شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 4:09:32 PM
دکتر محمد طبیبیان، اقتصاددان تحلیل کرد:

دکتر محمد طبیبیان، اقتصاددان، در یادداشتی نوشت: مذاکرات برجام به نقطه حساسی رسیده است. غرب هم به دلیل بحران نظامی در اوکراین مایل به سر و سامان دادن به این ماجرا است که این یک فرصت طلایی است. به گزارش اقتصادنامه او در کانال تلگرامی خود نوشت: می‌دانیم کسانی بوده اند که پیوسته کارشان فرصت سوزی بوده و هرجا جریانی به نفع ملت ایران پیش می‌رفته اقدام به تخریب کرده اند. به نحوی که عنوان فرصت سوزی جزو واژگان سیاسی ما شده. 
مذاکرات برجام و بازی روسیه

به گزارش اقتصادنامه، در ادامه یادداشت آمده است: بار روسیه نقش شتر رقاص وسط رودخانه را ایفا کرده و می‌گوید یا در ارتباط با تحریم های ناشی از حمله به اوکراین به ما معافیت و امتیاز بدهید یا وسط رودخانه رقاصی می کند تا بار و مسافر به داخل آب بیافتد. دولت ایران مسئولیت تاریخی دارد که برای منافع ملت و نه به عنوان کارت تامین اغراض روسیه عمل کند. 

حتی اگر لازم شد برجام را با اروپا و آمریکا امضا کند تحت این استدلال حقوقی معتبر که شرایط بین‌المللی روسیه در حال حاضر فورس ماژور است.

ماجرای شترِ رقصان چیست؟

 از داستان های حکمت آموز قدیمی است. می‌گویند شتری و غزالی در مرغزاری زندگی می کردند و شتر به غزال مکرر ابراز دوستی و خویشاوندی می کرد. روزگاری مرغزار خشک و بدون توشه شد و شتر پیشنهاد کرد به طرف دیگر رودخانه خروشانی بروند که از کنار آن مرغزار می گذشت و طرف دیگر سبز و خرم و امید بخش به نظر می‌رسید. غزال گفت برای من امکان عبور از رودخانه نیست. شتر گفت به دلیل سابقه مودت و دوستی بر پشت من سوار شو تا با هم به طرف دیگر برویم. وسط رودخانه شتر به رقص درآمد. هرچه غزال فریاد زد که من به داخل رود خانه می‌افتم رقصیدن را متوقف کن شتر گفت هم‌اکنون رقص در کمرم پیچیده و نمی توانم متوقف کنم. غزال بیچاره در آب افتاد و آب خروشان او را برد.

اما در این داستان چند درس اخلاقی هست. 

یکم شتر و خرس و مانند آن بهر دلیل ممکن است به رقص در آیند این به خودشان مربوط است و منافعشان و الزاماً به معنی دشمنی با کسی که به آب می اندازند نیست. 

دوم، اگر با شتر و خرس و مانند آن دوستی کردید و قول کمک به عبور از مرحله خطر ناک داد ببینید پنجه تیز و قوی دارید که وقتی به رقص در آمد خود را محکم نگهدارید.

سوم، اگر خواستید از سیل عبور کنید راه خودتان رابیابید، پیشنهاد سواری مجانی از طرف دیگران بی دلیل نیست.

چهارم، تفاوتی نمی‌کند بهتر است از دوستی با هر جانوری اجتناب کنید، چون طبع درنده روزی خودش را نشان می‌دهد، خواه شیر باشد یا خرس یا اژدها یا شتر. عقل را بهترین دوست خود قرار دهید آن گاه راه خود را می یابید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین