يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 5:42:06 PM
جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد

جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن رنگین پوست، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.
ایران پسا ترامپ
به گزارش اقتصادنامه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که هنگام اعلام خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت ویرجینیا در حال گلف‌بازی بود به کاخ‌سفید بازگشت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد.
اقتصادنامه، برخی تحلیل‌های اقتصاددانان و مسئولان و کارشناسان مسائل سیاسی را در این باره انتخاب کرده که در ادامه می‌خوانید:
🔻زمان درمان اقتصاد بیمار ایران
📍 دکتر علی سعدوندی: 
🔹 امیدوارم هر چه زودتر بایدن انتخاب شود، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران کینه ترامپ نیست.
🔹 امیدوارم هر چه زودتر بایدن به برجام بازگردد، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران نبود برجام نیست.
🔹 امیدوارم هر چه زودترتحریم ها لغو شود، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران تحریم نیست.
🔹 امیدوارم هر چه زودتر صادرات نفت برقرار گردد، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران کمبود پترودالر و شادخواری نفتی نیست.
🔹 امیدوارم هر چه زودتر از لیست سیاه FATF خارج شویم، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران نبود مبادلات بانکی و سوبسید به واردات نیست.
🔹 امیدوارم هر چه زودتر روابط دیپلماتیک ایران با سراسر جهان شکل بگیرد، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران نبود میهمانی های خارجی مقامات نیست.
🔹 امیدوارم هر چه زودتر ایران عضو WTO و سایر نهادهای بین المللی شود، شاید درک کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران حضور موثر (به اتفاق خانواده) در محافل بین المللی نیست.   
  لیست بالا تنها بخشی از معضلات معیشتی و کسب و کار در کشور است اما مشکل اصلی اقتصاد ایران جای دیگری است. اگر بهترین روابط خارجی را با دنیا داشته باشیم تا زمانی که ذهنیت ها اصلاح نشود جایگاهی بهتر از آرژانتین و اکراین و مصر و میانمار در اقتصاد جهانی نخواهیم داشت. چه بسا رفع معضلات فوق، عرصه را بیش از پیش بر فعالان اقتصادی تنگ کند.  
🔸 تا زمانی که ۲۵۰۰ مجوز مخرب در کشور است که تولید را خفه کرده است،
🔸 تا زمانی که فلان مسئول عالی رتبه اجازه انتشار اوراق نمی دهد چون فرق نرخ بهره اسمی از واقعی را نمی داند،
🔸 تا زمانی که شایسته سالاری حتی در حد شعار هم مطرح نیست، 
🔸 تا زمانی که سیاست گذاری پولی کشور دوست و برادر ونزوئلا (پولی سازی) با سیاست گذاری پولی کشور ژاپن (تامین کسری بودجه از محل فروش اوراق) یکی دانسته می شود،
🔸 تا زمانی که حقوق مالکیت محترم شمرده نمی شود،
 
🔸 تا زمانی که رانت پاشی نه حرام که مستحب است،
🔸 تا زمانی که از ضعفا و فقرا گرفته می شود و به مفت خوران سوبسید ارز و انرژی پرداخت می شود،
🔸 تا زمانی که انحصارگر و انحصارگری تقبیح نشده که تکریم می شود،
🔸 تا زمانی که درمان و تحصیل ثروتمندان رایگان است ولی محرومان باید آزاد پرداخت کنند،
🔸 تا زمانی که با پرداخت سوبسید ارزی به واردات تولید ملی تخریب می شود و جهش تولید حتی در حد شعار نیز جدی گرفته نمی شود،
🔸 تا زمانی که کشوری به عظمت ایران یک کیلومتر خط آهن مدرن ندارد،
🔸 تا زمانی که دلیل تورم نه سیاست های تورم زای دولتیان بلکه زیاده طلبی مردم عادی دانسته می شود،
🔸 تا زمانی که مردم نامحرم بوده و شفافیت شمشیر دولبه خوانده می شود،
🔸تا زمانی که نگاه ملت و دولت به توسعه وارداتی است، تصور توسعه، توهمی بیش نیست.    
 وای بر قومی که آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد!
🔻فرضیه‌های مواجهه جمهوری‌ اسلامی با بایدن
📍سید محسن امامی فر  مدیرمسوول و سردبیر گفتارنامه: 
🔸هرچند نتیجه انتخابات رسما اعلام نشده اما مشخص است که جوبایدن چهل‌وششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواهد بود.
🔸قدرمسلم انتخابات ایالات متحده بر تمام کشورهای دنیا اثرگذار است اما شاید پس از مردم آمریکا، ایرانی ها بیش از هر کشور دیگری دنبال‌کننده و نگران این انتخابات بودند.
🔸واضح است که دلیل این امر، تاثیرات شدید و غیرقابل کتمان نوع مواجه آمریکا و ایران بر زندگی مردم است.
🔸اما حضور جوبایدن در کاخ سفید بیش از هر چیز به سود دولت روحانی و طیف میانه‌رو سیاسی در ایران خواهد بود مشروط بر این‌که اراده‌ای برای تغییر در وضعیت فعلی کشور و سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی وجود داشته باشد.
🔸خروج آمریکا از برجام و اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران توسط ترامپ، عملا نقطه‌قوت دولت روحانی که همانا معاهده برجام و بهبود سطح زندگی و معیشت مردم بود را تبدیل به پاشنه آشیل دولت کرد و با وجود باقی‌ماندن دیگر اعضای برجام در این معاهده، عملا از حیز انتفاع ساقط و تمام دستاوردهای آن پوچ شد.
🔸بایدن اما وعده بازگشت به برجام را داده البته منوط به رعایت تعهدات برجامی از سوی ایران. هرچند که بایدن نیز اعتقاد به تغییراتی در مفاد این توافق دارد.
🔸در این صورت، مذاکره مجدد ایران و آمریکا دور از انتظار نیست و این برگ برنده دولت روحانی و طیف میانه‌رو سیاسی است.
🔸اما سوال اساسی این که آیا نهادهای عالی نظام اجازه مذاکره به دولت خواهند داد یا خیر؟
🔸به نظر می‌رسد تحلیل نهادهای مخالف دولت این باشد که همان‌طور که در چندسال گذشته توانستیم در برابر فشارهای فزاینده و شدیدترین تحریم‌ها دوام بیاوریم، در چند ماه پایانی دولت روحانی نیز همین رویه را ادامه می دهیم تا با ناامیدی فزاینده مردم و عدم مشارکت بالا در انتخابات ۱۴۰۰، دولتی راست‌گرا و انقلابی بر سر کار آمده و اگر قرار به مذاکره و احیانا توافقاتی با آمریکا باشد که گرهی از زندگی مردم باز نماید، در دولت متبوع آن ها صورت بگیرد.
🔸این اتفاق باعث سرخوردگی مضاعف میانه‌روها و موج‌سواری و مصادره مطلوب کردن راست‌گرایان انقلابی نسبت به تداوم وضعیت نامطلوب اقتصادی و ناامیدی مردم که به انتخاب جوبایدن امیدوار شده بودند، خواهد شد.
🔸اما اگر بایدن بتواند با جبران عملکرد ترامپ در مواجهه با ایران و دادن پیشنهادات و امتیازات به گونه ای رفتار نماید که دولت روحانی بتواند برسر آن ها با حاکمیت وارد چانه‌زنی شده و اجازه گفت‌وگوها را برای خود بگیرد، سپهر سیاسی ایران دستخوش تغییرات خواهد شد.
🔸البته فراموش نکنیم جو‌بایدن سیاست‌مداری کارکشته است و بعید است از ساختمان عظیم تحریم‌هایی که ترامپ بنا کرده نهایت استفاده را نبرد. 
🔸به هر تقدیر اگر دولت روحانی بتواند حاکمیت را متقاعد نموده و قبل از انتخابات ۱۴۰۰ وارد مذاکره با آمریکا شده و امتیازات قابل توجهی بگیرد، اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان می‌توانند با مانور گسترده تبلیغاتی بر روی تداوم تنش‌زدایی و همچنین دستاوردهای ملموس احتمالی در ماه‌های پیش‌رو، دست‌کم یخ انتخابات ریاست جمهوری را آب کرده و شاید بتوانند بخش قابل توجهی از مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند.
🔸این کاملا به سود طیف میانه‌رو در جمهوری اسلامی خواهد بود.
🔸پیش‌شرط این اقدام خروج دولت از انفعال و تنظیم بازار در حد توان از یک‌سو و برداشتن گام‌هایی جهت متقاعدکردن حاکمیت برای مذاکره با آمریکا در قالب برجام از سوی دیگر است.
🔸چرا که در صورت اصرار بر مذاکره با آمریکا فراتر از برجام، قطع به یقین با واکنش منفی قاطع حاکمیت مواجه خواهد شد.
 
🔸در معادلات مذکور، نقش محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و معمار اصلی توافق هسته ای بسیار کلیدی است.
🔻دوران پساترامپ چگونه خواهد بود؟
📍عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب: انتخابات آمریکا این کشور را به دو لشکر جنگی رو در روی هم تبدیل کرده. احتمالا آمریکا برای مدتی درگیر بحران‌ها و جنگ‌های داخلی خود شود.
🔹با روی کار آمدن بایدن سفارت آمریکا در قدس باقی خواهد ماند، معامله قرن از نو ساخته می‌شود، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ریشه خواهد گرفت و سیاست‌ آمریکا در دوشیدن کشورهای عربی ادامه خواهد داشت.
🔹چه بسا این سیاست‎ها شدیدتر و تهاجمی‌تر نیز شود، زیرا بایدن صاحب نظریه تجزیه عراق و سوریه و تشکیل کشور مستقل کردستان است.
🔹قدرت و نفوذ ایران و ترکیه در مقطع پیش رو با توجه توانمندی‌های اقتصادی و نظامی و روابطشان با چین و روسیه، ارتقا خواهد یافت و عرب‌ها در معرض استعمار، چپاول، تجزیه، تحقیر و سرسپردگی خواهند بود.
🔻بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی
📍اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور:
🔹‏١)سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین المللی از محیط زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضد انسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژاد پرستی، شاکله سیاست‌های ‎ترامپ بود
🔹‏٢)ملت ایران که با مقاومت در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب امریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی واحترام به ملت‌ها باشیم.

<div >

<div >

<div >

<div >

<div >

<div >

<div >

<div >

<div >

<div >



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین