يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 5:20:05 PM
اعتراض تاکسی‌داران جزیره کیش به ورود اسنپ

ورود خودروهای اسنپ به کیش سبب شده تا این جزیره مثل گذشته امنیت نداشته باشد و چهره زشتی به خود بگیرد.
کیش دیگر کیش نیست

می‌توانیم از پنجره، گستره خلیج زیبای همیشه فارس را ببینیم.

 مهماندار و خلبان ورود به آسمان کیش را خیر مقدم می‌گویند. در فکر گذراندن یک تعطیلات آرامش بخش هستیم و می‌خواهیم از جزیره زیبا و امن کیش بهره‌مند شویم.

هواپیما به زمین نشسته و سفر زمینی ما به منزلگه‌مان آغاز شده است. مسیر خروج از سالن فرودگاه ما را به سمت تاکسی‌ها راهنمایی می‌کند تا با خیال آسوده به محل سکونتمان در جزیره راهی شویم.

 صحنه‌ای توجه ما را به خود جلب خواهد کرد. مردمی که برای خدمات حمل ونقل مشغول دریافت تاکسی از اپلیکیشن اسنپ هستند و تاکسی‌دارانی که منتظر ایستاده‌اند تا مسافران را به مقصد برسانند.

مسافرانی که اخیرا راهی کیش شده‌اند و این جزیره را به خاطر امنیت خانواده به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اند، احتمالا با صحنه‌هایی عجیب مواجه شده‌اند.

در بیرون فرودگاه کیش، افرادی ایستاده‌اند و با خودروهای شخصی خود اقدام به مسافرکشی می‌کنند. این در حالیست که حدود ۸۵۰ تاکسی با راننده‌های آموزش دیده، سالهاست کیش را به یک جزیره امن تبدیل کرده‌اند تا خیال زنان و دختران جوان راحت باشد و آنان در کمال امنیت در سطح این جزیره گردش کنند.

به نظر می‌رسد که حضور خودروهای پلاک شخصی در سطح این جزیره علاوه بر آسیب جدی به شخصیت کیشوندان و کلاس کیش، سبب خواهد شد تا امنیت برای مسافران کاهش یابد و دیگر کیش مقصد جذابی برای مسافران نباشد.

از چهره تاکسی‌داران می‌توان نارضایتی را خواند. آنها همان‌هایی هستند که تا قبل از پدیده‌ نوظهوری مانند اسنپ با اشتیاق و احترام به مسافران خدمات ارائه می‌کردند و بعد از آن با رضایت شماره تماس و مشخصاتشان را به مسافران می دادند تا در پناه امنیت تاکسی داری کیش به سهولت به گشت و گذار بپردازند و خاطرات خوشی برایشان ثبت شود.

آسایش و آرامش به همراه قانون‌مندی، نظم و خدمات بهتر و امن‌تر از ویژگی‌هایی می‌باشد که معمولاً ما را به جزیره مرجانی می‌کشاند.

خیلی از مردم کیش و مشاغل، جریان ورود خدماتی مانند اسنپ به جزیره را مغایر با امنیت گردشگری دانسته‌اند. آن‌ها معتقدند بخش عمده‌ای از مردم در این شهر از طریق تاکسی‌داری آن هم با قواعد و قانون خاص خود مشغول به کار هستند و ورود اسنپ سبب آسیب به معاش و کسب مردم شده و امنیت جزیره را تحت شعاع قرار داده است. باید اذعان داشت  یکی از اصلی‌ترین عوامل رونق در کیش تاکسی داری است.

حال تاکسی‌دارن دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند شاید کسی صدایشان را بشنود.

 

نکات قابل توجه از زبان رانندگان تاکسی درجزیره کیش که در پی اعتصاب بدان اشاره کرده‌اند را می‌توان چنین برشمرد:

 

سیستم حمل و نقل جزیره کیش متفاوت است و نباید با شهرهای دیگر مقایسه شود.


 با ورود اسنپ و فعالسازی خودروهای شخصی در جزیره کیش عملاً رانندگان تاکسی که به شدت به وضعیت معیشتی خود معترض بوده‌اند صاحب سفره کوچکتری خواهند شد.


 امتیاز هر تاکسی سفید بدون قیمت خودرو در جزیره کیش حدود 500 میلیون تومان می‌باشد که با ورود اسنپ و مجوز کار به خودروهای شخصی این امتیاز که توسط خود سازمان منطقه آزاد صادر گردیده فاقد ارزش می‌گردد و زیان فراوانی را به رانندگان وارد خواهد کرد.


 ورود خودروهای شخصی باعث از بین رفتن حدود 1500 شغل که همان رانندگان تاکسی هستند خواهد شد رانندگانی که برای دستیابی به این شغل هزینه گزافی را پرداخته‌اند.


 ورود خودروهای شخصی بدون هیچ آرم و علایمی و مشخصه‌ای می‌تواند موجبات سو استفاده سودجویان بی نظمی و بستری را برای بزه ایجاد کند.


در حال حاضر حدود یک پنجم جزیره کیش را رانندگان تاکسی و حانواده آن‌ها تشکیل می‌دهند که در صورت به صرفه نبودن این شغل امکان ترک جزیره و از رونق افتادن آن را فراهم می‌کند.


 نکته بسیار مهم رانندگان تاکسی در جزیره کیش مخالف تاکسی اینترنتی نبوده بلکه در این امر خود پیش قدم بوده‌اند و حتی نرم افزاری را تحت عنوان تاکیش تهیه کرده اما متاسفانه از طرف مسئولین حمایت نگردیده است و اصرار به حضور اسنپ و خودروهای شخصی سؤال برانگیز است.


 نکته حائز اهمیت دیگر اینکه رانندگان تاکسی حاضرند با اسنپ با نرخ کمیسیون ۵ درصد و بشرط حذف اتومبیل‌های شخصی همکاری نمایند اما چه دست‌های پشت پرده هست که مسئولان کیش آن را نمی‌پذیرند؟


آیا یک طرفه نمودن بی سیم‌های رانندگان که موجب عدم اطلاع رسانی نقاط استقرار مسافرین شد توسط مسئولین آگاهانه و زمینه ساز نارضایتی مسافرین و ساکنین و زمینه ساز ورود اسنپ نبود؟


 چرا یک گروه تلگرامی خاص که در کوبیدن رانندگان خدوم تاکسی از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزد بر این طبل بی وقفه می‌کوبد؟ هدفش چیست؟


جزیره کیش دارای جمعیت فصلی است که در فصل‌های گرم سال ضمن کم شدن توریست جمعیت ساکن جزیره نیز 20 تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند ضمن اینکه در فصل‌های پر رونق جزیره هم نیاز جزیره به تاکسی برآورده شده است مسئولان محترم برای فصول گرم برای سفره‌های رانندگان و هزینه‌های گزاف اجاره مسکن چه تدابیری اندیشیده‌اند

 

در ادامه سوالی که تاکسی‌داران در پی ورود اسنپ به کیش طرح کرده‌اند این است که:

با تمام این تفاسیر اصرار فراوان به حضور خودرو شخصی در ناوگان حمل و نقل عمومی یک جزیره توریستی که پیشانی گردشگری کیش نامیده می‌شده است چیست؟

 ذینفعان چه کسانی هستند؟

 آیا امکان برقراری امنیت با توجه به فضای گردشگری جزیره و فعالیت خودروهای شخصی بدون آرم و علایم فراهم است؟

آیا توریست هر ماشین شخصی که توقف کرد و ادعا کرد که اسنپ است را باید سوار شود؟

 

بهتر است تا مدیران مناطق آزاد توضیح دهند که چگونه اجازه ورود خودروهای مدل پایین و پلاک شخصی به این جزیره داده شده و پای منافع چه کسانی در این میان است.

به نظر می‌رسد رسیدگی به این اعتراضات با توجه به اهمیت این جزیره مرجانی به لحاظ گردشگری و صنعت توریسم می باید قابل توجه خاص مسئولین امر قرار گیرد.

شاید وقت آن رسیده با نگاه عمیق‌تر به مسائل و عوامل نارضایتی‌های اقتصادی در حوزه گردشگری بپردازیم و مسئولان برای حل مشکلات اینچنینی راهکارهای عملی و سازنده‌ای ارائه دهند و دست سودجویان بی‌ملاحظه را از سفره مردم کوتاه کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین