پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 11:55:55 PM

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هدف کسانی هستند که سرمایه‌های کلانی را وارد بازارها می‌کنند و بالغ بر ۹۵درصد از مردم، مشمول این نوع مالیات نمی‌شوند.
۹۵درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، حجت‌الله فیروزی در خصوص بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: یکی از اهداف و حداقل دستاوردهای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در آینده، تنظیم‌گری قیمت‌هاست.

وی افزود: همین نمونه از مالیات در بیش از ۱۴۰ کشور جاری و ساری است و تنها در چندین کشور از جمله کشور ما، این نوع مالیات وجود ندارد که به‌نظر من این طرح باید تصویب و اجرا و ایرادات احتمالی آن هم مرتفع شود تا بتواند به ما کمک کند.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: مردم نباید نگران اجرای این طرح باشند، زیرا بالغ بر ۹۵ درصد از مردم، مشمول این نوع مالیات نمی‌شوند. در این مالیات، معافیت‌هایی تعبیه شده است، یعنی به درآمدهای معمولی و افزایش سرمایه و دارایی‌های عادی، مالیات تعلق نمی‌گیرد، مثلاً یک خانواده چهارنفره می‌توانند چهار مسکن یا همچنین چهار خودرو داشته باشند، پس این نگرانی وجود ندارد و کسی را که تا این حد دارایی داشته باشد، شامل نمی‌شود، یا مثلاً افرادی که میزان مشخصی از طلا داشته باشند مشمول این طرح نمی‌شوند.

فیروزی اظهار داشت: در این طرح، هدف کسانی هستند که سرمایه‌های کلانی را وارد بازارها می‌کنند و در نهایت هدف طرح، گرفتن مالیات از آن‌ها و هزینه کردن به‌نفع اقشار کم‌درآمد جامعه است.

نماینده استان فارس در انتها یادآور شد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که افرادی که درآمدهای محدود دارند و درآمدهایشان توسط دولت یا مجموعه مشخصی پرداخت می‌شود که قابل رصد است، اول باید مالیاتشان را پرداخت کنند و بعد حقوقشان را دریافت می‌کنند، در حالی که کسانی هستند که با درآمدهای بسیار زیاد، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و همین قضایا باعث شده است فاصله طبقاتی در کشور ما طی ۱۵ سال اخیر بسیار زیاد شده باشد. این نوع مالیات، می‌تواند فاصله طبقاتی را در آینده کاهش دهد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین