جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:11:49 PM
نطق مهم رئیس کرملین در «داووس روسیه»:

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، روز جمعه انتقاد خود را از ایالات متحده به‌عنوان یک قدرت رو به زوال که با متحدان خود به‌عنوان مستعمره رفتار می‌‌کند؛ درحالی‌که خود را استثنایی و «فرستاده خداوند روی زمین» می‌‌داند، تکرار کرد. 
پاسخ به ادعای غرب از داووس روسی

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، پوتین در سخنانی بسیار مهم در مجمع اقتصادی بین‌‌المللی سن‌‌پترزبورگ - که سالانه برگزار می‌‌شود - درباره ایالات متحده گفت: «اگر آنها استثنایی هستند، پس این به آن معناست که دیگران درجه دوم هستند.» این کنفرانس تجاری، زمانی به‌عنوان «داووس روسیه» شناخته می‌‌شد. رئیس‌‌جمهوری همچنین روسیه ضمن دفاع از عملیات نظامی کشورش در اوکراین تاکید کرد که روسیه هیچ‌کسی را با سلاح هسته‌‌ای تهدید نمی‌‌کند؛ اما درصورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت خود بهره خواهد برد. او افزود: «روسیه کسی را با تسلیحات هسته‌‌ای تهدید نمی‌‌کند، ما آنها را داریم، همه باید این را بدانند و درصورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت کشورمان استفاده خواهیم کرد.» پوتین نسبت به تحویل موشک‌‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد و خاطرنشان کرد که هر کسی این کار را انجام دهد، از خطوط قرمز عبور کرده است.

سخنرانی پوتین که به‌دلیل حملات سایبری با تاخیر صورت گرفت، بیش از ۷۰ دقیقه طول کشید و در آن درخصوص جنگ روسیه با اوکراین نیز حرف زد. پوتین گفت: «روسیه به‌عنوان یک کشور قدرتمند و مستقل وارد عصر جدید شده است. ما مطمئنا از فرصت‌‌های جدید و عظیمی که این دوره در برابر ما باز می‌‌کند، استفاده خواهیم کرد و حتی قوی‌‌تر خواهیم شد.» رهبر روسیه گفت که اتحادیه اروپا با وجود آسیب رساندن به اقتصاد خود، به دستور واشنگتن تحریم‌‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است و تصریح کرد: «اتحادیه اروپا به‌طور کامل حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است.» او مدعی شد که سیاستمداران غربی به دروغ تورم در کشورهای خود را به‌دلیل جنگ در اوکراین اعلام می‌‌کنند تا افکار عمومی را از دلایل واقعی منحرف کنند. رئیس‌‌جمهوری روسیه افزود: هزینه‌های بیش از حد دولت غربی و سیاست‌‌های پولی سست، عامل اصلی این تورم است. پوتین تاکید کرد: «همه ما درباره تورم ناشی از اقدامات پوتین در غرب می‌‌شنویم. وقتی این را می‌‌بینم، همیشه فکر می‌‌کنم، این میزان از حماقت برای چیست؟ اصلا خریدار این سخنان کیست؟ برای کسانی که خواندن و نوشتن بلد نیستند؟!» وی هشدار داد که تورم تهدیدی برای ایجاد «گرسنگی در فقیرترین کشورها» است و افزود: «این کاملا ناشی از اقدامات ایالات متحده و بوروکراسی یورو است.»

در جبهه داخلی، پوتین تاکید کرد که اقتصاد روسیه برای سرمایه‌‌گذاری و همکاری خارجی باز خواهد ماند. پوتین گفت: «در حالی که غربی‌‌ها به معنای واقعی کلمه آرزوی ایزوله شدن روسیه را دارند، مسکو هرگز راه انزوا و خودکامگی را در پیش نخواهد گرفت.» او متعهد شد که تشریفات اداری را که در اقتصاد بازار روسیه باقی مانده است، کاهش دهد و متعهد شد که تکرار ممیزی‌‌ها و زندانی شدن مدیران در تحقیقات پیش از محاکمه را کاهش دهد. او با اشاره به تحریم‌‌های امسال که نشان می‌‌دهد باید روابط خود را با غرب قطع کنند، از سرمایه‌‌داران روسی درخواست کرد که پول خود را در خانه نگه دارند.

پوتین در حالی سخنرانی می‌‌کرد که دوربین‌‌های تلویزیونی دو الیگارش مشهور روسیه را در بین آنان نشان داد: «اولگ دریپااسکا و ویکتور وکسلبرگ». رئیس‌‌جمهوری روسیه ادامه داد: «موفقیت واقعی و محکم و احساس عزت و احترام تنها زمانی حاصل می‌شود که آینده خود و فرزندان خود را به سرزمین مادری‌‌اش گره بزنید.» او گفت: «کسانی که نمی‌‌خواستند این پیام آشکار را بشنوند، صدها میلیون، اگر نگوییم میلیاردها دلار در غرب، از دست دادند.» پوتین وقتی بار دیگر بر عزم خود برای ادامه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین تاکید کرد، مورد تشویق قرار گرفت؛ جنگی که به گفته خودش رگباری از تحریم‌‌ها را متوجه مسکو کرده است. او گفت که هدف اصلی حمله، دفاع از مردم «روس» در منطقه عمدتا روسی‌‌زبان دونباس در شرق اوکراین بود – توجیهی که کی‌‌یف و غرب آن را بهانه‌‌ای بی‌‌اساس برای جنگی که قبلا به اشغال آن منتهی شده است، رد می‌‌کنند. پوتین گفت که سربازان روسی در دونباس نیز برای دفاع از «حقوق روسیه در جهت تضمین توسعه» می‌‌جنگند. وی گفت: «در شرایط کنونی، در حالی که خطرات علیه ما افزایش یافته بود، تصمیم روسیه برای انجام یک عملیات نظامی ویژه از سر اجبار بود - البته تصمیم دشوار، اما اجباری و ضروری.»

وی گفت: غرب از نظر نظامی اوکراین را کنترل و سلاح به آنجا پمپاژ می‌‌کرد و هنوز هم چنین می‌‌کند. غرب همواره در بالا بردن سطح خصومت علیه روسیه سخاوتمند بوده و فضای مسموم «روس‌‌هراسی» را ایجاد کرده است. پوتین همچنین موفقیت روسیه در اوکراین را پس از بیش از ۱۶هفته جنگ پیش‌‌بینی کرد و گفت: «همه اهداف عملیات ویژه نظامی قطعا محقق خواهد شد. این امر با شجاعت و قهرمانی سربازان ما حتمی است.» پوتین گفت که روسیه «هر گزینه‌‌ای» را که جمهوری‌‌های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین در رابطه با آینده‌‌شان مطرح کنند، می‌‌پذیرد. وی افزود که نیروهای روسی «مزیت بزرگی» در توپخانه دارند و گفت: «ما درباره انجام یک عملیات نظامی ویژه صحبت می‌کنیم و حتی در این عملیات ویژه نظامی نباید آن شهرها و مناطق پرجمعیتی را که آزاد می‌‌کنیم، به چیزی شبیه استالینگراد تبدیل کنیم.»

پوتین همچنین گفت: «روسیه هرگز کودتای خونین دولتی در اوکراین در سال۲۰۱۴ را فراموش نمی‌کند؛ زیرا ریشه مشکلات امروزی است.» پوتین در عین حال معتقد است که روابط مسکو و کی‌‌یف در نهایت به حالت عادی بازخواهد گشت. ما فرض می‌‌کنیم که اوضاع دیر یا زود عادی خواهد شد و می‌خواهیم همه همسایگان شکوفا شوند و سپس روابط ناگزیر ترمیم خواهند شد. این در حالی است که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در مقاله‌ای در مجله نیوزویک نوشت، کوته‌نظری آمریکایی‌ها در شرایط فعلی آشکار است؛ نخبگان ملی که دیوانه‌وار خواهان شکست استراتژیک روسیه هستند و در راستای تشدید تنش‌ها فعالیت می‌کنند و سلاح برای نظام کی‌یف می‌فرستند. آیا آنها نمی‌دانند که این راه به درگیری نظامی مستقیم بین دو دولت بزرگ هسته‌ای ختم می‌شود که مملو از عواقب غیر‌قابل پیش‌بینی است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین