جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 1:25:39 PM

گمرک از تجارت غیرنفتی ۱۱میلیون تنی کشور به ارزش ۹میلیارد دلار در تیرماه خبر داد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۹درصدی همراه بوده است.
۹ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی کشور در تیرماه/ صادرات ۲۴ درصد رشد کرد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، سخنگوی گمرک در خصوص تجارت خارجی غیر نفتی کشور در چهارمین ماه سال اظهار داشت: در ۳۱روز ماه تیر، ۱۰میلیون و ۹۹۷هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۴۷میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که با وجود کاهش هشت درصدی در وزن، از لحاظ ارزش ۱۹درصد افزایش داشته است.

صادرات غیر نفتی کشور در این مدت یکماهه، هفت میلیون و ۹۹۲هزار تن کالای ایرانی به ارزش چهار میلیارد و ۱۷۱میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه ۱۴۰۰دو درصد در وزن و ۲۴درصد در ارزش افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان واردات در چهارمین ماه سال توضیح داد: در تیرماه امسال سه میلیون و پنج هزار تن کالا که عمدتا کالای اساسی و نهاده های تولید و دارو بودند به ارزش چهار میلیارد و ۷۷۶میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد زنجیره تامین، تولید و توزیع شد که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی ۲۶درصد کاهش، اما از لحاظ ارزش با ۱۵درصد افزایش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص پنج مقصد اول صادرات ایران در تیرماه گفت: چین با خرید یک میلیارد و ۴۰۳میلیون دلار،امارات با ۶۱۹میلیون دلار،عراق با ۵۷۴میلیون دلار ،ترکیه با ۳۲۳میلیون دلار و هند با خرید ۱۴۳میلیون دلار کالا از ایران به ترتیب پنج مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بودند.

در چهارمین ماه سال امارات با فروش یک میلیارد و ۴۴۹میلیون دلار ،چین با یک میلیارد و ۲۹۱میلیون دلار،ترکیه با ۵۱۴میلیون دلار،هند با ۳۴۷میلیون دلار چهار مبدا خرید کالا از سوی ایران بودند و روسیه با فروش ۲۰۵میلیون دلار جایگزین آلمان در رتبه پنجم مبدا واردات به ایران قرار گرفته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین