جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:26:16 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:50331
  • زمان انتشار:شنبه 15 مرداد 1401-9:57
  • کاربر:
بررسی معاملات بازارهای فرابورس در دومین هفته مردادماه

بازارهای فرابورس طی هفته‌ای که گذشت اندکی بزرگ شدند و شاهد رشد ۰.۴۴ درصدی ارزش بازار بودیم، این در حالی بود که آیفکس فرابورس بعد از افت‌وخیزهای هفته گذشته، سرانجام در همان سطح هفته اول مردادماه ثبت شد.
رشد حجم و ارزش معاملات در هفته پر نوسان بازارها

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در دومین هفته مردادماه بازارهای فرابورس طی ۵ روز معاملاتی شاهد دادوستد بیش از ۱۳.۶ میلیارد ورقه انواع اوراق مالی بودند که در ۶۷۸ هزار نوبت به ثبت رسید. ارزش این معاملات بالغ‌بر ۱.۹ میلیون میلیارد ریال بود. حجم و ارزش معاملات دومین هفته مردادماه نسبت به هفته اول به ترتیب ۱۳ و ۲۴ درصد افزایش داشت.


ارزش بازارها به تفکیک

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد بعد از بازار ابزارهای نوین مالی که به دلیل دادوستدهای بازار باز بانک مرکزی ارزش معاملات بالای ۱.۹ میلیون میلیارد ریالی را داشت که نسبت به هفته ماقبل ۲۴ درصد کرده، ارزش معاملات بازار پایه نیز ۱۱ هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال بود و با رشد ۳۱ درصدی مواجه شد. همچنین بازار دوم باارزش معاملاتی ۱۰ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریالی همراه شد اما افتی ۶ درصدی را در کارنامه این هفته ثبت کرد. بازار اول هم با دادوستدهایی به ارزش ۱۰ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال، سه درصد افزایش را ثبت کرد.


اقبال سرمایه‌گذاران به ETF ها

بررسی بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد که ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی ۲۵ درصد بالا رفته است. همچنین هفته گذشته استقبال سرمایه‌گذاران از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله باعث شد تا ارزش معاملات این صندوق‌ها نیز ۸ درصد رشد کند؛ اما ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات طی هفته گذشته ۲۷ درصد کاهش داشت.


۴۰ درصد معاملات خرد سهام در اختیار ۵ صنعت

در ادامه رصد معاملات دومین هفته مردادماه بررسی صنایع پیشرو معاملات را داریم. به‌این‌ترتیب در هفته گذشته ۲۹ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال ارزش معاملات خرد سهام و اختیار سهام در بازارهای فرابورس بوده است.

نگاهی به معاملات صنایع نشان می‌دهد که ۵ صنعت بزرگ بازار بیش از ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داده‌اند. به‌این‌ترتیب محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و بانک‌ها در هفته گذشته بیشترین استقبال را از سوی سرمایه‌گذاران خرد بازار داشتند.


بزرگ‌ترین صنعت بازار در نیمه مردادماه

این گزارش حاکی در نیمه مردادماه ارزش کل بازارهای فرابورس به بیش از ۱۸.۱۴ میلیون میلیارد ریال رسید که در این میان محصولات شیمیایی با سهم ۲۱ درصدی ارزش بازار از کل، بزرگ‌ترین صنعت بازار لقب گرفت. پس‌ازآن اوراق تأمین مالی سهمی ۲۰ درصدی و سپس گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص دادند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین