چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 11:53:04 PM
وزارت صمت اعلام کرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت ریز هدف گذاری تولید انواع خودرو در سال جاری را اعلام کرد و طبق آن مشخص شد که خودروسازان کشور باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع محصول از سواری گرفته تا کامیون را به تولید برسانند. 
سهم خودروسازان از کیک تولید

به گزارش اقتصادنامه به نقل از خودرونامه، بر اساس هدف گذاری وزارت صمت، قرار است طی امسال تولید خودرو در کشور با جهشی بیش از ۵۰ درصد به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد که شامل سواری، وانت، کامیون و... می شود. بررسی ریز هدف گذاری این وزارتخانه نشان می دهد که سهم اعظم تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی به دو گروه خودروساز ایران خودرو و سایپا مربوط می شود و باقی را نیز خصوصی ها باید تولید کنند.

طبق اعلام وزارت صمت، در مجموع قرار است تا پایان امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شود که سهم ایران خودرو از این برنامه، ۶۸۵ هزار دستگاه است و سایپایی ها نیز باید ۵۴۹ هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند. ۱۶۶ هزار دستگاه خودرو باقیمانده اما سهم شرکت های بخش خصوصی است.

وزارت صمت اما تولید بیش از ۱۵۸ هزار دستگاه وانت را نیز برای امسال پیش بینی کرده که سهم قالب را در این بخش، سایپا داراست. این شرکت باید طی امسال ۹۸ هزار دستگاه وانت را به تولید برساند و این در شرایطی است که رقیب آبی پوشش متعهد به تولید تنها ۴۰ هزار دستگاه وانت شده است. بیش از ۲۰ هزار دستگاه وانت باقیمانده را نیز شرکت های بخش خصوصی مانند کرمان موتور و گروه بهمن باید به تولید برسانند.

در بخش دیگری از برنامه تولید امسال وزارت صمت، تیراژی حدودا ۴۲ هزار دستگاهی برای خودروهای تجاری شامل کامیون، اتوبوس، مینی بوس و... در نظر گرفته شده است. بر این اساس، سهم گروه صنعتی ایران خودرو از این برنامه ریزی، تیراژ ۴۰ هزار دستگاهی است و برای سایپا تیراژی تنها دو هزار و ۵۰۰ دستگاهی در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تجاری دیگر نیز باید توسط بخش خصوصی به تولید برسد.

اولین و آخرین باری که خودروسازان ایرانی موفق شدند تیراژ سالانه خود را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسانند، سال ۹۰ بود و پس از آن این آمار هرگز تکرار نشد. در آن سال صنعت خودرو کشور تحریم و نبود و چالش چندانی نیز در تامین نقدینگی نداشت. این در حالی است که در حال حاضر علاوه بر تحریم، خودروسازان با کمبود منابع مالی نیز دست و پنجه نرم می کنند و تازه باید قید تولید چند محصول پر تیراژ خود را نیز بزنند. از همین رو کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو امید چندانی به تحقق هدف وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی طی امسال ندارند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین