پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 6:55:15 PM

رئیس‌کل بانک مرکزی از پیشرفت خوب در مذاکرات برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران خبر داد و گفت: نتایج در روزهای آینده در عمل مشاهده می‌شود.
روایت صالح‌آبادی از پیشرفت خوب ایران در آزادسازی ۷میلیارد دلار؛ نتایج روزهای آینده عملی مشاهده می‌شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، علی صالح‌آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "در راستای آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در کره جنوبی، قرار است حساب جدیدی از سوی ایران معرفی شود، آیا حساب معرفی و تأیید شده است؟" اظهار داشت: توافقات خوبی با همکاری وزارت خارجه انجام شده، حساب‌هایی معرفی و هماهنگی لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه پیشرفت خوبی ایجاد شده است، تصریح کرد: نسبت به هر زمان دیگری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم، امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی را به جامعه منتقل کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: جزئیات را نمی‌توانم الآن اعلام کنم، در روزهای آینده نتایج در عمل مشاهده می‌شود.

وی همچنین گفت: منابع ارزی، جزیی از دارایی‌های ملت ایران است و باید در راستای منافع کشور مورد استفاده قرار بگیرد، در همین راستا هم بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را به‌طور جدی در دستور کار قرار داد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس پس از بیش از ۴۰ سال گردید که رسماً هم در این خصوص اطلاع‌رسانی شد.

صالح‌آبادی تأکید کرد: درخصوص سایر منابع مسدودی هم مذاکرات فشرده و مستمری در راستای استیفای حقوق قانونی ملت ایران انجام شده و طی هفته‌های اخیر هم پیشرفت خوبی در این خصوص حاصل شده است، البته برخی ملاحظات بانکی در این زمینه باقی است که به طرف‌های مقابل اعلام شده است و نمایندگان طرفین در حال پیگیری این موضوع هستند.

* ۷میلیارد دلار را دولت قبل استفاده کرده بود؟/ پول‌های مسدودی به کدام حساب می‌رود

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه همچنین در پاسخ به این سؤال که "معادل ریالی ۷ میلیارد دلار مسدودشده توسط دولت قبل استفاده شده است و در صورت آزادسازی این منابع در اختیار دولت قرار نخواهد گرفت و متعلق به بانک مرکزی است؟" گفت: منابع ارزی مسدودشده جزء منابع بانک مرکزی است و در اختیار این بانک قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه منابع ارزی مسدودشده در صورت آزادسازی به دولت تعلق نمی‌گیرد، افزود: البته بخشی از منابع صندوق توسعه نیز داخل همین مبلغ است که بانک مرکزی می‌تواند در بازار از این منابع استفاده کند.

به گزارش تسنیم، آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی میلیاردها دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی خبر مهمی است که هم‌اکنون از سوی رسانه‌های مطرح دنیا نیز درحال مخابره است.

در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده است، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدودشده ارزی کشورمان در کره جنوبی است.

طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

خبرهای تکمیلی بیانگر آن است که آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران با میانجی‌گری قطر انجام شده است، ضمن اینکه سوییس و سازمان ملل نیز به‌عنوان کانال ارتباطی در این امر درگیر هستند.
* هیچ مشکلی در عرضه ارز نداریم/ حضور پررنگ بانک مرکزی و صادرکنندگان در بازار ارز

صالح‌آبادی درباره افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: بانک مرکزی در بازار حضور فعال دارد، تلاش ما ایجاد تعادل در بازار است که امیدواریم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به تحریم‌های جدید که در روزهای گذشته اعمال شد، تصریح کرد: سازوکار به‌گونه‌ای است که فارغ از هر شرایطی می‌توانیم نیازهای ارزی کشور را تأمین کنیم. با وزیر نفت هم صحبت کردم، دوستان نفتی متناسب با شرایط سازوکار مناسب را اتخاذ می‌کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن ابراز اینکه "هیچ مشکلی در عرضه ارز در بازار نداریم"، گفت: بانک مرکزی و صادرکنندگان حضور جدی و پررنگ در بازار ارز دارند.

صالح‌آبادی در ادامه درباره اقدامات بانک مرکزی در اوراق گام گفت: بانک مرکزی استفاده از ابزارهای اعتباری را در سال جاری در دستورکار دارد و تا کنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است و خوشبختانه موفق شده‌ایم اوراق گام به‌خوبی توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد: حجم معاملات این ابزار در بازار در سه‌ماهه اخیر به ۲۶ همت رسیده است این در حالی است که از زمان راه‌اندازی یعنی بهمن ماه ۱۳۹۹ تا تیرماه سال جاری مجموعاً ۸.۸ همت بوده است این نشان‌دهنده افزایش ۱۶ همت در انتشار اوراق گام بوده است و به‌سرعت در حال توسعه زنجیره‌های مختلف است و امیدواریم امسال بتوانیم بیش از ۱۰۰ همت از این ابزار در بازار برای بخش صنعت داشته باشیم و ۱۰۰ همت نیز برای سایر صنایع مدنظر است.

وی افزود: در بورس کالا این ابزار نیز پذیرفته شده است که فروشنده در بورس کالا به‌جای پول نقد قادر است اوراق گام دریافت کند، این موضوع در سامانه‌های بورس کالا عملیاتی شده است و به‌زودی در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شد که دستگاه‌های دولتی هم بتوانند در قبال دریافت اوراق گام محصولات خود را به فروش برسانند.

طبیعتاً ابزارهای جدیدی که راه‌اندازی می‌شوند باید بتوانند عمق لازم را در بازار پیدا کنند و این ابزار از ابزارهای بسیار مهم تأمین مالی سرمایه در گردش تولید به‌شکل غیرتورمی است.

یکی دیگر از ابزارها ابزار فکتورین است که همکاران در بانک مرکزی در حال بررسی به‌روی این ابزار نیز هستند البته اولویت با توسعه اوراق گام است.

* تازه‌ترین اخبار از رمزریال بانک مرکزی

وی در مورد رمزریال بانک مرکزی نیز گفت: رمزریال پیش از این وارد تست و آزمایش شده بود که البته مبلغ آن یک میلیارد تومان بود و بانک‌های ملت و ملی و دو فروشگاه به‌صورت آزمایشی در حال استفاده از رمزریال هستند.

صالح‌آبادی ابراز کرد: با پایان این مرحله از تست، وارد آزمایش‌های گسترده‌تر خواهیم شد که امیدوارم در مهر ماه وارد مرحله آزمایشی گسترده‌تر شویم.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره الزام برخی از بانک‌ها برای ارائه کارت پایان خدمت هنگام دریافت تسهیلات فرزندآوری، گفت: کارت پایان خدمت نیاز نیست و اگر کسی ابهامی دارد می‌توانیم رفع ابهام کنیم ولی به‌نظر بنده نیازی به دریافت کارت پایان خدمت نیست.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین