يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 10:58:22 PM
علی ربیعی از تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه خبر داد

گزارش آقای سخنگو از بودجه ۱۴۰۰

به گزارش اقتصادنامه، «علی ربیعی» روز گذشته سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود  که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در جلسات صبح و عصر هیات دولت گفت: دولت نه تنها حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را در سال‌های اخیر نداشت، بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت، با این وصف با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی خود طوری که حتی انتقال پول هم از محل صادرات غیرنفتی با مشکل روبرو می شد به نحوی بودجه ریزی شد تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ ما دچار عدم تعادل نشدیم.

 وی افزود: حتی فشاری به بانک مرکزی وارد نشد و بانک مرکزی استقلال خود را حفظ کرد و دولت تلاش کرد پول پرفشار هم وارد بازار نشود و این از افتخارات ما در این سه سال بود.
 سخنگوی دولت با اشاره به تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه در جلسات هیات دولت اظهار کرد: از مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است که در بودجه دنبال شده است.
ربیعی درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۱۴۰۰ کل کشور عنوان کرد.
به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم از دیگر اهداف بودجه ۱۴۰۰ کل کشور به شمار می‌روند.

وی کم کردن اتکای بودجه به نفت را آرزوی دیرینه و تاریخی ایرانیان دانست و گفت: آرزوی دیرینه روشنفکران و محققان ایران در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کم شدن وابستگی به نفت بود و تجربه مقاومت در برابر تحریم تا حدود زیادی به سمت برآورده شدن این نگاه تاریخی رفت.
ربیعی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ مالیات‌ها بدون اینکه به مالیات دهندگان ثابت فشار وارد شود، ‌ افزایش یافته است، عنوان کرد: در این زمینه از فرار مالیاتی جلوگیری شده و منابع جدیدی مالیاتی  پیش‌بینی و شفاف شده است. البته دولت الکترونیک در موضوع جلوگیری از فسادهای احتمالی و ایجاد شفافیت در مالیات بسیار موثر عمل کرد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: بنا به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور دولت، در ۷ ماهه امسال ۱۰۰ درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی محقق شد و به همکارانم در سازمان امور مالیاتی تبریک می گویم که با تلاش و شفافیت توانستند بدون اینکه فشار ناحقی به افراد وارد کنند، توانستند این انتظار را محقق کنند.
ربیعی با تاکید بر اینکه دولت مولد کردن دارایی‌ها و کاهش هزینه‌های غیرضروری را  دنبال می کند، گفت: این اتفاقات برای ثابت کردن بودجه و جلوگیری از تلاطم‌های جهانی در سال های آینده بسیار موثر است و یکی از راهکارهایی که برای درآمدهای ارزی دنبال می شود موضوع صادرات گسترده غیرنفتی است که در پی تحقق آن هستیم.


📍رهبر انقلاب اسلامی مطرح کرد:

🔹️مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار نیست

مقام معظم رهبری اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: مشکل اقتصاد، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.

به گزارش اقتصادنامه، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سه‌شنبه در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با اشاره به چهار محور لازم برای اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف خاطرنشان کردند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: اینکه در سال‌های اخیر شعار هر سال، موضوعی اقتصادی انتخاب شده، به همین دلیل است. ضمن آنکه معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است.

ایشان افزودند: هدف از برگزاری این جلسه، بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آنها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمانهای آنها است.

رهبر انقلاب اسلامی قبل از بیان راهکارها، دو نکته مهم را بیان کردند و افزودند: کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی نکته دوم خود را به موضوع تحریم‌ها به عنوان یک واقعیت تلخ و جنایت امریکا و شرکای اروپایی بر ضد ملت ایران اختصاص دادند و افزودند: این جنایت سال‌ها است که بر ضد ملت ایران انجام می‌شود اما در سه سال اخیر شدت یافته است.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین