دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 12:26:12 PM
معاون اول رئیس جمهوری تشریح کرد:

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سوءمدیریت و هدر رفت منابع کشور در دوره گذشته، گفت: مدیریت صحیح آن است که اولویت های کشور شناسایی و منابع در جای مناسب مصرف شود و این نوع مدیریت همان چیزی است که در سال های گذشته مغفول مانده بود.
روایتی از بزرگترین فسادهای قرن در ایران/ 50 میلیارد دلار پول نفت به کجا رفت؟

به گزارش اقتصادنامه، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه شنبه، 29 فروردین 1396) در مراسم بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر پرند، اظهار داشت: در سال های گذشته شعار مبارزه با فساد دادند اما بزرگترین فسادهای قرن اتفاق افتاد. شعار کار و تلاش دادند و شاهد هدر رفت منابع کشور بودیم.

او با ابراز تأسف از انتشار برخی مطالب در برخی رسانه ها در خصوص بهره برداری از طرح های پارس جنوبی، خاطر نشان کرد: برخی رسانه ها نوشته بودند که عکس یادگاری با طرح های دولت گذشته. دولت گذشته اگر می توانست خودش چنین عکس هایی می گرفت چرا که هم از درآمدهای سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود که ظرف ۳۵ ماه این طرح ها را اجرا خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اتفاقات ناراحت کننده در دولت گذشته افزود: شرکت ملی نفت در دوره ی گذشته ۵۰ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ذخایر ارزی کشور در اختیار شرکتی به نام میکو قرار داد تا برای اجرای طرح ها این اعتبارات را به شرکت ملی نفت بدهد.

وی افزود: ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری که به بابک زنجانی داده شد از همین محل بود که به آن شرکت دستور دادند این مبلغ را به بابک زنجانی بدهد تا او در میان پیمانکاران توزیع کند.

جهانگیری با بیان اینکه پرداخت این مبلغ به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه ی مناسب صورت گرفته است، گفت: چند مقام دولتی روی یک برگ کاغذ امضاء کردند که این پول به یکی از بانک های خارج از کشور واریز شود و زمانی که امضا می کردند هیچ گزارشی از وجود وسابقه ی چنین بانکی هم دریافت نکردند.

معاون اول رییس جمهور از طرح های پارس جنوبی بعنوان یک افتخار بزرگ برای دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: این طرح ها با تمرکز ویژه به مرحله ی اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: در سال ۸۴ میزان برداشت ایران و قطر از میادین مشترک پارس جنوبی برابر بود اما وقتی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، مشاهده کردیم که میزان برداشت قطر به دو برابر ایران رسیده است و به این ترتیب ده ها میلیارد دلار سهم ملت ایران از بین رفته بود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه اتفاقاتی همچون اتفاق بابک زنجانی ناراحت کننده است، گفت: ناراحت کننده تر از آن این گونه سوء مدیریت ها است که باعث غارت سرمایه ی ملت ایران شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای سال گذشته که فراتر از هدف گذاری ها بود، گفت: در سال گذشته قرار بود ۷۵۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال از تسهیلات بانکی استفاده کنند که با برنامه ریزی های انجام شده ۲۳ هزار واحد نیمه فعال و راکد موفق شدند از این تسهیلات بهره مند شده و دوباره فعال شدند. قرار بود صادرات کشور ۲۰ درصد افزایش پیدا کند که میزان رشد صادرات در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ از نظر وزنی ۳۸ درصد رشد داشت.

وی همچنین با اشاره به تعیین ۱۱۵ طرح اولویت دار برای دستگاه های اجرایی مختلف در سال ۹۵، تصریح کرد: این طرح ها در اولویت نخست دستگاه ها قرار گرفت که یکی از مهمترین این طرح ها در حوزه ی نفت و گاز بود که در روزهای گذشته با حضور رییس جمهور در عسلویه افتتاح شد.



منبع: پاد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین