سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 12:42:22 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:55557
  • زمان انتشار:يکشنبه 13 آذر 1401-10:24
  • کاربر:
معاون وزیر صمت خبر داد:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۸۵۸ واحد صنعتی راکد در کشور احیا و راه‌اندازی مجدد شده است.
احیای ۸۵۸ واحد صنعتی غیرفعال و ایجاد ۱۶ هزار فرصت شغلی در سال جاری

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «علی رسولیان» افزود: با راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی، برای ۱۶ هزار و ۲۲۲ نفر اشتغالزایی یا تثبیت شغل شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احیاء یک‌هزار و ۹۸۷ واحد تولیدی راکد در سال ۱۴۰۱، اضافه کرد: با بازگشت ۸۵۸ واحد صنعتی به چرخه تولید از ابتدای امسال، ۴۳ درصد از برنامه تدوین شده برای احیاء صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عملیاتی شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه‌داد: ۶۹۳ واحد از مجموع واحدهای احیاء شده در محدوده شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۱۶۵ واحد دیگر، خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده است.

رسولیان بیان‌داشت: با توجه به برنامه‌ریزی احیاء ۳۵ هزار و ۷۶۶ شغل در واحدهای صنعتی راکد در سال ۱۴۰۱، آمار تحقق یافته اشتغال در واحدهای احیاء شده ۴۵ درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه است.

وی یادآور شد: از مجموع اشتغال ایجاد شده یا تثبیت یافته نیز ۱۳ هزار و ۲۰۴ شغل داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و سه‌هزار و ۱۸ شغل نیز خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سرمایه گذاری انجام شده برای احیاء این واحدها بیش از ۴۳ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال بوده است که ۳۹ هزار و ۴۴ میلیارد ریال در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و چهار هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال نیز خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری انجام شده است.

رسولیان افزود: رشته صنایع شیمیایی با ۲۲۴ واحد، فلزی با ۱۸۵ واحد و کانی غیرفلزی با ۱۴۳ واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: تجربه موفق سال‌های گذشته در راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده غیرفعال نشان می‌دهد که در ۶ ماهه دوم سال، عملکرد بهتری در این حوزه اتفاق می‌افتد و امیدواریم این روند در سال ۱۴۰۱ نیز با تمهیدات اتخاذ شده و همکاری دستگاه‌های مرتبط بیش از پیش محقق شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه‌داد: موضوع احیاء واحدهای صنعتی راکد با دستور رئیس جمهور و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم به‌عنوان یک پروژه محوری برای ارتقای ظرفیت تولید کلید خورده است؛ این پروژه شامل دو بخش مهم است، یکی واحدهایی که به‌صورت کامل تعطیل هستند و بخش دیگر ارتقای واحدهایی است که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

رسولیان یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در هفت ماهه سال جاری نسبت به افزایش ظرفیت ۵۳۳ واحد صنعتی نیمه فعال اقدام شد و این روند تا پایان امسال با جدیت دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: مشاوران کلینیک‌های کسب و کار با همکاری مجموعه خانواده صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، شناسایی اولیه واحدهای تولیدی راکد را انجام داده‌اند و راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده غیرفعال از طریق واگذاری به سرمایه‌ گذار جدید، تأمین مالی، اخذ شریک سرمایه گذار، تأمین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکلات اختلاف شرکاء و غیره انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین