جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 3:13:52 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:55477
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 آذر 1401-16:13
  • کاربر:
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در سومین نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان از اصلاح مقررات اوراق گام خبر داد و اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ اوراق گام در ماه گذشته، به دنبال تدوین مقررات اوراق گواهی اعتبار مولد به گونه‌ای هستیم که انتشار این اوراق در بازار سرمایه کمترین آسیب را به دنبال داشته باشد.
مقررات اوراق گام اصلاح خواهد شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست خبری در خصوص عملکرد سازمان طی سال گذشته اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته برنامه‌ای با سه محور تدوین شد که طی آن ۱۰ برنامه کلان برای دستیابی به اهداف، در نظر گرفته شد.

مجید عشقی اقدامات انجام شده در راستای این برنامه‌ها را تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مشکلاتی درباره بودجه وجود داشت، تصمیم‌هایی اخذ شد که برخی در بودجه اعمال و برخی در زمان تصویب بودجه اجرا شد. از این جمله باید به نرخ خوراک و سوخت صنایع اشاره کرد که به آرامش نسبی در بازار از سمت بودجه منجر شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پرداخت سود سهام عدالت به صورت یکجا را از دیگر اقدام‌های سال گذشته دانست و بیان کرد: آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت مجددا بررسی شد، در مورد مسائلی مثل آزادسازی سهام یا برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که برای بازار و دارندگان سهام تبعات سنگین دارد باید در سطح کلان تصمیم گرفته شود.

عشقی با تاکید بر اینکه اقدام پرداخت الکترونیکی سود مجامع دور از ذهن به نظر می‌رسید گفت: اما با پیگیری‌ها این موضوع در قانون بودجه هم به صورت قانون درآمد و اکنون در حال اجراست.

رئیس سازمان بورس در تشریح دیگر اقدام مهم انجام شده در یک سال گذشته عنوان کرد: دیگر موضوع سودهای رسوبی در شرکت‌ها بود که با توجه به اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این سودها شناسایی و پرداخت شد و همچنان این مطالبه‌گری برای پرداخت سودهای رسوبی ادامه دارد.

در بخش دیگری از نشست امروز، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش نرخ اوراق گام در بازار سرمایه، اظهار کرد: این اوراق در دو ماه اخیر رشد سریعی پیدا کرد و با نرخ‌های بالا خریدوفروش می‌شود که با توجه به حساسیت بالای این موضوع، قطعا به اصلاح مقرراتی در زمینه اوراق گام نیاز داریم.

عشقی با تاکید بر اینکه انتشار اوراق گام شبکه بانکی متوقف نمی‌شود عنوان کرد: انتشار اوراق گام در شبکه بانکی صورت می‌گیرد و توقف یا عدم توقف آن در حیطه اختیارات سازمان نیست اما در حال بررسی نرخ این اوراق هستیم تا با نظام‌مند کردن نحوه انتشار و معاملات ثانویه آن، این موضوع را در هیات مدیره سازمان بورس یا در شورای عالی بورس پیگیری کنیم.

رضا عیوضلو معاون نظارت بر ناشران و بورس‌های سازمان بورس نیز میزان اوراق گام پذیرش‌شده را اعلام کرد و گفت: بخشی از اوراق گام در سامانه گام منتشر شده و بخشی بسته به بورسی یا فرابورسی بودن بانک‌ها در این دو بورس پذیرش شده است.

او در خصوص آمار اوراق گام بازار سرمایه اظهار کرد: حدود ۴۰ همت اوراق پذیرش شده و ۳۰ همت در بازار سرمایه در حال معامله است. اکنون مطالعات جدی در خصوص ادامه روند معاملات و نظام‌مند کردن آن‌ها در حال انجام است که پس از پایان بررسی‌ها، مقررات جدید اعلام خواهد شد.

لزوم افزایش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم پرداخت و گفت: با استفاده از ابزارها و نهادهای مالی باید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را طوری افزایش داد که همه افراد متناسب با سطح ریسک بتوانند ابزار انتخابی کنند و به همین خاطر انواع صندوق‌ها مثل صندوق‌های اهرمی و جسورانه و تضمین سود و صندوق زمین و ساختمان تعریف شده است.

عشقی در تشریح عملکرد سازمان بورس در زمینه ارائه مجوزها عنوان کرد: بعد از ۱۲ سال شاهد این بودیم که در یک سال گذشته ۵ کارگزاری مجوز تاسیس گرفته و بیش از ۱۶۰ مجوز صندوق تصویب و بالغ بر ۱۳ موافقت اصولی شرکت کارگزاری صادر شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست با تاکید بر تقویت سازوکار صندوق تثبیت و توسعه بازار و منابع مالی، نمایش عمق مظنه را یکی از تابوهای بازار دانست و گفت: اکنون عمق مظنه برای همه نمایش داده می‌شود که باعث شده است اطلاعات به صورت متقارن در اختیار فعالان بازار قرار گیرد.

عشقی به اقدامات مشترک با قانون‌گذاران در زمینه اصلاحات سیاست‌گذاری پرداخت و اظهار داشت: با مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی در زمینه اصلاح قوانین و مقررات برای توسعه بازار و همچنین مواردی مانند لایحه مدیریت تضاد منافع که تاکنون در بازار سرمایه مورد بررسی نبوده است، داشته‌ایم.


سوابق تخلفاتی مدیران افشا خواهد شد

بحث دیگری که رئیس سازمان بورس در این نشست خبری به آن اشاره کرد، دستورالعمل تخلفات در بازار سرمایه بود. او در این زمینه عنوان کرد: مقررات دستورالعمل تخلفات پراکنده بوده و رویکرد این است که با اصلاح و رفع مشکلات برای تخلف زدایی، مانع تخلفات به صورت سیستمی شویم.

او همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ی سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران شرکت‌ها و نهادهای مالی بورس خبر داد و گفت: با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهادهای مالی هم منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی خبر داد و گفت: در این دستورالعمل ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است، در حالی که پیش از این دستورالعمل ضمانت اجرا نداشت، اکنون این موضوع در نظر گرفته شده و با رعایت نشدن دستورالعمل برخورد جدی خواهد شد.

عشقی با اظهار امیدواری نسبت به پذیرش هر چه بیشتر شرکت‌های استارتاپی در بازار سرمایه عنوان کرد: دستورالعمل ضوابط پذیرش شرکت‌های استارتاپی منجر به ورود تپسی بود.

عرضه خودرو در بورس کالا بیشتر می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به ورود خودرو به بورس کالا و انجام معاملات خودرو در بورس پرداخت و گفت: عرضه‌ها در حال افزایش است و امیدواریم به جایی برسیم تمامی عرضه‌های خودرو در بورس کالا انجام شود تا روش‌های عجیب فروش خودرو حذف شود.

عشقی قیمت‌گذاری دستوری را یکی از مجموعه مشکلات خودروسازها دانست و اظهار داشت: اصلاح سازوکار مالی و تصدی‌گری دولت هم از جمله این مشکلات است که باید پیگیری شود. با فروش خودروهای پر تیراژ، این مسیر آغاز شده که قطعا ادامه خواهد داشت.

او اقدام مهم دیگر را انتشار گسترده بیمه سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت برشمرد و عنوان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت و سهام خود را با سود ۲۰ درصد برای یک سال از طریق صندوق تثبیت، بیمه کردند.

حرکت به سمت نظارت هوشمند


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع افزایش دامنه نوسان را نیز یکی از تابوهای جدی بازار دانست که طبق برنامه‌ریزی پیش رفت. او اضافه کرد: این اتفاق نقد شوندگی را افزایش داد و باعث تعدیل معاملات شد تا به این ترتیب شاهد کاهش صف‌های خریدوفروش و قفل شدن باشیم. تا انتهای سال بر اساس نتیجه تغییرات گزارش شرکت‌های بورس و فرابورس، مجددا تصمیم‌گیری می‌شود.

مجید عشقی کامودیتی محور بودن را چالشی برای بازار سرمایه برشمرد و عنوان داشت: یکی از مباحثی که در این خصوص باید انجام شود، حرکت به سمت پذیرش و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

او در پایان تاکید کرد: پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق سکوهای تامین مالی جمعی و صندوق‌های جسورانه باید دنبال شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین