سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 1:19:49 PM
بلوک غرب می‌خواهد جلوی ابتکار کمربند وجاده را بگیرد

رهبران گروه۷ روز یکشنبه ۵ تیرماه گفتند که خرید طلا از مسکو را متوقف خواهند کرد. 
سپر جاه‌طلبانه گروه ۷

آنها درباره پیشنهاد جدید آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه نیز بحث کردند، آن هم در شرایطی که نیروهای روسی برای اولین‌بار در چند هفته اخیر کی‌یف، پایتخت اوکراین، را موشک‌باران کردند. تشدید این دوئل نشان می‌دهد که چگونه جنگ در اوکراین «نفس» سیاست جهانی و اقتصاد جهانی را بریده است. «جیم تانکرسلی» در گزارش ۲۶ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا گفتند که اعضای گروه۷ - کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده - روز سه‌شنبه واردات طلای روسیه را ممنوع خواهند کرد. نمایندگان این کشورها همچنین در حال مذاکره برای توافقی هستند که نفت روسیه را فقط در ازای تخفیف‌های زیاد بخرند.

مقامات آمریکایی هم ممنوعیت واردات طلا و هم سقف احتمالی قیمت نفت را راه‌هایی برای کاهش منابع کلیدی درآمد جنگی مسکو و منزوی کردن بیشتر آن از سیستم مالی بین‌‌المللی می‌‌دانند. این فشار، موضوعی در این نشست بود، چه به صورت علنی و چه در پشت صحنه، زیرا رهبران به دنبال طرح همبستگی با اوکراین بودند. دیروز دوشنبه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این اجلاس سخنرانی کرد. درحالی‌که جنگ در اوکراین به ماه پنجم خود می رسد، رهبران کشورهای گروه۷ - ثروتمندترین دموکراسی‌های بزرگ جهان - به دنبال حفظ اتحاد علیه روسیه در مواجهه با تاثیرات فزاینده جنگ بر اقتصاد جهانی هستند. تحریم‌‌های غرب با هدف ایجاد درد برای روسیه باعث شده است که قیمت مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان به‌شدت افزایش یابد، آن هم در شرایطی که ماشین جنگی مسکو نشانه‌‌ای از کاهش سرعت نشان نداده است.

به نظر می‌‌رسد که روسیه صبح روز یکشنبه با شروع دور جدیدی از حملات خود به یک ساختمان مسکونی در کی یف که منجر به کشته شدن دست‌‌کم یک نفر شد، پیامی «متمردانه» به رهبران گروه هفت ارسال کرد. گزارش شده که سه طبقه بالای این ساختمان ۹ طبقه تخریب شده است. به گفته مقامات، امدادگران توانستند یک دختر ۷ساله را از زیر آوار بیرون بکشند؛ اما پدرش کشته و مادرش که شهروند روسیه بود، زخمی شد. روسیه همچنین در اواخر هفته گذشته استفاده از موشک‌های کروز را افزایش داد و ده‌ها حمله را به اهدافی در سراسر اوکراین انجام داد. علاوه بر حمله به کی‌یف، انفجارهایی در روز یکشنبه در شهر شمال شرقی خارکیف گزارش شد و آژیر حمله هوایی در چندین شهر دیگر به صدا درآمد. یک زن درحالی‌که آتش گرفتن ساختمان مسکونی کی‌یف را تماشا می‌کرد، گفت: «این مثل یک کابوس است. کی تمام می‌شود؟»

در مراسم استقبال از رهبران گروه هفت در کوه‌های آلپ باواریا، بایدن به‌طور خلاصه به خبرنگاری که درباره حمله روسیه پرسیده بود، پاسخ داد. او گفت: «این بربریت آنها را نشان می‌دهد.» اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز این حملات را محکوم کرد و گفت که این حملات ماهیت «ستیزه‌جویانه» جنگ روسیه علیه اوکراین را منعکس می‌کند. او تعهد کشورش به همبستگی با اوکراین را اعلام کرد. خبرنگاران شنیدند که قبل از جلسه ناهار کاری، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در حال تمسخر رئیس‌جمهور روسیه بودند. آنها با دست گرفتن اسب سواری پوتین درحالی‌که پیراهنی به تن نداشت می‌گفتند، وقت آن است که ما هم لباس های خود را مثل او دربیاوریم. اولین گام برای تجدید همبستگی گروه قبل از آغاز رسمی اجلاس و با اعلام ممنوعیت واردات طلا از روسیه انجام شد. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا در جهان است و این فلز پس از محصولات انرژی دومین صادرات با ارزش روسیه است. بیشتر این صادرات از طریق مرکز تجارت طلا در لندن به کشورهای گروه هفت، به‌ویژه بریتانیا انجام می‌شود. روسیه در سال۲۰۲۰ نزدیک به ۱۹میلیارد دلار طلا صادر کرد که تقریبا تمام آن به بریتانیا بود.

 الجزیره هم در گزارش ۲۶ ژوئن نوشت، رهبران کشورهای گروه هفت درباره طرح‌هایی برای محدود کردن قیمت نفت روسیه برای تحت فشار قرار دادن مسکو (که از افزایش قیمت انرژی سود می‌برد) و قطع ابزارهای مالی این کشور برای مهار حمله به اوکراین بحث کردند. ایالات متحده یک سقف قیمتی را پیشنهاد کرده است که توسط کشورهای مصرف‌کننده تعیین شده است. هنگامی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، کشورهای غربی اطراف اوکراین جمع شدند؛ اما با گذشت بیش از چهار ماه از جنگ، این اتحاد با بازگشت تورم فزاینده و کمبود انرژی به شهروندان خود به محک آزمون گذاشته شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دولتی آلمان گفت: رهبران گروه ۷ که درباره مساله اوکراین مورد سرزنش بودند، به این دلیل که به اندازه کافی برای مجازات روسیه جلو نرفتند، مذاکرات درباره سقف احتمالی قیمت نفت روسیه را «واقعا سازنده» اعلام کردند. این مقام آلمانی گفت: «ما در مسیر خوبی برای رسیدن به توافق هستیم.»

اتحادیه اروپا که قصد دارد واردات بیشتر نفت روسیه را از پایان سال ممنوع کند، درباره فشار ایالات متحده برای افزایش سقف قیمت نفت یا «استثنای قیمتی» برای محدود کردن درآمد انرژی مسکو تردیدهایی دارد. یک استثنای قیمت می‌‌تواند از طریق مکانیسمی برای محدود کردن یا ممنوعیت بیمه یا تامین مالی برای محموله‌های نفت روسیه بیش از یک مقدار مشخص عمل کند. این می‌تواند از «اثرات سرریز» به کشورهای کم‌درآمدی که با هزینه‌های بالای غذا و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، جلوگیری کند.

در آغاز یک نشست دوجانبه، جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا از اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای نشان دادن نقش رهبری در مساله اوکراین تشکر کرد و گفت که ولادیمیر پوتین نتوانسته اتحاد آنها را بشکند. به نوشته الجزیره، شولتز در داخل و خارج از کشور به‌دلیل مدیریتش در حمله روسیه به اوکراین با انتقاداتی مواجه شده است. بایدن گفت: «ما می‌‌توانیم از همه این‌‌ مسائل عبور کنیم و از دل بحران قوی‌‌تر بیرون بیاییم.» او افزود: «پوتین از ابتدا روی این حساب کرده بود که ناتو و گروه هفت به نوعی از هم جدا خواهند شد؛ اما چنین نشد و البته نخواهد شد.» بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «اقداماتی که اعلام کردیم مستقیما به الیگارش‌های روسیه و به قلب ماشین جنگی پوتین ضربه می‌زند.» او گفت: «ما باید حکومت پوتین را از تامین مالی‌اش محروم کنیم. بریتانیا و متحدان ما دقیقا این کار را انجام می‌دهند.»

اما یکی دیگر از بحث هایی که در نشست گروه هفت مطرح شد مقابله با برنامه چین با عنوان «کمربند و جاده» بود که گروه هفت سرمایه‌‌گذاری عظیمی را برای مقابله با این برنامه اعلام کرد. بر همین اساس، سران هفت اقتصاد بزرگ دنیا در اجلاس خود در آلمان، ۶۰۰میلیارد دلار بودجه عمومی و خصوصی را در طول پنج سال به این برنامه جدید اختصاص دادند از جمله برای کابل مخابراتی جدید در اقیانوس هند، ساخت نیروگاه خورشیدی در آنگولا، بیمارستان‌‌سازی در ساحل عاج و کارخانه واکسن‌‌سازی در سنگال. جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا این برنامه را باعث بهبود زندگی میلیون‌‌ها نفر در دنیا دانست. «اورزولا فون‌‌در‌‌لاین» رئیس کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا هم گفت این برنامه نتیجه همکاری دموکراسی‌‌های غربی را نشان خواهد داد.

اتحادیه اروپا که سه کشور آن، آلمان، فرانسه و ایتالیا عضو گروه هفت هستند، «عضو بدون شماره» این گروه محسوب می‌‌شود. چهار عضو دیگر آمریکا، ژاپن، بریتانیا و کانادا هستند. اتحادیه اروپا آذر پارسال سیصد میلیارد یورو را برای برنامه‌ای مشابه تصویب کرده بود. برنامه «کمربند و جاده» محور سیاست خارجی چین در دوران ریاست‌‌جمهوری شی‌‌جین‌‌پینگ است که عبارت است از سرمایه‌‌گذاری در احداث جاده، پل، راه‌‌آهن، بندر، فرودگاه و تاسیسات عمرانی دیگر در قاره‌های مختلف دنیا. چین هدف خود را توسعه جهانی عنوان می‌‌کند؛ اما غرب، پکن را به تملک زمین در کشورهای دیگر، بهره‌‌برداری نظامی و وام‌‌ دادن با بهره سنگین متهم می‌‌کند. در نشست امسال گروه هفت از رهبران کشورهای هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و سنگال هم برای حضور دعوت شده بود تا درباره اقدامات بیشتری که برای مقابله با تورم جهانی می‌‌توان انجام داد، گفت‌وگو شود. «اریکا سولومون» هم در گزارش ۲۶ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، قبل از حمله روسیه به اوکراین، نشست امسال گروه هفت قرار بود فرصتی برای تغییر چرخش از ژئوپلیتیک و مسائل مالی معمول و تمرکز بر آینده فراهم کند.

موضوعات اصلی قرار بود آب و هوا، سلامت عمومی در بحبوحه همه‌گیری کرونا و برابری در سراسر جهان باشد. این گزارشگر نوشت: اگرچه رهبران اروپایی و آمریکایی تا حد زیادی توانسته‌اند یک صدا درباره جنگ صحبت کنند، اما کارشناسان می‌گویند که مسکو امیدوار است با بدتر شدن بحران انرژی و شروع مشکلات اقتصادی مانند تورم، شکاف‌هایی در میان این کشورها ایجاد شود. «تورستن بنر» از موسسه سیاست عمومی جهانی گفت که رهبران گروه هفت «باید پیامی ارسال کنند که می‌توانند این بحران‌های همزمان را مدیریت کنند.» او افزود: «آنها باید کشورهای خارج از غرب سنتی را متقاعد کنند که منظورشان این است که امنیت غذایی جهانی را تامین خواهند کرد.» اروپا و ایالات متحده تاکید کردند که این اوکراین- نه رهبران خارجی- است که تعیین خواهد کرد که جنگ با روسیه چگونه پایان یابد. اگرچه غربی‌ها تسلیحات پیچیده تری را ارائه می‌کنند، اما آنها تاکید کرده‌اند که قدرت‌های عضو ناتو نمی‌توانند وارد درگیری شوند و دلیل آن هم تا حدی ترس از بن‌بست هسته‌ای با روسیه است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین