يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 شمسی /5/12/2024 7:16:40 PM
احمد حاج‌علیزاده در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

معاون توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی بنیاد علوی مطرح کرد: بانک صادرات در راستای تسهیلات‌دهی و شناسایی شاخص‌های اولویت‌بندی و تعیین کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا رویکرد مناسبی دارد.
تسهیلات بانک صادرات کسب و کارهای کوچک آسیب‌‌دیده را از شرایط بحرانی خارج می‌کند

احمد حاج علیزاده در گفت‌وگو با اقتصادنامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: با توجه به گستردگی آسیب‌های وارده و مشکلات اقتصادی موجود در ایران که قبل از شیوع کرونا هم حاکم بود مانند نظیر رکود، تورم، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نقدینگی، تحریم‌ها و ...) و کمبود منابع مالی جهت حمایت از بنگاه‌ها، بانک صادرات رویکرد مناسبی برای شناسایی شاخص های اولویت بندی و تعیین کسب و کارهای مهمتر جهت اعطای تسهیلات بانکی در پیش گرفته است.

او ادامه داد: الان وقت آن رسیده که اولویت بیشتری به کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) داده شود زیرا این بنگاه‌ها سرمایه‌بر نیستند و نیروی کار بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند. اعطای این تسهیلات می‌تواند مشکل قشر بزرگتری از اعضای جامعه را حل کند و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری را کاهش دهد.

او در پاسخ به این سوال که با پرداخت تسهیلات خرد چه کمکی به مشاغل آسیب دیده می‌شود، گفت: امید می‌رود که با تولید واکسن بیماری کوید-۱۹ و داروهای مورد نیاز آن، قدرت جامعه بشری در کنترل و درمان این بیماری افزایش یابد و شرایط تا حدودی به حالت عادی برگردد‌. اما در شرایط موجود بسیار جای خوشحالی دارد که به بنگاه‌ها و کسب و کارهای خُرد و متوسط مورد هدف تسهیلات‌دهی بانک صادرات قرار گرفته است.

حاجعلیزاده افزود: با حمایت مالی و تسهیلات بانکی کسب و کارهای کوچک از این شرایط بحرانی عبور می‌کنند و پس از عادی شدن شرایط، می‌توانند وام‌های دریافتی را بازپرداخت کرده و به سمت رونق اقتصادی حرکت کنند. اما اعطای این تسهیلات باید نظام‌مند و هدفمند باشد و حتی الامکان به صورت الکترونیکی باشد که نقش افراد (کارشناسان و مسوولان بانکی) در فرآیند ارزیابی، اعتبارسنجی و اعطای تسهیلات کمتر شود. زیرا با این رویه از هر گونه فساد اداری و پارتی بازی و رانت خواری پیشگیری می‌شود. البته طراحی نظام نظارتی دقیق و چند لایه و نظام پایش و ارزیابی اثرات این اقدام نیز ضرورت دارد.

او خاطرنشان کرد: معمولا بانک‌ها ترجیح می‌دهند که زحمت و ریسک زیادی را متحمل نشوند و بجای سروکار داشتن با تعداد زیادی از متقاضیان وام های خُرد بروند سراغ متقاضیان بزرگ. که هم ریسک کمتری دارد و هم فشاری به بدنه بانک وارد نمی شود و ضمن اینکه سبب تقویت ارتباط با افراد با نفوذ هم بشود.

معاون توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی بنیاد علوی افزود: در قالب مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها، بسیار خوب است که بانک صادرات ایران توجه بیشتری به کسب و کارهای خُرد، کوچک و متوسط کند تا قشر بیشتری از جامعه، بخصوص دهک های پایین و اقشار کم درآمد و کسب و کارهای خانگی، خویش‌فرما، تک نفره و یا چند نفره تحت پوشش قرار گیرند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین