يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 6:28:18 PM
خواسته روحانی از سیاستمداران جدید امریکا

رییس جمهوری با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه تنها جهان بلکه مردم آمریکا نیز از سیاست‌های نادرست دولت کنونی کشورشان به ستوه آمده‌اند، تصریح کرد: اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی سازند.
تغییر کنید
به گزارش اقتصادنامه، حسن روحانی روز سه شنبه در بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی و با میزبانی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرارگرفت و دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام در صدد اعمال سیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سیاسی برآمد.  
رییس جمهوری افزود: نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه تنها جهان مخالف سیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم آمریکا نیز از این سیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت آمریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.
وی یادآور شد: یک بار دیگر تاریخ واقعیت خود را به عرصه حکمرانی و سپهر سیاسی تحمیل کرد و درس عبرت‌ دیگری به ماجراجویان، جنگ‌طلبان، مخالفان حقوق ملت‌ها و ناقضان حقوق مسلم بین‌المللی داد. نتیجه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتما راه خود را گم کرده است.
روحانی گفت: اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت ها عملی سازند. بازگشت به قانون‌مداری، مقررات و تعهدات شناخته شده بین المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی آمریکاست.
رییس جمهوری در پایان افزود: یک بار دیگر از رئیس جمهور فدراسیون روسیه و دیگر دست اندرکاران برگزاری این اجلاس تشکر کنم و برای دولت و مردم روسیه آرزوی سربلندی و بهروزی کنم.

📍اتهام ارزی نزنید

سخنگوی دولت از تشکیل کمیته‌ای خاص برای مبارزه با دلالان اقتصادی خبر داد و گفت: این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند، ادعایی نادرست است.

<div >

علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز در نشست خبری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ‌آمریکا، اظهار کرد: اکنون نیز در سایه پایمردی مرد و تدابیر دولت در دوران فشار حداکثری آمریکا در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند. من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند از  برخی تریبون های رسمی شنیدم، ظاهرا اینها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی دانند، چنین اتفاقی اگر رخ داده باشد یک خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم آگاهی است یا یک موضع سیاسی است که حتما غیراخلاقی است و امیدوارم از روی کم آگاهی باشد چون آسیب زننده به آرامش اجتماعی نیز هست.

وی با تاکید بر اینکه همانطور که زندگی روزمره مردم بازیچه نیست، روح و روان جامعه نیز بازیچه اظهاراتی از این دست نیست، افزود: این نوع مواضع را من هر شب در رصدی که برایم تهیه می شود، در رسانه های فارسی زبان خارج هم می بینم و می شنوم. مجددا لازم است به دوستانی که  این نوع ادعاها را مطرح میکنند، یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز، اشتباه نگیرند.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما بخاطر تحریم های ظالمانه آمریکا، هم در معاهدات و هم در دریافت ارز ناشی از فروش نفت مشکل داریم و تاکنون هم بخاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی این مشکل به نحوی کنترل شده است بنابراین ادعایی وجود ارز به جز خزانه بانک مرکزی یک ادعای نادرست است. ای کاش جایی مرجعی، نهادی به این اتهامات نادرست و بر هم زننده روح و روان جامعه رسیدگی می کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص  برنامه دولت برای برخورد قاطع با هرج و مرج های اخیر دلالان گفت: بدیهی است عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده اند. این عوامل بخشی اقتصادی و بخش هایی عوامل روانی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی فعالان اقتصادی و بازار و حتی افراد جامعه، بوده است. علاوه بر اینها متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی کسب و کارهای ناسالم و حتی بعضی وقتها فعالیت هایی مبتنی بر دستکاری های خارجی در فضای ارز و سکه به چشم می خورد.

ربیعی، گفت: اخیرا افرادی بطور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می کردند که توسط سیستم امنیتی برخورد شده است و دستگیر شدند و در همین راستا برنامه‌ریزی لازم با نهادهای قضایی و امنیتی برای تشکیل کمیته ای برای این امر انجام شده و مطلعم که اقدامات مهمی نیز صورت گرفته و افراد در شبکه هایی دستگیر یا متواری شده اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات طرح اقتصادی ۹ ماهه که رئیس جمهور  در هیات دولت اعلام کرده بودند گفت: اولا برنامه ۹ ماهه در تداوم طرحهای متناسب با شرایط جنگ اقتصادی است. که بعد از خروج ترامپ از برجام اتخاذ شده اند. ما در دوران برجام نوعی از سیاستهای اقتصادی را دنبال می کردیم که مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی و جلب سرمایه گذاری بود. ما در یک سال شاهد آمدن شرکت‌های خارجی به ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری خارجی بودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: بدیهی است در دوران جنگ اقتصادی لازم بود در برخی عرصه ها سیاستهای انقباضی و در برخی حوزه ها نیز سیاستهای انبساطی جدید اتخاذ شود. در هزینه های دولت و واردات کالاها سیاست انقباضی در پیش گرفته شد به نحوی که ورود بیش از دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد.

ربیعی گفت: در سیاست‌های انبساطی گسترش صادرات، حمایت از تولید داخل و اهتمام به تکمیل پروژه های در حال اتمام که یادگار ارزشمندی برای دولت‌های بعد از ۱۴۰۰ است در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه اقدامات زیرساختی دولت در اتمام پروژه های استراتژیک به دلیل عدم تمایل عده ای برای انعکاس خدمات اطلاع رسانی مناسب نشده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بنابراین برنامه ۹ ماهه اشاره رییس جمهور مبتنی بر فرصت‌های جدیدی است که با رفتن جنگ افروز اقتصادی به وجود خواهد آمد، ادامه داد: هوشمندی یک سیستم و دولت در این است که از فرصتهای جدید به سرعت انطباق و بهره برداری کند.  لذا ما یک برنامه ۷۰ روزه و یک برنامه تا مرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین