پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 6:14:53 PM

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که مکاتبات وزارت اقتصاد درباره مناطق آزاد با مجلس غیرکارشناسی است، گفت: در برنامه تحول اقتصادی دولت سیزدهم هیچ اسمی از مناطق آزاد برده نشده است.
محمد: مکاتبات وزارت اقتصاد درباره مناطق آزاد غیرکارشناسی است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، سعید محمد در نشست با معاون امور مجلس رئیس جمهور با یادآوری این‌که ارتباط خوبی با کمیسیون اقتصادی مجلس داریم، اظهار کرد: ناهماهنگی داخلی در وزارت اقتصاد که بدون تعامل با حوزه مناطق آزاد اقدام به مکاتبات غیرکارشناسی با مجلس درباره مسائل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در تعارض منافع با وزارت اقتصاد است می کنند، انرژی همکاران ما را از بین می برد و به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی مهم‌ترین چالش مناطق آزاد را عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور عنوان کرد و افزود: علی رغم دستور شخص ریاست محترم جمهور و هم رای بودن معاونت حقوقی ریاست جمهوری با نظر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، این قانون همچنان اجرا نمی شود و چرایی آن علامت سوال بزرگی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در برنامه تحول اقتصادی دولت سیزدهم هیچ اسمی از مناطق آزاد برده نشده است. نگرانیم در قانون برنامه هفتم هم این اتفاق بیافتد و از آن جایی که مناطق آزاد داخل هیئت دولت نماینده ای ندارد، متاسفانه به مسائل آنطور که باید رسیدگی نمی شود و ماحصل این اتفاقات آسیب جدی به اقتصاد کشور است.

وی بیان کرد: مناطق آزاد ظرفیت بزرگی دارند ولی چون نادیده گرفته می شوند نمی توانند در بحران اقتصادی کمک حال کشور باشند.از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم نگاه ویژه ای به مسائل این حوزه داشته باشند و نظرات تخصصی کارشناسان این حوزه را از طریق دبیرخانه شورایعالی در تصمیمات مربوط به این حوزه دخیل کنند.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور نیز با اشاره به لزوم اجرای قوانین مربوط به مناطق آزاد در این مناطق گفت: مشکلات ساختاری و عدم اجرای قوانین مربوط به این مناطق باعث پیشی گرفتن کشورهای همسایه در جذب سرمایه گذاری می شود و دولت و مجلس با نگاه ملی و رعایت مصالح ملی از دیوان سالاری رها شوند و مدیریت واحد، جامع و متمرکز در مناطق شکل بگیرد و بخشی نگری در تمامی حوزه ها باید به مدیریت واحد و یکپارچه تبدیل شود.

وی افزود: این واقعیت که ما مثل گذشته نمی توانیم روی اقتصاد تک محصولی نفت حساب کنیم و از طرفی با توجه به کمبود آب در حوزه کشاورزی دیگر نمی توان به صورت سنتی اقتصاد را اداره کرد، مسئولیت مناطق آزاد را سنگین تر می کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین