پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:11:36 PM
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور:

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه نظام مالیاتی، ناظر و تنظیم گر اقتصادی است، اظهار داشت: نظام مالیاتی ناظر مهمی است که حافظ سلامت نظام اقتصادی بوده و به فعالیت فعالان اقتصادی نظم و روش داده و خاطیان مالی را شناسایی می کند.
نظام مالیاتی حافظ سلامت اقتصاد کشور است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از رسانه مالیاتی ایران، داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست تخصصی چالش ها و رهیافت های نظام مالیاتی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت مالیات ستانی در کشور، گفت: سازمان امور مالیاتی کشور از سه پایه اصلی تقنین، نظام اجرایی و مردم تشکیل شده است و در هر سه حوزه نیازمند تحولاتی می باشیم که سازمان بر اساس برنامه عملیاتی جدید به دنبال تحقق و تحول نظام مالیاتی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به روند شکل گیری قوانین مالیاتی اظهار داشت: یکی از تحولات اساسی تغییرات قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاده و نظام مالیاتی مکلف گردیده با تکمیل بانک های اطلاعاتی خود از نظام خبرگانی به سمت نظام مالیاتی داده محور حرکت کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با شکل گیری نظام جدید پرداخت ها از طریق دستگاه های کارتخوان و تراکنش های بانکی، در حال حاضر حسب مورد حدود ۹۰ درصد اطلاعات فعالان اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس تجربه دنیا شرایط ایده آل این است که ۹۵ درصد مودیان کم ریسک باشند، اظهار داشت: در سازمان مالیاتی ۶۵ شاخص ریسک تعریف شده و بر اساس آن موتور ریسک مستند به داده ها مشخص می کند کدام مودیان پر ریسک هستند.

دکتر داود منظور با بیان اینکه در رسیدگی سال ۱۳۹۹، ۳۰ درصد از مودیان کم ریسک تشخیص داده شده اند، گفت: سعی می کنیم این میزان برای رسیدگی عملکرد سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و به حدود ۳۵ درصد از مودیان کم ریسک تشخیص داده شوند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تشریح کرد: جرایم مالیاتی در برخی کشورهای دنیا از جرائم قضائی و قتل نفس بالاتر است، چرا که با قتل نفس، خاطی با یک خانواده طرف است، درحالیکه متخلفان مالیاتی به نظام اقتصادی کشور صدمه می زنند و حقوق عمومی مردم را تحت تاثیر قرار می دهند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نظام مالیاتی، ناظر و تنظیم گر اقتصادی است اظهار داشت: نظام مالیاتی ناظر مهمی است که می تواند حافظ سلامت نظام اقتصادی بوده و به فعالیت فعالان اقتصادی نظم و روش داده و خاطیان مالی را شناسایی کند.

دکتر داود منظور با بیان اینکه قانون گذاری در نظام مالیاتی وضعیت خوبی است، تاکید کرد: تصویب قانون مالیات بر سوداگری و مالیات بر مجموع درآمد کمک می کند که علاوه بر تحقق عدالت مالیاتی، نقش نظام مالیاتی در سالم سازی و تنظیم گری فضای کسب و کار ارتقا یافته و از حرکت منابع مالی به سمت فعالیت های سوداگرانه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تصویب قانون مالیات بر سوداگری گفت: امیدواریم با لحاظ مباحث کارشناسی، این قانون به زودی در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نبود قانون مالیات بر سوداگری و مالیات بر مجموع درآمد را از مشکلات تقنینی نظام مالیاتی دانست و تاکید کرد: با تصویب این قوانین، پایه گذاری های نظام مالیاتی کامل شده و سازمان می تواند با اتکا به قانون، عدالت مالیاتی را بیش از پیش محقق نماید.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رکن دوم سازمان مالیاتی را نظام اجرایی عنوان کرد و گفت: نظام مالیاتی وابسته به نیروی انسانی است و سازمان امور مالیاتی در نظر دارد با برنامه هایی مانند جذب ۳ هزار نفر نیروی متخصص در حوزه فناوری و حسابرسی مالیاتی، افزایش کیفیت شاخص های آموزشی لازم و اجرای سامانه های هوشمند برخط برای دریافت و ارایه اطلاعات به کارشناسان مالیاتی و مودیان شاخص های اجرایی را ارتقا دهد.

دکتر داود منظور اظهار داشت: مردم و مودیان رکن سوم و اصلی نظام مالیاتی محسوب می شوند و جوامع دانشگاهی، فرهیختگان، اصحاب رسانه و فضای مجازی در این زمینه ضمن آشنایی با نقش و ظرفیت های خود می توانند کمک شایانی به ارتقا فرهنگ مالیاتی کنند.

وی با اشاره به تغییرات انجام شده در ترکیب اعضای شورای عالی جامعه مشاوران رسمی مالیاتی تاکید کرد: جایگاه جامعه مشاوران رسمی مالیاتی جهت بهبود کیفیت خدمات رسانی به مردم و مودیان باید ارتقا یابد.

گفتنی است در این نشست تخصصی دکتر علی عسگری رئیس کل اسبق سازمان امور مالیاتی، دکتر مهدی صادقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق، دکتر محمد مسیحی رئیس شورای عالی مالیاتی، دکتر محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و دکتر علی مروی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین