جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 2:56:45 AM
یک بازار انرژی دیگر در انتظار تغییر قیمت

جنگ روسیه و اکراین ، نه تنها باعث شده که سود شرکت های نفتی به شدت بالا برود به طوری که دبیر کل سازمان ملل متحد برای اولین بار وارد میدان شد و این شرکت ها را طمعکار نامید ،  همچنین نه فقط بازار جهانی غلات را بهم ریخت بلکه الان یک بازار دیگری را  هم دارد به هم می ریزد و آن  بازار گاز طبیعی مایع یا همان "ال ان جی" ، است .
نبرد آسیا و اروپا بر سر ال ان جی

به گزارش فاینانشیال تایمز ، بدنبال قطع 20 درصدی گاز روسیه به اروپا ، اروپا درصدد جایگزینی "ال ان جی" با گاز طبیعی است.

بنا بر این گزارش نبرد بین آسیا و اروپا بر سر دریافت گاز " ال ان جی " به یک مرحله بالاتر رسید و خطر افزایش قیمت آن می تواند به هزینه بحران زندگی در آسیا دامن بزند .

 به گفته بازرگانان ، ژاپن و کره جنوبی ، دومین و سومین بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی مایع ( ال ان جی) ، بدنبال عرضه امن این نوع گاز برای ماههای زمستان و پس از آن هستند زیرا می ترسند که بدنبال افزایش تقاضای اروپا قیمت آن در بازار بالاتر برود. رقابت شدید از سمت آسیا پس از آن آمد که "ال ان جی" که در سراسر دنیا از طریق دریا و با تانکرهای بزررگ حمل می شود ، درصدر تقاضای اروپا قرار گرفت تا آن را جایگزین گاز طبیعی که از سوی روسیه تامین می شود بکند.

قیمت گاز طبیعی در اروپا تقریبا از یکسال پیش تا بحال 5 برابر افزایش یافته که همین امر سبب شده قیمت های انرژی برای مصرف کنندگان بشدت بالاترر برود ‍‍.مدیر اجرایی یک شرکت گازی که در آسیا مستقر است  گفت :" آنچه که ما داریم می بینیم کمی به هم ریختگی برای تامین بارهای "ال ان جی" تا پایان امسال و ورود به سال 2023 است . تا بحال که قیمت ها زیاد تغییر نکرده اما بعدا رخ خواهد داد و به نظر آخرین خریدار اولین کسی خواهد بود که بار قیمت ها را بردوش خواهد کشید."

اروپا و آسیا همواره بر سر خرید ال ان جی از آمریکا در رقابت هستند. آمریکا 74 درصد از ال ان جی خود را در 4 ماهه اول امسال به اروپا صادر کرد که در مقایسه با متوسط 34 درصد سال پیش افزایش زیادی داشته است. آسیا در سال های 2020 و 2021 اولین مقصد ال ان جی امریکا بود.

قیمت هر محموله از ال ان جی تابعی از قیمت نفت به اضافه توافق خریدار و فروشنده است . در هر حال حاضر قیمت هر محموله ال ان جی در بازار ژاپن 144 دلار است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین