکرار شده و نمی‌توان مجددا آن را اصلاح کرد، در صورتی هم که زیرساخت‌ها برای ارایه کالابرگ فراهم شود باز هم با توجه به افزایش نرخ تورم این مساله پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از روز نخستی که ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا شد کار اشتباهی بود که باید خیلی پیش‌تر حذف می‌شد و امروز هم که ۴ ماه از حذف این ارز می‌گذرد باید درآمد پایه همگانی اعلام و توزیع می‌شد تا این میزان فشار تورمی به مردم وارد نشود.


🔻روزنامه آرمان ملی
📍 برجام با قیمت دلار چه می‌کند؟
افزایش قیمت ارز را باید به‌عنوان رکنی ثابت در نظام اقتصادی کشورمان در نظر بگیریم که هیچ راه فراری هم از آن نیست و پای ثابت نظام اقتصادی ما خواهد بود، اما اینکه فاصله این افزایش قیمت‌ها و یا شدت و ضعف آن به چه میزان خواهد بود با عوامل تعیین‌کننده بسیاری همراه است
بازار ارز به توافق برجام واکنش نشان داد، به‌طوری‌که‌ طی روزهای گذشته بازارهای مالی با کاهش همراه بودند به‌رغم اینکه همچنان از نتیجه قطعی مذاکرات خبری نیست، اما سیگنال‌ مذاکرات هسته‌ای برای بازارها مثبت بود چنان‌که در این هفته قیمت دلار با کاهش همراه و وارد کانال ۲۸ و حتی ۲۷ هزارتومان قرار گرفت با این حال انتشار تدریجی برخی واکنش‌های مثبت در مورد حل‌شدن بخش زیادی از اختلافات و اخباری در مورد تضمین‌های آمریکا امیدواری‌ها را در مورد آینده برجام افزایش داده است این درحالی است که کارشناسان معتقدند مذاکرات برجام پس از شکست توافق اولیه تنها عاملی بود که می‌توانست بر بازار ارز تاثیر‌گذار باشد و این بازار را تلطیف کند، اما احیای نیمه‌کاره برجام با آنچه که در توافق پیشین رخ داد تفاوت‌هایی دارد که باعث می‌شود سطح توقعات ما را کاهش دهد حتی در بهترین حالت اگر تصور کنیم که به نتایجی مشابه توافق قبلی دست بیابیم اما بازهم تاثیر این توافق در بازار ارز کوتاه‌مدت خواهد بود.

برجام تنفسی برای بازار ارز

میثم رادپور معتقد است: تاثیر ساختار ناقص اقتصادی کشور و تجربه تورم بی‌سابقه در کشور بسیار بیشتر از آن است که دو دستاورد نصفه نیمه برای این بازار کارگشا باشد هر چند نمی‌توان به این دستاوردها نیز با نگاه بدبینانه نگریست و مسلما تغییراتی را در بازار شاهد خواهیم بود، اما اینکه از احیای برجام انتظار معجزه در بازار داشته باشیم اصلا ممکن نیست، کما اینکه در توافق قبلی که شاید با موارد توافق شده بیشتری نیز همراه بود شاهد تغییرات شگرفی نبودیم، اما در هر حال امیدواریم که تغییرات هر چند کوتاه‌مدت بتواند سایه گرمی بر اقتصاد کشور بگستراند و فرصتی برای تنفس ایجاد کند. این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: افزایش ذخایر ارزی و کاهش قیمت ارز به‌ویژه دلار البته برای اقتصاد کشور مهم است، اما حتی در دوره توافق قبلی نیز با وجود اینکه تقریبا بلافاصله بسیاری از سرمایه‌گذاران به کشور آمدند و ابراز تمایل برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در کشور داشتند به‌دلیل اینکه هنوز خروجی کاملی نداشت راه به‌جایی نبرد و توافق فعلی نیز به‌دلیل لغونشدن بسیاری از تحریم‌ها از سوی آمریکا نیز همین تبعات را به‌دنبال خواهد داشت و سرمایه‌گذاران خارجی اروپایی و غیراروپایی مانند گذشته از ورود به بازار ایران می‌هراسند، حتی اگر برخی از تحریم‌ها نیز لغو شد، بازهم به‌دلیل وجود جو و فضای شک‌وتردید نسبت به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا از ورود به ایجاد رابطه‌ای که آینده آن مبهم است اجتناب می‌ورزند.

گریزی از افزایش قیمت ارز نیست

رادپور بیان داشت: افزایش قیمت ارز را باید به‌عنوان رکنی ثابت در نظام اقتصادی کشورمان در نظر بگیریم که هیچ راه فراری هم از آن نیست و پای ثابت نظام اقتصادی ما خواهد بود، اما اینکه فاصله این افزایش قیمت‌ها یا شدت و ضعف آن به چه میزان خواهد بود با عوامل تعیین‌کننده بسیاری همراه است که البته ساختار اقتصاد کشور رکن اصلی آن است که ما نمی‌توانیم همپا با بازار بین‌المللی پول حرکت کنیم و در تراکنش‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم و در حقیقت همواره با تبادلات مالی و پول در سطح جهانی مشکل داریم و بسیاری از پول تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این تراکنش‌ها با ایجاد حساب‌های جعلی به منظور انجام مبادلات مالی حاصل از تحریم از بین می‌رود و در نتیجه روزبه‌روز درعرصه تولید عقب‌تر می‌مانیم و به ناامنی بیشتری در بازار می‌رسیم که حاصل آن تمایل برخی به خروج از ایران و در نتیجه خروج سرمایه‌ها از کشور است.

بازار کاهش قیمت ارز ماندگار نیست

این کارشناس بازار شیرینی احیای توافق در بازار ارز را ماندگار ندانست و بیان داشت: فروش نفت بیشتر و بازشدن پول‌های بلوکه شده در درازمدت برای ما مفید نخواهد بود و نهایت زمانی‌که بتوان از مزایای این دو دستاورد بهره برد، شاید یکسال باشد، اما مشکلات بازهم روی ناخوشایند خود را در ساختار فعلی اقتصاد و همچنین نظام پولی بین‌المللی به ما رخ خواهد نمود و در حقیقت برجام مشکلات ما را حل نخواهد کرد و حتی چنانچه به FATF نیز بپیوندیم تا وقتی‌که سایه سنگین تحریم‌های آمریکا بر سر ما باشد، بازهم سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی از ترس اعمال جرائم لغو تحریم‌های آمریکا در مورد ایران به سوی سرمایه‌گذاری جدی و مدت‌دار به کشورمان نخواهند آمد در چنین شرایطی نمی‌توان انتظارمعجزه از برجام نیز داشت هر چند که احیای برجام فعلی کامل نیست و حتی در صورت فرصت کافی برای اجرای همین بندها نیز گره محکمی از مشکلات کشور را حل نخواهد کرد. رادپور کاهش قیمت ارز را خبر خوبی ارزیابی کرد و افزود: ورود دلار به کانال ۲۸ هزارتومان البته خبر خوبی است که نمی‌توان در درازمدت روی آن حساب باز کرد گرچه بخش عمده‌ای از این تغییرات حاصل ایجاد جو روانی پس از احیای برجام است که جهش قیمت بعدی ارز را عقب‌تر می‌اندازد هر چند که افزایش قیمت ارز در سال حتی در کشورهایی غیر از ایران نیز امری غیرطبیعی محسوب نمی‌شود، اما کشور ما در سال‌های اخیر با تورم بی‌سابقه و جهش قیمت‌های غیرقابل باوری مواجه شده است که مسلما به خلق نقدینگی منتهی می‌شود که در نهایت عامل آن پیچیدگی نظام اقتصادی ما و از عوارض اقتصاد ما محسوب می‌شود که به بی‌ثباتی فضای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور منتهی می‌شود. او اضافه کرد: مسلما دستاوردهای فعلی احیای برجام برای جامعه نسبتا مثبت خواهد بود و شاهد تغییراتی با توجه به آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی کشور خواهیم بود که دست مسئولان را برای واردات بازتر خواهد کرد اما پس از سپری‌شدن این رویکرد با توجه به ماندگاربودن میزان تورم در کشور جهش بعدی قیمت‌ها به‌ویژه قیمت ارز شدیدتر از آخرین دوره خواهد بود و البته این امری است که پیش از این در زمان آقای روحانی و توافق اولیه سپری شدن زمانی اندک شاهد آن بودیم چرا که ساختار اقتصاد ما در سطح داخلی و جهانی مشکل دارد و تنها آرزویی که می‌توانیم در حال حاضر کنیم این است که از شرایط موجود پسااحیای برجام بهترین استفاده ممکن را کرد و با اتخاذ سیاست‌های مطلوب مقدار جهش بعدی قیمت‌ها و ارز را از نظر کمی و کیفی بیشتر به تعویق انداخت.

ریزش دلار پس از حصول توافق

کامران ندری، کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص معتقد است: قیمت دلار پس از حصول توافق و اعلام خبر آن قطعا ریزش خواهد کرد و این کاهش قیمت در روزها و هفته‌های ابتدایی اعلام خبر توافق احتمالا شدید خواهد بود و در صورتی‌که بانک‌مرکزی دخالتی در تعیین قیمت دلار نداشته باشد، بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت تعادلی آن حداقل در ماه‌های ابتدایی به پایین‌تر از ۲۷ هزارتومان برسد. البته این کارشناس اقتصادی با تاکید بر شوک ابتدایی اعلام خبر توافق گفت که احتمال اینکه پس از اعلام خبر امضای توافق و در روزهای ابتدایی شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار باشیم وجود دارد. ندری افزود: قیمت تعادلی دلار در ماه‌های بعداز حصول توافق به میزان فروش نفت و نحوه بازگشت ارز حاصل از آن به کشور بازمی‌گردد. با فروش نفت و ورود ارز حاصل از آن به اقتصاد کشور و همچنین مداخله بانک مرکزی احتمال کاهش قیمت دلار به قیمت‌های کمتر از ۲۷ هزارتومان نیز وجود دارد. در کل شرایط و قیمت دلار به میزان مداخله بانک‌مرکزی در این بازار مربوط است.

کاهش قیمت‌ها هیجانی است

سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا و ارز نیز در خصوص قیمت دلار پس از حصول توافق گفت: جو روانی حاصل از انتشار خبر توافق موجب ریزش قیمت‌ها خواهد شد و این ریزش هیجانی خواهد بود. با گذشت مدتی از اعلام خبر توافق و کاهش رفتار هیجانی بازار، قیمت دلار مجددا شاهد افزایش خواهد بود. اشرفی افزود: مشخص‌کردن رقم دقیق برای قیمت دلار پس از توافق به شاخص‌های اقتصادی و همچنین رفتار هیجانی بازار پس از اعلام خبر توافق بستگی دارد. به عقیده اشرفی کاهش قیمت حاصل از جو روانی توافق پس از مدت کوتاهی خنثی خواهد شد و قیمت‌ها تعدیل می‌شوند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین